Haastis: Kotiteollisuus-makkarassa on luonnetta

15.02.2011
Ensi kesän grillibileissä vedetään Kotiteollisuus-makkaraa ja Motörhead-viiniä.
Kuva: Vain päivä Motörhead Shiraz -punaviinin lanseerauksen jälkeen kuului Itä-Suomesta tirisevä uutinen: Kotiteollisuus lanseeraa grillimakkaran! Bändin kokki Tuomas Wasenius kertoo, millaisesta kyrsästä on kyse. Teksti: Vilho Rajala Kuva: Ville Juurikkala www.kotiteollisuus.com No Sori! -lehden julkaisemassa tiedotteessa Kotiteollisuuden basisti Janne Hongisto kertoo, että ”ajatuksena oli valmistaa tuote, joka sisältäisi 73-prosenttisesti vihaa, mutta koska se ei ollut mahdollista, jouduimme tyytymään lihaan”. Kotiteollisuus-grillimakkara on A-luokan makkara, jota valmistaa Järvi-Suomen Portti. Tuotekehittely on ollut paitsi bändin, ennen kaikkea bändin kokin Tuomas Waseniuksen harteilla. – Olen mukana tarjoamassa uusia kokemuksia ja keskusteluja liittyen ruoanlaittoasioihin. Ruokaa syödään joka päivä ja hyvin helposti se menee siihen, että ihminen alkaa toistaa syömisessään samoja tuttuja asioita ja makuja, Wasenius kertoo roolistaan Kotiteollisuus-yhtyeen keittövastaavana. Ruoan avulla on ymmärrettävästi helppo tehdä keikkareissuista kiinnostavia, kun ei viinaakaan välttämättä jaksa koko aikaa juoda. Waseniuksen tehtävä on laittaa hyvää ruokaa ja tehdä näin pienistä hetkistä nautintoja. Kotiteollisuus-makkaran tarina alkoi jo pari vuotta sitten, mutta huolellinen ajatus- ja kehitystyö on vaatinut aikaa. – Ajatus lähti vireille KT:n keikkareissuista ja kuuntelemalla poikien juttuja. Kun kaupassa kaikki alkaa näyttää samalta, ei enää löydy syytä ostaa makkaraa. Suomalaisten kauppakärryissä kulkee paljon tuotteita, joissa ei ole minkäänlaista elämää, fiilistä. Halusin ruveta kehittämään niistä parempia. Millaisen hengen tavalliselle tuotteelle voikaan saada, Wasenius mehustelee. On kyllä ihan totta, että makkarapaketti saa saman tien reilusti luonnetta, kun siihen painetaan teksti Kotiteollisuus. Suuri joukko rockväkeä on jo ehtinyt fantasioida ensi kesän illanistujaisia, joissa fiilistellään KT-makkara toisessa kädessä ja Motörhead-punaviinipullo toisessa. Kotiteollisuus-makkara tulee kauppoihin maaliskuun alussa. Sitä pääsee maistelemaan muun muassa bändin jäähallikeikalla Lappeenrannassa 12.3. Mutta millainen kyrsä se nyt lopulta on? – Makkara tulee antamaan syöjilleen hauskoja, mukavia ja puheita herättäviä hetkiä, makua unohtamatta, Wasenius lupaa.

Vain päivä Motörhead Shiraz -punaviinin lanseerauksen jälkeen kuului Itä-Suomesta tirisevä uutinen: Kotiteollisuus lanseeraa grillimakkaran! Bändin kokki Tuomas Wasenius kertoo, millaisesta kyrsästä on kyse.

Teksti: Vilho Rajala Kuva: Ville Juurikkala www.kotiteollisuus.com

No Sori! -lehden julkaisemassa tiedotteessa Kotiteollisuuden basisti Janne Hongisto kertoo, että ”ajatuksena oli valmistaa tuote, joka sisältäisi 73-prosenttisesti vihaa, mutta koska se ei ollut mahdollista, jouduimme tyytymään lihaan”.

Kotiteollisuus-grillimakkara on A-luokan makkara, jota valmistaa Järvi-Suomen Portti. Tuotekehittely on ollut paitsi bändin, ennen kaikkea bändin kokin Tuomas Waseniuksen harteilla.

– Olen mukana tarjoamassa uusia kokemuksia ja keskusteluja liittyen ruoanlaittoasioihin. Ruokaa syödään joka päivä ja hyvin helposti se menee siihen, että ihminen alkaa toistaa syömisessään samoja tuttuja asioita ja makuja, Wasenius kertoo roolistaan Kotiteollisuus-yhtyeen keittövastaavana.

Ruoan avulla on ymmärrettävästi helppo tehdä keikkareissuista kiinnostavia, kun ei viinaakaan välttämättä jaksa koko aikaa juoda. Waseniuksen tehtävä on laittaa hyvää ruokaa ja tehdä näin pienistä hetkistä nautintoja.

Kotiteollisuus-makkaran tarina alkoi jo pari vuotta sitten, mutta huolellinen ajatus- ja kehitystyö on vaatinut aikaa.

– Ajatus lähti vireille KT:n keikkareissuista ja kuuntelemalla poikien juttuja. Kun kaupassa kaikki alkaa näyttää samalta, ei enää löydy syytä ostaa makkaraa. Suomalaisten kauppakärryissä kulkee paljon tuotteita, joissa ei ole minkäänlaista elämää, fiilistä. Halusin ruveta kehittämään niistä parempia. Millaisen hengen tavalliselle tuotteelle voikaan saada, Wasenius mehustelee.

On kyllä ihan totta, että makkarapaketti saa saman tien reilusti luonnetta, kun siihen painetaan teksti Kotiteollisuus. Suuri joukko rockväkeä on jo ehtinyt fantasioida ensi kesän illanistujaisia, joissa fiilistellään KT-makkara toisessa kädessä ja Motörhead-punaviinipullo toisessa.

Kotiteollisuus-makkara tulee kauppoihin maaliskuun alussa. Sitä pääsee maistelemaan muun muassa bändin jäähallikeikalla Lappeenrannassa 12.3. Mutta millainen kyrsä se nyt lopulta on?

– Makkara tulee antamaan syöjilleen hauskoja, mukavia ja puheita herättäviä hetkiä, makua unohtamatta, Wasenius lupaa.

Lisää luettavaa