”Kaikkien palasten sovittaminen yhteen oli todella pitkä tie” – haastattelussa ranskalainen metallikummajainen Igorrr

Mikäli väität, että metallimusiikki on jämähtänyt omien rajojensa vangiksi, et ole kuullut ranskalaisesta Igorrrista.

17.08.2017

Igorrrin neljäs studioalbumi Savage Sinusoid on erilaisten musiikkityylien hämmästyttävä ja hengästyttävä sekoitus, jossa koneistettu breakcore yhdistyy luontevasti barokkimusiikkiin ja sen kautta hurjaan äärimetallitykitykseen.

Parhaaksi asian tekee, että Igorrr on saanut tämän absurdin kokonaisuuden kuulostamaan ihan oikealta bändilevyltä.

– Todellakin, Savage Sinusoidilla on enemmän tilaa livesoittimille, ja tämä on ensimmäinen levy, jonka teimme ilman sampleja, bändin sydän ja sielu Gautier Serre kertoo.

– Kaikki instrumentit – eli cembalo, sitar, saksofoni, perkussiot, hanuri ja normaalit bändisoittimet – äänitettiin livenä studiossa. Tästä johtuen albumin teko vei niin monta vuotta. Täytyi löytää sopivat henkilöt, oman genrensä spesialistit, joille täytyi sitten selittää, että ”sinä soitat nyt death metalia ja barokkimusaa”. Kaikkien palasten sovittaminen yhteen oli todella pitkä tie.

– Bändissä on nyt neljä tyyppiä, mutta käytämme paljon vierailevia muusikoita. Sävellän materiaalin itse, ja läheiset toverini Laure Le Prunenec, Laurent Lunoir ja Sylvain Bouvier tekevät oman osansa biiseihin.

Mistä Savage Sinusoidin kappaleet kertovat?

– Minulla ei ole aavistustakaan, koska keskityn täysin siihen, miltä musiikkimme kuulostaa. Käytän laulua pelkkänä instrumenttina, ilman mitään syvempää tarkoitusta. Ainoastaan äänenväri ja sanojen soundi merkitsevät minulle jotain. Laulajat ovat kehittäneet ihan oman kielensä, jota he käyttävät albumilla, joten en osaa sanoa aiheesta sen enempää.

Musiikkinne vaikuttaa kaikilta osin niin erikoiselta ja tarkkaan suunnitellulta, että tällainen kama tarvinnee jonkinlaisen erityisen puristuksen tullakseen ulos täydellisenä. Vai?

– Minulle on täysin luontevaa ajatella ja luoda musiikkia tähän tapaan, se tulee todellakin ihan itsestään. Tässä ei ole mitään pakottamista tai tarvetta tehdä hommia jonkin luonnottoman kaavan mukaan.

Savage Sinusoidia kuunnellessa heräsi ajatus, että levy on kapinallisen ja epäortodoksisen sisältönsä ansiosta pohjimmiltaan jonkinlaista modernia klassista musiikkia. Mitä olet mieltä ajatuksesta?

– Perspektiivistäni katsottuna tuntuu siltä, että musiikkini on monelle hankalasti sisäistettävää. Suuremmat mediat tuntuvat olevan jotenkin närkästyneitä tällaisesta kamasta, mutta en ole oikein varma siitä, voisiko tällainen musiikki olla jonain päivänä yhtä hyväksyttyä kuin klassinen on nyt.

Millaisen musiikin koet inspiroineen Igorrria eniten?

– Kuuntelen niin paljon erilaista musiikkia, että olen imenyt varmasti järjettömät määrät vaikutteita ihan tiedostamattani. On kuitenkin varmaa, että Johann Sebastian Bach, Cannibal Corpse, Frédéric Chopin, Meshuggah, Aphex Twin ja Taraf de Haïdouks ovat jättäneet syvät jälkensä minuun jo lapsuudessa.

Onko olemassa artisteja, joiden kanssa haluaisit tehdä yhteistyötä?

– Kyllä, haluaisin työskennellä joskus Cannibal Corpsen George Fisherin ja Faith No Moren Mike Pattonin kanssa!

Juttu on julkaistu Infernossa 5/2017.

Lisää luettavaa