Ei lauluja rantajuhlista eikä vesihiihdosta – haastattelussa Skepticism

08.06.2015

Skepticism äänitti tammikuussa Ordeal-albuminsa elävän yleisön edessä Turun Klubilla. Levyn julkaisua juhlitaan tänä perjantaina Helsingin Kuudennella linjalla – tosin ilman levyä. Svartin julkaiseman pitkäsoiton julkaisupäivää on siirretty syksylle.

Funeral doom -yhtyeen kosketinsoittaja Eero Pöyry vastaili muutamaan kysymykseemme menneestä ja tulevasta Ordealiin liittyen.

Miten päädyitte ratkaisuun nauhoittaa levyn yleisön edessä?

– Bändin alkuaikoina olin sitä mieltä, ettei tämän typpinen musiikki sovi keikoille. Noin kymmenen vuotta sitten totesin, että olin tuossa kannassani täysin väärässä. Olen itse asiassa alkanut olla sitä mieltä, että tämä bändi on parhaimmillaan keikalla. Viitteitä tuohon suuntaan on kuulunut myös yleisöltä. Liveäänityksen ajatus lähti osaltaan liikkeelle tästä – jos bändi aidosti on keikalla parhaimmillaan, olisi luontevaa vangita sitä parhaimmillaan oloa myös levylle.

– Edellisen levyn (Alloy, 2008) äänityksen jälkeen lähdimme pienelle kiertueelle. Kiertueen jälkeen mietin, että uudet kappaleet hioutuivat varsinaisesti valmiiksi vasta keikoilla. Erot eivät ole suuria, mutta tuntuvat kuitenkin soittaessa. Osaltaan livenauhoitus tukee tätäkin – uudet kappaleet hioutuivat valmiiksi jo levylle.

Miten tammikuinen keikka meni?

– Keikka meni hyvin monessakin suhteessa. Tavallisesta keikasta poiketen pääsimme keskittymään koko päivän ajan illan äänitysvetoon. Aikaa kului, kun päivän mittaa rakennettiin normaalien kuvioiden lisäksi myös äänitys- ja kuvausjärjestelyt. Kaikki myös harjoiteltiin etukäteen. Lataus illan vetoa varten rakentui kuin itsestään samalla kun tehtiin teknisiä suoritteita. Lavalle oli tavallistakin helpompi nousta. Äänittäminen loi tietenkin vähän ylimääräistä painetta, mutta vain hyvässä mielessä.

– Itse veto onnistui niin kuin pitikin. Soitto tuntui hyvältä eikä suurempia teknisiä ongelmia ei ollut. Yleisökin vaikutti nauttivan tilanteesta. Kaiken kaikkiaan hieno kokemus.

Hinkkasitteko biisejä jälkikäteen vai onko levyllä se mitä Turussa kuultiin?

– Levylle tulee melko tarkalleen se, mitä keikalla soitettiin. Itse asiassa miksauksessa on jopa mukana koko keikan ajan yleisöä kuunnelleet tilamikrofonit – jotka siis biisien aikana kuulivat saman kuin yleisökin. Soitimme koko setin talteen iltapäivällä ilman yleisöä siltä varalta, että jotain menee varsinaisen keikan aikana pahasti pieleen, mutta tuohon varamateriaaliin ei jouduttu turvautumaan äänen eikä kuvan osalta.

– Joitain korjauksia tehtiin studiossa – esimerkiksi yhdessä kitaravahvistimessa oli jotain häiriöääntä aiheuttavaa vikaa, joten keikalla äänitetty puhdas raita kierrätettiin studiossa ehjän vahvistimen läpi. Mitään lisäraitoja ei studiossa enää soitettu. Joitain muitakin pieniä editointeja ja korjauksia tehtiin, mutta tavoitteena ei ollut puhtaan virheetön lopputulos – keikkasoiton rosoisuus saa kuulua levyltä. Toisaalta ideologiana ei myöskään ollut, ettei mitään saa korjata. Ideologiana oli ainoastaan saada kasaan levy, jota on hyvä kuunnella ja katsella. Lopputuloksesta tuli hyvin pitkälti sellainen, kuin halusimme.

