Ennakkokuuntelussa Black Royalin Earthbound – mukana myös albumin saloja avaavat kommentit yhtyeeltä

Earthbound julkaistaan virallisesti 21.10.

17.10.2022

Death-bluesia tamperelaisen rouheaan tyyliin ryskäävä Black Royal julkaisee tulevana perjantaina (21.10.) uuden Earthbound-pitkäsoiton. Inferno tarjoaa levyn jo nyt kuunneltavaksi ennakkoon. Lisäksi kitaristi Toni valottaa kappaleiden syntyprosessia ja laulaja Riku luonnehtii sanoitusten takana olevia muinaisia uskomuksia ja muita inspiraation lähteitä.

Black Royal juhlistaa levynjulkaisua keikalla Tampereen Dog’s Homessa lokakuun 21. päivä. Yhtyeen voi nähdä livenä myös Kotkan Haukka Music Barissa 26.11. ja Seinäjoella Bar 15:sta joulukuun 16. päivä.

Earthbound

Toni: – Tämän levyn teema sovittiin Rikun kanssa liikuttuneessa tilassa 1.11.2019 Pagan Saviour -sinkun julkkarikeikan jälkeen kuopiolaisessa Jolene-ravintolassa pikkutunneilla. Humalaisten mummojen lattialta nostelun lomassa saatiin huudettua karaoken yli toistemme korvaan, että pitäisi tehdä seuraava levy siitä, miten muinaiset suomalaiset ja saamelaiset olivat nähneet elämän kiertokulun ja matkan kohti maan povea. Ajateltiin silloin, että kierretään nyt ensin, kun helmikuussa 2020 julkaistiin Firebride-albumi ja keikkoja oli sovittu ensin Eurooppaan ja sitten Suomeen. No, eipä paljon keväällä 2020 sitten helmikuun Euroopan rundin jälkeen kierretty. Kyllä vitutti.

Vitutti jopa siinä määrin, että alkoi pukata uutta riffiä selviytymiskeinona pihalle kropasta. Kevät siinä hapuiltiin ja ihmeteltiin sulkuja, kuolleisuuksia sekä terveydenhuollon kuormittumista. Varsinainen lähtölaukaus levylle oli kesällä 2020 perheen kanssa tehty viikon mökkireissu Keski-Suomeen, jossa istuin terassilla tuijottamassa metsään ja järvelle. Aina kun alkoi päässä soimaan, kävin tuikkaamassa läppärille riffit talteen. Earthbound oli yksi ensimmäisistä valmistuneista kappaleista, joka loksautti biisintekokoneen käyntiin. Tästä tuli tällainen hitaampi, Crowbar-henkinen viisu. Lopulta tästä tuli Rikun erinomaisen sanoituksen ja sovituksen myötä nimikappale.

Riku: – Varhaisissa arktisissa yhteisöissä miehen sosiaalinen elämä jäi lyhyemmäksi kuin hänen fyysinen elämänsä. Jos ihmisestä tuli korkealla iällä hyödytön yhteisölle, tämä päätös oli sosiaalinen kuolema ja hänen lapsiaan pyydettiin saattamaan hänet hänen viimeiselle polulleen. Vanhin sai päättää itse kuolemansa ajankohdasta ja tätä päätöstä kunnioitettiin perusteellisesti.

Ghosts of the Dead

Riku: – Kuolleet vainajat muodostivat tervetuliaisjuhlan kuolemanajan lähestyessä. He lähtivät hautausmaalta ja kokoontuivat kuolleiden tai kuolemanpaikan ympärille. Tämä joukko koostui jo kuolleista sieluista, jotka olivat menettäneet yksilöllisyytensä ja jotka pudotettiin reinkarnaatiosyklistä.

Toni: – Viimeisten biisien joukossa levylle valmistunut, jonka Pete tilasi määreellä ”tehdään sellainen Dying Star -tyyppinen rivakka ralli (Lightbriger-albumilta), jota on kiva soittaa livenä. No, tuumasta toimeen ja riffiä sisään, sitten kun oli kuusi erilaista osaa, jammailtiin Peten kanssa sovitus valmiiksi treeniksellä ja lopulta Jukka viimeisteli rumpusovituksellaan biisin erinomaiseksi! Kaiken hyvän lisäksi edellisten levyjen äänittäjämme Jussi Kulomaa soitti niin hienot koskettimet C-osaan, että meinasi ilopissa tulla housuun valmista tuotosta kuunnellessa.

