Valvira kertoo totuuden: Motörhead ja Kotiteollisuus eivät yllytä nuorisoa juopottelemaan

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan keskusvirasto Valvira on huolissaan suomalaisten alkoholinkäytöstä. Onneksi aikuiseen makuun oleva rock- ja metallimusiikki ei yllytä kansalaisia juopottelemaan, joten bändien mukaan nimetyt juomat pysyvät toistaiseksi kaupoissa.

11.10.2014

Helsingin Sanomien Nytin mukaan sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan keskusvirasto Valvira on pöyristynyt Fifty-Sixty-nimisestä lonkerosta, jonka imago viittasi heidän mukaansa ”nuorisosuosikki” Matti Nykäseen, joka ei ole alkoholinhuuruisen julkisuuskuvansa vuoksi sopiva mannekiini alkoholijuomalle. Tästä johtuen Valvira veti Fifty-Sixtyn pois myynnistä viime kesänä.

Fifty-Sixtyä valmistanut Mercantem Oy vaati markkinaoikeutta kumoamaan myyntikiellon, ja kirjoitti hakemuksessaan muun muassa näin:

”Suomessa on myynnissä alkoholijuomia, joissa käytetään keulakuvana tunnettuja henkilöitä, joiden maine ja muun ohessa esimerkki alkoholin käyttäjänä on huono (esimerkiksi KOFF Rock Kotiteollisuus -olut ja Motörhead-viini)”

Valvira toimitti markkinaoikeudelle vastauksen, jossa kerrotaan:

”Kotiteollisuus- ja Motörhead-yhtyeet eivät ole samassa määrin suomalaisen suuren yleisön tuntemia kuin Nykänen ja yhtyeiden edustama musiikkigenre ei myöskään ole erityisesti lasten ja nuorten suosimaa.”

Valviran ja Mercantem Oy:n välinen vääntö jatkuu, mutta uutinen muistuttaa, kuinka paljon kalkkismusiikkia esittävillä Kotiteollisuudella ja Motörheadilla on vielä tekemistä puhtoisten imagojensa rapauttamiseksi.

Valvira lienee samaa mieltä myös AC/DC-, Iron Maiden– ja Impaled Nazarene -oluista.