Lippalakkia päästä – arviossa Kreator

Julkaistu Infernossa 5/2022.

03.07.2022
KREATOR
Hate Über Alles
NUCLEAR BLAST

Tormentor-nimellä aloittaneen, pian nelikymppisiään juhlivan thrash metalin luojayhtyeen (pun intended) uran voi jakaa karkeasti kolmeen vaiheeseen: klassikkojen 1980-lukuun, kokeilujen 1990-lukuun ja vakiintuneen tyylin 2000-lukuun.

Kreator palasi rässiruotuun vuoden 2001 Violent Revolution -levyllään, eikä sen viitoittamalta polulta ole sittemmin juuri horjahdeltu. Koukuttavuus, särmien ja kulmien pyöristyminen ja nättien melodioiden viljely on lisääntynyt, mutta koko kuluva vuosituhat on meluttu saman muotin sisällä.

Tätä taustaa vasten on helppo todeta, että uusi levy pääsi yllättämään. Ensin olin että meh, sitten olin että jeh. Hate Über Alles ei näytä kaikkia korttejaan kerralla, vaan pakottaa kuuntelijan luokseen yhä uudestaan antaen aina enemmän ja enemmän.

Sanotaanpa tämä ihan mutkittelematta: Hate Über Alles on 2000-luvun monipuolisinta Kreatoria. Olisi helppo vetää johtopäätöksiä ja todeta kaikkitietävänä, että sitä se korona-aika teettää, luovuus ja kokeilunhalu puhkeavat kukkaan. Nyt on kuitenkin niin, että suurin osa levyn musiikista on tehty jo ennen ruttoepidemiaa. Oli vain sopiva aika. Tähtien asennot ja mitä näitä on. Joka tapauksessa kova veto dinosaurusosaston vauhtimetallipartiolta. Lippalakkia päästä.

Levyyn rauhallisesti johdattelevan Sergio Corbucci Is Dead -intron jälkeen hönkäistään liekki täyteen loimotukseen nimibiisin ja huikean väkevän Killer of Jesus -paahdon voimin. Jälkimmäinen on moderni Kreator-klassikko ja täyden kympin biisi, jossa toisiaan nyrkkitervehtivät 1980-luvun perinteinen ote ja moderni tarttuvuus. Sieltä täältä pitkin levyä voi poimia korviinsa pieniä hetkiä, joissa soi jopa Endless Painiltä (1985) tuttu varhais-thrash, mutta mitään vanhojen aikojen haikailua bändi ei ole lähtenyt toteuttamaan.

Totuttuja Kreator-kaavoja rikotaan muun muassa Become Immortal -hevipoljennolla. Piti ihan tarkistaa, ettei kyse ole coverista, sen verran runsaasti NWOBHM nimittäin tuoksahtaa. Puhtaita lauluja on väläytelty Kreator-tuotannossa ennenkin, mutta nyt ne ovat saaneet kunnolla roolia. On niin hoilauskuoroa kuin ehkä bändin parhaita puhtaita ikinä, ja täysin uutena tuttavuutena kuullaan naislaulua: Sofia Portanet -niminen laulaja vierailee veikeällä poljennolla etenevässä Midnight Sun -biisissä, ja kombohan toimii!

Perustajajäsenen ja johtohahmon, laulaja-kitaristi Mille Petrozzan ääni on jakanut mielipiteitä aina, mutta viime vuosina kenties tavallistakin enemmän. Tänä vuonna 55 täyttävän Millen huuto ei enää taivu alkuaikojen kireänrääkyvään ilkeyteen, mutta ukko tuntuu todellakin antavan kaikkensa. Viha saa kuulua, kun Mille tulkitsee kurkkunsa ja keuhkojensa kapasiteetin äärirajoilla. Pään verisuonisto on ollut pakosti kovilla.

Toinen perustajajäsen, rumpali Jürgen ”Ventor” Reil ei ole koskaan ollut maailman moniraajaisin perkussionisti, mutta nyt tuplat kulkevat paremmin kuin koskaan. Cause for Conflict -levyn (1995) ajan huilinut Ventor on saman puukäsikoulukunnan miehiä kuin Louie Clemente ja Bill Andrews. Perushommat hoidetaan jämäkästi, mutta taikatemput jätetään niille, jotka niitä tarvitsevat.

Teutonirässin ruhtinaat ovat pusertaneet levyn, jonka olin valmis hylkäämään keskinkertaisena pikaisen ensipyörityksen jälkeen – valtava virhearvio, joka oli onneksi korjattavissa. Ei Hate Über Alles täydellinen ole, ja ainakin pari biisiä olisin monottanut armotta mäkeen. Vaan minäpä en olekaan Kreatorin jäsen, vaan tyytyväinen fanipoika, joka saa luukuttaa uutta Kreatoria vielä 2020-luvullakin. Kyllä kelpaa.

Lisää luettavaa