Aurinko paahtaa vuoden 2023 Tuska-festivaalin backstage-aluetta, ja omilla psykedeelisillä linnunradoillaan liihotteleva death metal -yhtye Blood Incantation on juuri päättänyt settinsä hurmioituneen yleisön edessä. Esiintyminen on tehnyt vahvan vaikutuksen myös Michael Amottiin ja Daniel Erlandssoniin, ja myöhemmin illalla esiintyvä Arch Enemy -kaksikko käy paiskaamassa yläfemmat kitaristi-laulaja Paul Riedlin, kitaristi Morris Kolontyrskyn, basisti Jeff Barrettin ja rumpali Isaac Faulkin kanssa.
Puolisen tuntia myöhemmin Paul Riedl istuskelee bändin käyttöön varatun pukuhuoneen ulkopuolella. Tuskin olemme ehtineet tervehtiä, kun hän alkaa kehua Suomea suurin sanankääntein.
– Olemme soittaneet täällä muutaman kerran, ja pidän Suomessa melkein kaikesta. Esimerkiksi saunominen on mahtavaa. Tykkään myös vaihtelevasta ilmastosta, yleisestä rauhallisuudesta ja… jopa ihmisistä. Olemme myös ilokseni ystävystyneet monien kovien suomalaisbändien kuten Swallowedin, Kryptsin ja Devouring Starin kanssa. Jos olet sattunut kuulemaan toista bändiäni Spectral Voicea, olet varmasti havainnut, miten helvetisti rakastan suomalaista raskasta musiikkia!
Sen kuulee myös Blood Incantationin materiaalista…
– Kieltämättä. Esimerkiksi Demilich on eräs kaikkien aikojen parhaista bändeistä. Kun tutustuin aikoinaan Nespithe-pitkäsoittoon, se räjäytti pääni hyvinkin tehokkaasti. Ja jos kuuntelet Astral Spells -demoamme [2014], saatat hyvinkin löytää joitain yhtymäkohtia Demilichin Regurgitation of Blood -nauhaan, Riedl paljastaa.
– Demilichin herrat ovat tulleet sittemmin tutuiksi, sillä olemme soittaneet kimppakeikkoja ja tehneet muutakin yhteistyötä. Olet ehkä kuullut Inner Paths [to Outer Space] -instrumentaalimme, jonka kätköistä löytyy eräs hyvin väkevä äännähdys. Minä en kykene sellaiseen, mutta onneksi Antti Boman riensi avuksemme!
Riedl katsahtaa ympärilleen mietteliäänä. Pienen hetken jälkeen hän jatkaa.
– Tällä kerralla tulimme Helsinkiin jo muutama päivä ennen Tuskan-keikkaa, ja minusta tuntuu, että pidän Suomesta yhä vain enemmän. Olen löytänyt hemmetin hienoja levykauppoja ja mahtavia vegaaniravintoloita.
– Tämä reissu on muutenkin ihan uskomaton. Jatkamme nimittäin Helsingistä suoraan Berliiniin, missä uppoudumme neljäksi viikoksi maineikkaan Hansa-studion uumeniin. Nauhoitamme siellä uuden studioalbumin.
Millaista materiaalia on luvassa?
– No… Rajoja rikkovaa progen kyllästämää ysärihenkistä avaruudellista death metalia!
Kymmenen vuoden takaa
Hypätään syksyyn 2024. Riedlin toissa kesänä lausumat sanat jäivät kummittelemaan mieleen, ja odotukset uuden Blood Incantation -levyn suhteen ehtivät nousta pilviin. Nyt kun Berliinin-sessioiden taikasienet ovat korjattavissa kaikkien itseään kunnioittavien levykauppojen hyllyiltä, on turvallista todeta, että Blood Incantation kykenee tarjoamaan vielä odotuksiakin kovempaa tavaraa.
– On äärimmäisen hienoa, että Absolute Elsewhere on viimein ulkona. Materiaali oli osaltamme purkissa jo elokuun alussa 2023, ja ymmärsimme tehneemme hyvin merkittävän levyn – ainakin omalla mittapuullamme. Jouduimme lopulta istuskelemaan valmiin levyn päällä yli vuoden, mikä tuntui todella pitkältä ajalta, Riedl puuskahtaa.
– Kun perustimme bändin vuonna 2011, ajatuksenamme oli luoda ”kosmista musiikkia kosmisille ihmisille”. Halusimme tehdä omalaatuista, intensiivistä ja dynaamista death metalia, jossa kuuluisi vaikutteita speed-, thrash-, doom- ja black metalista vahvoilla ambient-, proge- ja krautrock-vaikutteilla kuorrutettuna.
