Valon ja pimeyden ikuinen tanssi – arviossa Drudkh

Julkaistu Infernossa 3/2025.

09.05.2025
DRUDKH
Shadow Play
UNDERGROUND ACTIVISTS

Drudkhilla on upea, omaleimainen ääni, joka kaikuu täl­läkin albumilla niin että sydäntä repii. Minulle yhtyeen kappaleissa kiteytyy kaikki se, mistä hyvässä musiikissa on kyse: bändi herättää sisälläni jotakin, joka johdattaa peruskysymysten ja alkukantaisimpien tunteiden – myös niiden kaikkein kipeimpien – äärelle, välillä hel­lästi kädestä pitäen, toisinaan niskasta retuuttaen.

Rakastuin bändiin kuultuani Autumn Auroran (2004). Siitä saakka lempi on roihahtanut joka kerta uudelleen ja uudelleen päästessäni yhtyeen tuoreen levyn kimppuun. Viimeksi henkeni salpasi edellinen täyspitkä All Belong to the Night (2022), joka rysäytti ensisoitosta suosikkilistani kärkijoukkoihin.

Harvassa ovat artistit, joiden diskografiasta ei löydy ensimmäistäkään keskinkertaista teosta. Shadow Play on vuonna 2003 debyyttinsä Forgotten Legendsin jul­kaisseen Drudkhin kolmastoista täyspitkä, ja heidän kohdallaan asia on mielestäni juuri näin. Kaltaiselleni metsäläiselle bändin luonnosta, kansantaruista, ru­noudesta ja kotimaataan kohtaan tuntemastaan rak­kaudesta ammentava tuotanto kolisee kautta linjan. Yhteisen kielen puuttumisesta huolimatta joistakin kappaleista kuultava raastava kaipaus kohti juuria on kuristanut kurkkuni umpeen useammin kuin kerran.

Uuden albumin tunnelma on koleampi ja lohdut­tomampi kuin edellisillä levyillä. Vaikka Drudkhin mu­siikin pohjasävyissä on aina kuulunut kaiho ja me­lankolia, tällä kertaa kuoppa tuntuu syvemmältä. Mielikuvissani olen aina yhdistänyt bändin erityises­ti syksyyn, mutta nyt pystyn liki haistamaan pakkasen. Tulivärit ovat kuihtuneet ja talven vääjäämätön lähei­syys levittää kalseat helmansa.

Hyisemmän lisäksi henki on vihaisempi, mikä ei tun­nu vallitsevat olosuhteet tietäen mitenkään yllättäväl­tä. Tuntuu käsittämättömältä, että niin kaoottisessa ti­lanteessa on mahdollista tehdä näin erinomainen al­bumi. Vaikka kriisi voi toimia katalysaattorina monen­laisissa luovissa prosesseissa, koko elämää ravistele­va katastrofi tiputtaisi useimmilta kynän kädestä. Uutta musiikkia luodessaan bändi on toiminut samalla aktii­visesti Ukrainan puolustuksen tukena ja kerännyt esi­merkiksi merchandise-myynnillä varoja lääkintätarvik­keisiin, droneihin ja muihin rintamalla tarvittaviin va­rusteisiin.

Drudkhin tunnusomaisen soundin viimeistelevä te­kijä on laulaja Thurios (Roman Blagih), jonka tulkin­ta onnistuu puistelemaan joitakin liskoaivojeni perim­mäisiä kammioita kerta toisensa jälkeen. On vaikea kuvitella, että kukaan sopisi paremmin tähän äänimai­semaan. Parhaimmillaan hän tuntuu seisovan men­neen ja nykyisen välisenä porttina, jonka suulla puhu­vat edesmenneiden henget.

Bändi itse kertoo albumin olevan oodi vastakoh­taisille voimille: valo vasten varjoa, hiljaisuus vasten myrskyä, elämän ja kuoleman sykli. Tähän valon ja pi­meyden ikuiseen tanssiin kiteytyy jotakin hyvin olen­naista elämästä.

Olen kuunnellut levyn kymmeniä kertoja, ja tuntu­ma vain paranee joka kierroksella. En aio verrata albu­mia mihinkään väsyneeseen sipuliin, vaikka aina pal­jastuu uusia kerroksia ja näkökentän huomaa sumen­tuneen kyynelistä.

Loistava teos. Slava Ukraini! Heroiam slava!