Onko järkeä enää mennä studioon jos levyn nauhoitukset voi hoitaa keikalla?

– Molemmille on paikkansa. Tätä levyä varten ja tälle yhtyeelle livenauhoitus oli hyvä vaihtoehto. Se, että kappaleisiin voi säveltää vain sen, mikä voidaan yhdellä vedolla soittaa, voisi jossain toisessa tilanteessa olla ikävä rajoite. Me kiersimme sitä hieman pestaamalla nahoituksia varten riviin yhden kitaristin lisää. Lisäksi yhdessä kohdassa laulaja tuli ojentamaan minulle puuttuvan kolmannen käden koskettimistolle.

– Livenauhoitus vaikutti osaltaan myös kappaleiden tekemiseen. You sovitettiin tarkoituksella keikan aloituskappaleeksi ja Closing Music on nimensä mukaisesti tehty keikan lopettamista varten. En tiedä teemmekö livenauhoitusta uusista kappaleista enää toistamiseen. Itselleni se sopi paremmin kuin hyvin. Omaa soittoa tuli ajateltua enemmän ennen keikkaa kuin aikaisemmilla kerroilla ennen studioon menoa.

Miksi pitäisi tulla keikalle jos voi vaan ostaa levyn?

– Keikalle kannattaa aina mennä. Levyltä musiikin kuulee ja Ordealin tapauksessa halutessaan myös näkee. Keikalla musiikin myös tuntee – paljon fyysisemmin kuin millään laitteistolla kotona.

– Sama pätee toki soittajillekin – miksi mennä keikalle soittamaan, kun voi mennä studioon? Itse menen nykyisin mieluummin keikalle. Joku muu menee varmasti mieluummin studioon.

Miksi levy nauhoitettiin keikalla Turussa ja julkaisua juhlitaan keikalla Helsingissä?

– Levyä ei itse asiassa julkaista vielä 12. kesäkuuta, kuten tarkoitus alun perin oli. Erilaisten koettelemusten johdosta levyn julkistus viivästyy syyskuulle 2015.

– Äänityspaikaksi valikoitui Turun Klubi, koska aikaisemmat keikat siellä olivat onnistuneet hyvin. Se vaikutti myös sopivalta ympäristöltä kuvaamiselle. Helsingissä soitetaan nyt siksi, että edellisestä Helsingin keikasta on jo aikaa.

Soitatteko Helsingissä samat biisit?

– Soitamme Helsingissä täsmälleen saman setin, joka tallentui Turussa levylle. Samat biisit samassa järjestyksessä. Levyn voi siis nyt kuunnella, mutta ei vielä ostaa. Levyllä on lisäksi kaksi vanhempaa Turussa soitettua kappaletta, jotka eivät Helsingin soittoaikaan mahdu.

Rikotaanko ennakkoluuloja funeral doomin synkkyydestä ja vakavuudesta? Kerro vitsi johon liittyy funeral doom!

– Yritin parhaani mukaan keksiä jotain hauskaa, mutta muutaman tunnin kovan työn tuloksena en keksinyt mitään. Kyllä tämä aika vakavamielistä puuhaa on – ainakin itselleni. Vakavamielistä osapuilleen samalla tavalla kuin olettaisin klassisen musiikin harjoittajien suhtautuvan omaan musiikkiinsa.

– Yksi ennakkoluulo, jota haluaisin mieluummin rikkoa, liittyy suunnilleen samaan aihealueeseen. Usein oletetaan, että tähän musiikkiin liittyisi jonkinlaista maailmantuskaa, masennusta ja misantropiaa. Tuo ajatus on minulle täysin vieras. Ei meidän kappaleissa nyt rantajuhlista ja vesihiihdosta lauleta, mutta ei myöskään valitella elämän kurjuutta. Minulle kysymys on täysin esteettisestä valinnasta – synkkä musiikki on kauneinta.

Fight the Night presents: Skepticism, Naava, Dj Suuret Muinaiset, Vj Hellstone
Pe 12.6.2015 Helsinki, Kuudes linja
Liput 9 €

Lisää luettavaa