Riedl myöntää, että tehtävä on ollut haastava.
– Vaikka olen erittäin tyytyväinen edellisiin levyihimme, Absolute Elsewhere on ensimmäinen julkaisumme, josta en muuttaisi yhtään mitään. Olemme viimeinkin päässeet bändinä sille tasolle, että kykenemme säveltämään ja soittamaan musiikkia, jota olemme kuulleet kollektiivisen mielemme sopukoissa vuosien ajan. Minusta on päivänselvää, että Absolute Elsewhere tullaan myöhemmin näkemään Blood Incantationin uraa määrittävänä merkkipaaluna.
Noin 45-minuuttinen albumi koostuu kahdesta pitkästä biisistä. Milloin The Stargaten ja The Messagen valmisteleminen alkoi?
– Jotkin riffit ovat peräisin kymmenen vuoden takaa, kun taas uusimmat ideat hahmottuivat vasta vähän ennen nauhoituksia. Pääosa materiaalista syntyi 2020-luvulla, ja Isaac – joka soittaa myös kitaraa – taisi aloittaa The Stargaten säveltämisen nimenomaan 2020. The Message taas oli enemmän minun vastuullani, ja aloitin sen kirjoittamisen 2022. Morris on väsännyt aiemmille levyille erityisesti akustisia kitaraosuuksia ja hienoja sooloja, mutta nyt hän oli vahvemmin mukana kokonaisuuden valmistelemisessa.
– Vaikka kirjoitustyö kesti pitkään, pistimme levyn materiaalin lopullisen järjestykseen aikavälillä marraskuu 2022 – huhtikuu 2023. Emme tehneet kiertueita vaan keskityimme täydellisesti uusiin biiseihin. Työskentely oli intensiivistä, keräännyimme treenikämpälle hyvissä ajoin aamupäivällä ja lopetimme usein vasta myöhään illalla. Oli aikoja, jolloin emme pitäneet lainkaan taukoa vaan soitimme seitsemänä päivänä viikossa. Kun pidimme tällaista tahtia yllä noin puoli vuotta, materiaali alkoi olla valmista nauhoitettavaksi.
Röyhkeää ja omaleimaista
Absolute Elsewhere on kiitettävän osuva otsikko Blood Incantationin uudelle levylle. Se ei kuitenkaan ole yhtyeen itsensä keksimä sanapari, sillä Absolute Elsewhere on 1970-luvulla toimintansa aloittanut progeyhtye, jonka In Search of Ancient Gods -albumi (1976) on toiminut yhtenä Blood Incantationin suurista innoittajista.
– In Search of Ancient Gods on antanut meille paljon inspiraatiota, sillä se on dynaamisesti rönsyilevä ja ideoita pursuileva kokonaisuus. Levy on pohjattoman kiehtova ja sen asenteessa on jotain täysin omaleimaista, Riedl kuvailee.
– Jossain vaiheessa tajusimme, että Absolute Elsewhere olisi täydellinen otsikko uudelle albumillemme, sillä me todellakin haluamme viedä kuulijan jonnekin muualle. Nimeä ei tarvinnut pohtia sen kummemmin.
Millaisissa sfääreissä uudet sanoitukset liikuskelevat?
– Kirjoitin tekstejä hieman eri tavalla kuin aiemmin. Takavuosina improvisoin lyriikoita valmiiden sävellysten päälle, ja scifi-vaikutteiset lopputulokset olivat paikoin hyvinkin mystisiä ja esoteerisia. Myöhemmin olen tajunnut, että tutkin vanhoissa sanoituksissani esimerkiksi tietoisuuden eri tasoja.
– Nyt valmistelin etukäteen suuren tarinan, jonka nimeksi tuli The Message. Siinä oli tarpeeksi tekstiä koko levyä varten, mutta myös The Stargaten lyriikat olivat jo olemassa ja päätimme kertoa kaksi tarinaa. Oma iso ajatukseni on, että Absolute Elsewheren sanoitukset sysäävät kuulijan matkalle kohti omaa sisintä, mutta samalla laajemman tietoisuuden portit avautuvat ja oma paikka universumissa alkaa tulla selvemmäksi.
Jos alienit kuulisivat Absolute Elsewheren, mitä olennot mahtaisivat ajatella levyn tekijöistä?
– ”Nämä muusikot ovat ottaneet kohtalon omiin käsiinsä ja päästäneet irti kaikista menneisyyden kahleista. Nyt he ovat täydellisen vapaita!”
Julkaistu Infernossa 9/2024.