”Mikä tällaisen funktio on?” – Arviossa Sonata Arctica

Levyarvio julkaistu Infernossa 9/2014.

Sonata Arctica
Ecliptica – Revisited

Nuclear Blast
4_kirvesta

Kemin melometallilähettilään debyyttilevyn uusioversio on jokseenkin sellainen kuin saattaa arvata. 15 vuotta sitten julkaistu kymppiraitainen on äänitetty uudestaan nykyisen Sonata-miehistön voimin, kuitenkin alkuperäisversiota kunnioittaen.

Ecliptican sävellyksiin tai sovituksiin ei ole kajottu, mikä on pelkästään hyvä. Kosketinsoittaja Henrik Klingenberg ja kitaristi Elias Viljanen tuovat aavistuksen uutta, mutta lähinnä instrumenttiensa soolo-osuuksien kautta, joissa on hivenen omaakin väriä. Laulaja Tony Kakko tulkitsee asteen alkuperäistä sulavammin. Komppiryhmä Tommy Portimon ja Pasi Kauppisen vakaasti rullaavaa pohjaa unohtamatta päivitetty Ecliptica on kokonaisuutena vuoden 1999 versiota linjakkaampi.

Voidaan olla montaa mieltä, mikä tällaisten uudelleen äänitettyjen ja miksattujen mestariteosten funktio on. Jos asiaa ajattelee puhtaasti bisnesmielessä, manööveri on bändin ja levy-yhtiön kannalta fiksu: levy on tiettävästi tilaustyö Japanin suunnalta, Sonata Arcticalle alati suosiolliselta maaperältä. Mikäli perheellisten miesten asuntolainojen lyhentäminen on kiinni pelkästään musiikista, näinä haasteellisina levymyynnin aikoina on syytä kunnioittaa kysynnän ja tarjonnan lakia.

Taiteellisesta näkökulmasta en näe tarvetta uusiojulkaisuille ja kuuntelen jatkossakin mieluummin alkuperäistä Eclipticaa. Albumi on edelleenkin sävellyksiltään yksi power metal -genren kovimmista debyyteistä.