Conjuration

Toni: – Death metal on hieno asia ja sitä pitää olla sekä levyllä että keikkasetissä riittävästi. Peten kanssa treeniksellä jamiteltiin runko pikaisesti kasaan, sitten sylkäistiin koko bändillä päälle ja kiillotettiin kivaksi. Yksi omia lempibiisejäni levyltä, erityisesti kertosäkeen huutomelodia on korvia hivelevää. Tässä ollaan Black Royalin vahvuusalueella, mistä kertoo sekin, että levyllä on Rikun pohjiensoittovaiheessa vetämä lauluraita sellaisenaan. Oli niin hyvä, ettei lähdetty pilaamaan uusilla otoilla.

Riku: – Muinaisina aikoina uskottiin, että onnea on rajallinen määrä, ja jos joku muu otti sen, oli se vastaavasti jonkun muun omaa. Myös pahat voimat saattoivat viedä onnen, ja se piti saada takaisin esimerkiksi loitsuilla.

Law of Nature

Riku: – Saamelaiset eivät mahtuneet ihanteellisen kansalaisen kriteereihin. Ruotsalaisen monarkian, kirkon ja kristillisen opin esimerkillä heidät pakotettiin hylkäämään pakanallinen taikauskonsa. Rangaistus tottelemattomuudesta oli kuolema. Tämä vuonna 1682 alkanut vaino oli määrätietoinen poliittinen agenda, joka oli luterilaisen purismin perusta.

Toni: – Rokkia ja harmoniakitaroita, siinä on elämän suola. Ruotsalaiset tekevät sen täydellisesti ja mekin yritetään parhaamme – katsotaan sitten mihin se riittää.

13th Moon

Riku: – Kevätsadon lopussa oli vuoden loppu ja uusi vuosi alkoi hieman myöhemmin. Sen välissä tarvittiin aika, jotta Aurinkovuosi ja Kuuvuosi saatiin kohdakkain. Se oli vuosittaisen syklisen uudestisyntymisen aikaa, jolloin maailma uudistuu parempaan suuntaan ja lahjoittaa runsaasti satoa. Luonnon piti pysyä hedelmällisenä kuten ennenkin, samoin kuin ihmistenkin olivat hedelmällisiä.

Toni: – Pete polkaisi intron ja säkeistön bassoriffit biisipajassa lennosta kuuluville ja loppubiisi tuli puolessa tunnissa muine riffeineen siihen päälle. Kivan menevä biisi ja sen C-osassa, kuten muutamassa muussakin biisissä, saatiin Lasten Hautausmaan Niko Saarinen soittamaan koskettimia. Tässä Niko tuuppasi C-osan avaruuteen jollakin Moog -härvelillä, mitä seurasin ihastuneena vieressä soundin noustessa jonnekin tähtisumuun.

Phoenix Ascending

Riku: – ”Veri muita lujempi, luonto hammasta karkeampi”. Pohjois-skandinaavisten alkuperäisasukkaiden väsymätön taistelu omasta identiteetistään ja kulttuuriperimästään etelästä tulleita valloittajia ja sortajia vastaan.

Toni: – Aiemmin mainitun mökkimatkan tuotoksia on myös tämä ja biisin kaikki osat syntyivät yhdessä rysäyksessä käytännössä valmiiksi saakka. Sovituksessa oli ongelmia, ennen kuin Jukka laittoi kompeillaan biisin toimimaan.

Jotta biisiin saatiin sen vaatima progressiivinen ilme, jo mainittu Niko soitti upeat Hammondit siihen ja jotain ihme jousikonetta väliosaan. Kuorrutukseksi tarvittiin vielä mystinen RG-mies moottoripyörien ja roots-musiikin maailmasta soittamaan mandoliinia ja kappale oli valmis.

Musiikista enemmän tietävät tahot pyörittelivät päätään ”mielenkiintoisten” ja ”tiheiden” harmonisten ratkaisujen kanssa pohjaraidoissa. Oli siis bändin kanssa soitettu melkoinen sekametelisoppa täyteen sattumia ja sekaan oli kuulemma hankala saada sopimaan konventionaalisemmin musiikin teoriaa tulkitsevien sävelkulkuja. No, Dolbyä lisäämällä tämäkin saatiin miksauksessa ratkaistua. Kuulemma kaikista taiteellisimmat kitararaidat ”hukkuivat” miksaajaltamme matkalla…

Bleed Your Soul

Riku: – Noaidi-parantajavelhojen kokoontuminen järjestettiin saadakseen apua sairauksiin ja vastoinkäymisiin. Tähän sisältyi horisontaalinen sielumatka ja matka meren taakse Hadekseen. Palattuaan tajuihinsa Noaidi kertoi, mikä parannuskeino oli.

