Pelkistettyä ja karua tuskaa – arviossa Karg

Julkaistu Infernossa 3/2025.

30.05.2025
KARG
Marodeur
AOP

Itävaltalainen Michael Kogler on tullut tunnetuksi Harakiri for the Sky -yhtyeen laulajana. Sen lisäksi mies on ollut aktiivinen vuodesta 2006 toimineella sooloprojektil­laan, joka toimii nykyään bändinä.

Karg on koruttoman depressiivi­sellä post-blackillään ilmiselvä su­kulaissielu Harakirille, toisinaan lii­aksikin. Bändien ahdistuneista tun­nelmista löytyy silti eroja. Siinä missä Harakiri on suoraviivais­ta katkeransuloista purkautumis­ta, Karg tuottaa pelkistetympää ja karumpaa tuskaa – yhtyeen ni­mi muuten tarkoittaakin saksak­si karua.

Ysärin grungealbumeista muis­tuttavalla rosoisella soundilla soi­vassa levyssä on parhaimmillaan Harakirin primitiivistä kauneut­ta. Riipivä melodisuus ja kourai­seva melankolia pääsevät huip­puhetkiinsä kappaleissa Schnee ist das Blut der Geister ja Yūgen. Hekuman vastapainoksi joistain biiseistä löytyy hieman puudutta­vammin jumittavia sointukiertoja. Ne ovat kuitenkin vähemmistössä.

Kargin yhdeksäs levy on koru­ton mutta voimaannuttava teos. Koglerin sisäisen tuskan määrän täytyy olla valtava, niin paljon mie­hen molemmat bändit ovat julkais­seet raastavaa musiikkia viime vuo­sina. Hyvä toki meille kuulijoille.