Tällä viikolla tarjotaan ennakkokuuntelut tuplana. Krautrockia, psykedeelistä rockia ja NWOFHM:ia 1990-luvun alusta asti soittanut porilainen Circle luovutti nimensä Stench of Decaysta tutuille tyypeille. Tämä Circle julkaisee kuolonkatkuisen Incarnation-nimisen albumin 5. joulukuuta.
Entä se alkuperäinen Circle? He julkaisevat AOR:ää ja soft rockia nimellä Falcon. Tämän bändin debyyttilevy Frontier ilmestyy niin ikään 5. joulukuuta. Molemmat pitkäsoitot ovat tämän viikon ajan ennakkokuunneltavissa Infernon sivuilla.
Aloitetaan Circlen Incarnationilla, soittimen alla bändin kommentit kappaleista. Sen jälkeen soitin, josta löytyy Falcon ja sen alla Janne Westerlundin kommentit Frontierin biiseistä.
Circle: Incarnation
1. Incarnation
Ville Valavuo: Sopiva aloitusbiisi levylle. Tässä tuntuu olevan joitain elementtejä kaikista muista raidoista, ja sen takia päätettiin käyttää tätä levyn näytebiisinäkin. Kappaleen luonne muuttuu puolessa välissä aika radikaalisti, kun vahvasti komppeihin ja riffeihin pohjautuva soitto muuttuu perkussioista ja kitaramelusta kasautuvaksi äänimassaksi.
Jussi Rajala: Ensimmäinen levyä varten kirjoitettu kappale. Yhdistelmä tyrmäävää aggressiota ja synkkää painostavuutta.
Tommi Sookari: Avausraita yhdistelee tosiaan levyn teemoja kattavasti; aluksi määrittyy kuva death metal -julkaisusta, mutta kaikki ei kuitenkaan ole kuten 90-luvulla. Death metal on levyllä mukana loppuun saakka joko konkreettisesti riffeinä tai abstraktimmalla tavalla soundi- tai äänimaailmana. Toinen levyä esittelevä seikka on nyrjähdys musiikista mekkalan puolelle – ja takaisin – joka toistuu sekä biisien sisällä että biisien kesken.
Rami Simelius: Circlen uudelleensyntymä alkaa voimakkailla supistuksilla, puolivälissä käynnistyy synnytys, ja lopputuloksena on hahmoton sekä alati muuttuva olio, joka lopulta saavuttaa harmonian maailman kanssa.
2. Infamy
Ville: Albumin suurin sävellystyö tehtiin tässä kappaleessa. Infamy on albumin kappaleista kaikkein lähimpänä Stench of Decayn omaa tuotantoa.
Jussi: Selkeä kumarrus perinteisen death metalin suuntaan, vaikka joitakin kaavoja myös rikotaan, esimerkiksi lopun räjähtävän soolo-osion muodossa.
3. Transcending
Ville: Painajaismainen meluvalli, johon onnistuttiin luomaan painostava tunnelma todella vähäeleisellä soitolla. Vaikka kappale perustuu toistoon ja pieniin variaatioihin, se hajoaa loppua kohden yhä enemmän.
Jussi: Kappaleen kruunaa Tommin hyytävä laulusuoritus, jolla on myös merkittävä osuus biisin dynamiikan rakentamisessa.
Rami: Rumpujen ja basson yhteistyö luo pohjan kappaleelle, joka tavoittelee kosketusta ylimaallisten asioiden kanssa. Useat kitara- ja perkussioraidat vyöryttävät maailmanlopun tunnelmaa, jota myös laulu omalla tavallaan ilmentää. En suosittele kuunneltavaksi huonovointisena.
4. Bloodstreams
Ville: Nopeatempoinen biisi, jonka tarkoituksena on toimia vastapainona pitkille ja vähäeleisille kappaleille. Repulsion ja Bolt Thrower taidettiin mainita sävellystyön yhteydessä, ja vaikutteet on itse asiassa todella helppo bongata biisin eri osista.
Rami: Levyn toinen perinteisempään äärimetallimusiikkiin kallellaan oleva kappale. Lyhyen kestonsa aikana kappaleen äänimaisema muutettiin äänitys- ja miksausvaiheessa liukumaan jyräävästä sahaamisesta kohti kasvavaa feedbackia ja räkäisyyttä.
5. Burden
Tommi: Burdenin lyriikoiden temaattinen lähestymistapa perustuu melko intuitiivisesti rakennettuihin assosiaatioihin: Yhtäältä biisi käsittelee eräitä musiikki- ja kulttuuriteollisuuteen liittyviä ajankohtaisia juttuja – ainakin jollakin epämääräisellä tasolla – joista on tullut emä-Circlen Lehtisalon kanssa turistua. Toisaalta biisi on viittaus koko projektin raison d’etreen, Circle-brändin taakkaan. Assosioiva lähestymistapa toistuu myös musiikin osalta ja Burdenissa biisiä rakennellaankin minimalistisin keinoin – emä-Circlen tapaan!
Lopputuloksena on levy, joka päällisin puolin on melko kaukana brändin omistajien tekeleistä, mutta toisaalta lähestymistavaltaan muistuttaa kaikessa epäjohdonmukaisuudessaan sitä metodia, jolla tulkitsen olleen rooli myös alkuperäisen Circle-konseptin rakentumisessa
Falcon: Frontier
1. Ranger
Rajavartijan rakkaus on tomuista ja kaukaista, silti se polttaa rakoille.
2. Beer and Ribs
Tämä biisi sai alkusysäyksensä alabamalaisessa kahviossa. Öljyn ja rasvan määrästä päätellen aterialla olisi huoltanut isommankin koneen.
3. Horses
Jääskeläiset laittoivat tämän biisin alulle Sardinian spagettiwesternmaisemissa. Kuumuus kuuluu ja jano myös.
4. Partners in Crime
Jos rakkaus on rikos, syleile pyöveliä hellästi!
5. Vegas Sundown
Öisissä kaduissa ei ole mitään romanttista kun on menettänyt rahansa ja rakkautensa. Onneksi kuitenkin on kohottava bassokuvio.
6. Ace of Hearts
Vätysmäisestä naapurinpojasta kuoriutuu ässärakastaja keksittyään tämän riffin.
7. Bringers of The Dawn
Voiko maailmasta olla huolissaan, jos ei edes ole varma että se on olemassa?
8. Leather Seat
Jos meditoivilla rekkakuskeilla olisi yhdistys, tämä olisi heidän tunnushymninsä.
9. Miami Tits
Kaikki voihkinta ei ole avunpyyntöjä, ja ritarillisuudesta ei aina saa palkaksi neitoa.
10. Seasoned Girl (I’ll Go Crazy)
80-luvusta voi hyvinkin olla 30 vuotta, mutta tämä biisi syntyy uudelleen ja uudelleen. Ainoastaan kehomme kuluvat.