Toni: – Katselin Amon Amarth -dokkaria ja ko. bändin keikoilla harrastettu ”ryhmäsoutu” oli niin vaikuttavaa, että alkoi tehdä itsekin mieli soutubiisiä. No, sellainen tuli tehtyä, vaikka intro menikin vähän huopaamiseksi. Toiveilleni intron poisjättämisestä tai ainakin merkittävästi lyhentämisestä naurettiin muiden bändin jätkien toimesta ja biisi äänitettiin nykymuodossaan. Studiossa meinasi käydä työtapaturma, kun luulin sessioiden lopussa soittojen olevan ohi ja tuli avattua lasista laulukirjaa aika terhakkaasti. Meinasi alkaa ahdistamaan kun kuulin, että soolo-osuudet tähän biisin tulisi soitettavaksi vielä samana päivänä. No, kitara käteen, lisää oktaaveria sekä fuzzia ja fiiliksellä talteen. Hyvä tuli.

Queen of the Underworld

Toni: – Tämä biisi oli aiemmassa muodossaan tulossa jo Firebridelle, ja se äänitettiinkin studiossa, mutta ei oikein toiminut kunnolla. Vuosi pohdittiin mitä tälle pitäisi tehdä, ja sittenhän sen joku siinä viime metreillä keksi, että varastetaan Eyehategodilta, siltä ne muutkin varastavat. Näin tehtiin eikä edes hävetä. No sen verran ehkä, että sovittelujuomat kyllä tarjotaan, jos joskus tavataan herroja.

Riku: – Monissa esikristillisissä kansanperinteissä kuolleiden kuningaskunnan johtaja ja alamaailman hallitsija oli nainen. Naiset, jotka luovat uuden elämän synnyttäessään, voivat yhtä hyvin hallita kuolleiden sielujen valtakuntaa. Jabmiidahkka-jumalatar saamelaisessa mytologiassa.

Bear Cult

Riku: – Vanhassa metsästyskulttuurissa vallitsi animismi ja sen mukaan jokaisella eläimellä on ihmisen kaltainen sielu, joka tuntee, ajattelee ja haluaa. Oli tärkeää noudattaa tiettyjä kunnioittavia ohjeita. Se oli kahden keskenään samanarvoisen olennon kohtaaminen.

Toni: – Heavya pukkaa, meille hyvin erilainen biisi. Omalla tavallaan mainio tunnelma tässä ja Rikun väkevä teksti toimii hienosti.

Barren Land

Toni: – Jamiteltiin biisi koko bändinä kasaan treenikämpillä, Riku teki sanat ja sitten äänitettiin studiossa. Lopuksi Niko soitti hienot Hammondit sekaan. Ehkä stoner-tyyppisin biisi, mitä meillä on koskaan ollut. Mukavan letkeä meno, vaikka väliosassa vähän synkistelläänkin.

Riku: – Kuvaus maailmanlopusta itä- ja länsisaamelaisten kansanperinteen mukaan. Samojedi-kulttuurissa suuri metsäpalo tai tulva ennusti maailmanloppua. Myanndash tai Meandash on myyttinen saamelainen poro.

Rite of Passage

Riku: – Skandinaavisessa/saamelaismytologiassa hevosta pidettiin paholaisen luomana epäilyttävänä eläimenä. Epidemialta pelastamiseksi järjestettiin rituaali, jossa hevonen teurastettiin ja haudattiin toivoen, että Ruto-jumala ratsastaisi taudin kanssa ja jättäisi ihmiset rauhaan. Jopa vahva Noaidi oli avuton tätä pahuutta vastaan.

Toni: – Tämäkin on koko bändin treenikämppäjamin tulos. Oli pitkään pohdinnassa, tuleeko tämä levylle, kun sovitus ei ollut ihan nipussa. Lopun riffi tuli jostain alhaalta annettuna, varmaankin allekirjoittaneen liiallisen Alice In Chainsin käytön seurauksena ja siivitti biisin omalle paikalleen levyn lopetusbiisinä.

Tässäkin kappaleessa viimeisen silauksen antaa Niko Saarisen aivan fantastiset Rhodes-osuudet, jotka seppä soitti YHDELLÄ OTOLLA sisään. Hämmästyttävää osaamista ja ilmiömäistä muusikkoutta, jota oli hienoa seurata vierestä. Biisi lopettaa levyn arvoisellaan tavalla, ja on omasta mielestäni yksi parhaista kappaleista, mitä olemme tähän saakka saaneet aikaan. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavia arvokisoja.

Lisää luettavaa