”Tuote tulee tehdä alusta alkaen bändiä varten tai bändin kanssa” – haastattelussa Turmion Kätilöt -oluesta tuttu Iso-Kallan Panimo

Kaupoista löytyy rivitolkulla kaljoja, joihin on lyöty bändin logo kylkeen lisämyynnin toivossa. On kuitenkin olemassa myös kourallinen bändien ja panimojen yhteistyönä rakkaudella pantuja oluita.

Yksi parhaista kotimaisista bändioluista on Pimeyden Morsian. Se on Turmion Kätilöjen mukaan nimetty, tummapaahtoisella kahvilla ja kaakaolla ryyditetty 8-prosenttinen Imperial Stout. Iso-Kallan Panimon Pasi Pelkonen kertoo tuotteen syntyneen sattuman kautta.

– Joku vuosi sitten tehtiin Verjnuarmun kanssa yhteistyössä kauppavahvuinen savuportteri. Se syntyi aika perinteisellä tavalla, eli bändi otti yhteyttä ja ehdotti tällaisen luomuksen tekemistä.

– Pimeyden Morsian taas vaati sen, että oltiin oikeassa paikassa oikeaan aikaan! Satuttiin paikalle, kun kaverit puhuivat tällaisesta haaveesta, ja tartuttiin siihen välittömästi, että toteutetaan pois.

– Tämä saattaa johtua vähän siitäkin, että Verjnuarmu ja Turmion Kätilöt ovat aina olleet vähän kilpasilla. Voi olla, että Kätilöt halusi päästä vähän nokittamaan Verjnuarmun olutta tuhdimmalla tavaralla, Pelkonen nauraa.

Pelkosen mukaan bändit ottavat tasaisesti yhteyttä bändiolut haaveissaan. Tarjouksiin tarttuminen vaatii aina sopivan kipinän, joka syntyy usein bändin omasta määrätietoisuudesta.

– Näissä molemmissa tapauksissa ideat lähtivät suoraan bändeiltä, ihan oluen tyyppiä myöten.

– Verjnuarmun kohdalla toivottiin, että tehtäisiin markettivahvuista olutta, joka olisi mahdollisimman laajassa jakelussa. Samalla he halusivat siitä ehdottomasti savuportterin. Sellaista lähdettiin toteuttamaan, mutta totta kai reseptiä hiottiin itseksemme siihen lopulliseen suuntaan.

– Kätilöjen olutta tehtiin muutama koevedos ja makusteltiin sitten bändin kanssa, mikä niistä toimi parhaiten.

Oikein ajoitettu ison yhtyeen oheistuote myy helposti jo bändin nimellä. Vähemmän itsestään selvien bändien tapauksessa laatu on Pelkosen mukaan kaikki kaikessa.

– Kyllähän se on panijasta ja laadusta riippumatta niin, ettei huono olut kiinnosta ketään, kun taas hyvän oluen maine voi kiiriä yllättävänkin nopeasti.

– Bändioluen tapauksessa fanit ostavat sitä aivan varmasti ja jotkut muutkin ihan uteliaisuuttaan, mutta jos se ei ole hyvä, sitä ei osteta toista kertaa. Bändioluessa on tärkeintä, että siihen on pistetty ajatusta. Pitää nähdä vaivaa, jotta tuotteella on niin omat kasvot, että se olisi oikeasti kiinnostava, jopa ilman bändin nimeä.

– Verjnuarmun olut on tästä hyvä esimerkki. Bändi ei ole edes Suomen isoimpien metallibändien joukossa ja savuporter on lajina aika erikoinen, mutta sitä pantiin silti yli vuoden, mikä on kausioluelle aika pitkä aika. Oluella oli todella vahva ”oma minä”, ja se oli lajissaan laadukas tapaus.

Bänditeema saattaa olla oluessa eräänlainen kaksiteräinen miekka, joka herättää tunteita moneen suuntaan.

– Turmion Kätilöt on sellainen bändi, että se voi aiheuttaa aikamoisen vastareaktionkin oluen ystävissä. Jotkut saattavat jättää oluen maistamatta, koska bändi ei kerta kaikkiaan kolahda vaan on suorastaan vastenmielinen.

– Pimeyden Morsiamen suhteen on huomannut, että se on toiminut yhtä lailla bändin faneille kuin niille kaikkein intohimoisimmille oluthifistelijöillekin. Se on otettu todella hyvin vastaan tumman oluen kuluttajien keskuudessa.

Osassa bändioluista on kyse saman panimon vanhasta tuotteesta, johon on lyöty uusi etiketti.

– Itse olen tiukasti sillä kannalla, että tuote tulee tehdä alusta alkaen bändiä varten tai bändin kanssa. Muuten yhteyttä ei vain ole olemassa. Kaikki yhteistyömme on pantu tällä periaatteella, olipa kyse sitten bändioluesta tai vaikka Kimmo Timoselle tehdystä oluesta.

– Jos taas kyse on jonkinlaisesta kertaerästä, erikoislaatuisemmasta tapauksesta ja pienestä projektista, tällainen uudelleenbrändääminen voi olla ihan järkevää. Yhtään laajempaan levitykseen en sellaista lähtisi tekemään.

– Parhaimmillaan voi käydä niin, että musiikki ja olut elävät täysin rinta rinnan. Näin ilahduttavasti kävi Turmion Kätilöjen kohdalla, kun bändi uudelleenjulkaisi Pimeyden Morsian -sinkkubiisin samaan aikaan oluen kanssa. Siinä tulee tunne, että olut on kuin osa kokemusta kansitaiteen tai musiikkivideon tapaan.

Juttu on julkaistu Infernon numerossa 5/2017.