Teksti: Toni Keränen Kuvat: Lauri Ylitalo
Jo 20. kerran järjestetty Sweden Rock Festival helpottaa isojen nimien tuomista myös Suomen keikkakesään. Samana viikonloppuna järjestetyn Sauna Open Airin kanssa yhteisiä esiintyjiä olivat Ozzy Osbourne, Judas Priest, Helloween, Saxon, Qüeensryche ja Accept.
Paria päivää aiemmin Helsingissä esiintyneen Whitesnaken Sweden Rock -keikan erikoisuutena oli Bernie Marsdenin (rivistössä mukana vuosina 1978–82) ja Adrian Vanderbergin (1987–1997) saaminen paikalle. Yllätysvierailuista tiedettiin jo ennakkoon, mutta itse nimet pidettiin salassa. Toiveikkaimmissa huhuissa väläyteltiin Jon Lordin ja Ian Paicen nimiä, mutta Deep Purple Mark III:n osittainen reunion jäi nyt toteutumatta.
Kitaristikaksikonkin vierailua olisi voinut hyödyntää yllättävämmillä biisivalinnoilla, ja henkilökohtaisesti esimerkiksi Vandenbergin kanssa kynäillyn Sailing Shipsin kuuleminen olisi luultavasti tuonut kyyneleet silmiin. Toisaalta Emmerdale-hahmon näköisen pönäkän Marsdenin leveää hymyä oli hauska katsella. Herran bluesahtavan ilmava soitto oli myös mukavaa vaihtelua nykyisen kokoonpanon Beach–Aldrich-parin turboahdetulle soitannalle.
Sauna Open Airista löytyy näiltä sivuilta oma juttunsa, joten tilaa ei kannata tuhlata liikaa päällekkäisiin arvioihin. Judas Priestistä on kuitenkin sanottava, että yhtye elää yllättävää uutta kukoistusta. Esiintyminen oli virkeää ja Rob Halfordkin tuntui saaneen sekä äänensä että liikuntakykynsä takaisin. Kun vielä ensi levylle on luvattu Painkiller- ja Defenders of the Faith -vaikutteita, vähitellen voisi alkaa toivoa, että bändi pyörtää päätöksensä suurilta kiertueilta väistymisestä.
Kaiken Sweden Rock -nautinnon hintana ovat päällekkäiset esiintymisajat ja merkittävienkin keikkojen menetys. Yli 70 esitystä ei yksinkertaisesti ehdi juosta läpi. Esimerkiksi Joan Jett meni nyt ohi, koska funkkaavasti stonerrokkaillut Clutch yksinkertaisesti pakotti seuraamaan keikkansa loppuun asti. Todistajanlausunnot kertoivat Joan Jettinkin lunastaneen odotukset kovalla intensiteetillä. Kyynel.
Toinen aiemmin itselleni vähemmälle huomiolle jäänyt yllättäjä oli Doc Holliday, joka muistutti, että southern rock on muutakin kuin lynyrdskynyrdiä ja allmanbrothersbandiä. Lupsakka soittelu sujui hyvin, vaikka rivistössä oli tällä kertaa vain yksi kitaristi laulaja Bruce Brookshiren muodossa. Jäähyväiskiertueella olevan yhtyeen hyvästijätöt keikan loppupuolella koskettivat jopa minun kaltaistani äärimmäistä myöhäisherännäistä.
Toisenlaista etelänrockilla maustettua menoa esitteli aiemmin päivällä Phil Anselmon johtama Down. Yhtye paukutti Liferin ja Temptation’s Wingsin kaltaisia järkäleitä yleisön tajuntaan äijämäisellä itsevarmuudella, ja Anselmo todisti jälleen olevansa yksi hienoimpia keulamiehiä rockissa. Keikka myös päättyi nerokkaaseen temppuun, jota en ole nähnyt kertaakaan aiemmin. Lavalle alkoi tippua bändin jäsenten soitinteknikkoja, jotka ottivat instrumentit lennosta haltuunsa ja jatkoivat soittoa. Tähdet itse tallustelivat naureskellen päärampin etuosaan kiittelemään yleisöä ja heittelemään plektroja. Lopuksi jäsenet ottivat työvälineensä takaisin kouriinsa ja vyöryttivät Bury Me in Smoken mammuttiriffin loppuunsa. Anselmon vuolas yleisön, muiden bändien ja järjestäjien kiittely vain lisäsi keikan yhteisöllistä tunnelmaa.
Kansas jatkoi samalla seesteisellä linjalla, tosin hieman progahtavammalla vaihteella. Dust in the Windin kaltaiset hempeilyt uhkasivat kuitenkin ajaa jo unen partaalle, vaikka sävelet kaikuivatkin komeasti aurinkoisella juhlakentällä.
Aika olikin siis kypsä Black Label Societyn vuoret tieltään murskaavalle full-on-metallille. Kun Zakk Wylde puki massiivisen intiaanipäähineen ja Crazy Horse jyrähti käyntiin, hommassa ei ollut mitään epäselvää. Downin tapaan yleisöä olisi silti mahtunut tiiviimminkin päälavan edustalle. Tästäkin huolimatta keikat edustivat koko festivaalien kärkipäätä. Settilista oli suhteellisen maukas, mutta esimerkiksi Funeral Bellin olisi huoletta voinut korvata samalta Blessed Hellride -levyltä kotoisin olevalla Stoned & Drunkilla, jonka puuttuminen tuntui oudolta.
Kummastusta herätti myös se, ettei Zakk Wyldeä nähty entisen työnantajansa Ozzy Osbournen festivaalit päättäneellä keikalla, vaikka herrojen ryhmät esiintyivät päälavalla kahden tunnin erotuksella. Ehkä teiden eroaminen on jättänyt liennytyspuheista huolimatta arpia tai Ozzyn keikasta toiseen lähes muuttumatonta käsikirjoitusta noudattava esitys ei salli yllätysnumeroita.
The Cult olisi liittynyt voittajien joukkoon tiukan bändisoiton ja kaikille tuttujen biisivalintojen perusteella, mutta koko ajan läskimmäksi muuttuva Ian Astbury on suoraan sanottuna vitun kusipää, kun ei halua esittää omia klassikoitaan asiaankuuluvalla tavalla. Fiilistelyllä ja kappaleen raiskauksella on vissi ero. Todisteeksi voi katsella vaikkapa Fire Womanin esityksen YouTubesta. Ja yleisölle vittuilua en ainakaan minä anna anteeksi. Rob Zombien pitäisi puolestaan keksiä pikaisesti uusia temppuja, vaikka hirviöshow välillä ihan viihdyttävä olikin.
Nelipäiväinen Sweden Rock on rankka rypistys oheistoimintoineen ja matkustamisineen. Eiköhän siellä silti ensi vuonnakin olla.