Monisyistä ja mielikuvitusta ruokkivaa musiikkia – arviossa Orplid

Julkaistu Infernossa 8/2020.

16.12.2020
ORPLID
Deus Vult
PROPHECY

Saksalainen kokeellisen musiikin ryhmä Orplid on palannut kuvioihin kahdentoista vuoden levytystauon jälkeen. Edellinen levy Greifenherzt oli orkesterin siihen mennessä monipuolisin tuotos, ja Deus Vult jatkaa samaa kehityskulkua onnistuneesti.

Vaikka Orplidin musiikissa on vahvoja yhteyksiä neofolkiin, se ei ole jäänyt tympeän nuotiokitaran ja paatoksellisten marssirumpujen vangiksi, vaan on ottanut paljon vaikutteita esimerkiksi klassisesta ja elektronisesta musiikista. Deus Vult on oikeastaan ensimmäinen täydellinen irtiotto koko neofolkgenrestä, siksi edistysmielinen kokonaisuus on. Pääpaino on selkeästi elektronisissa äänikudelmissa ja jopa elokuvallisissa atmosfääreissä.

Yksi levyn teemoista on ihmiset, jotka ovat valmiita kuolemaan aatteensa vuoksi. Esimerkiksi Jan Palach kertoo tšekkiläisestä historianopiskelijasta, joka sytytti itsensä tuleen tammikuussa 1969 protestina Neuvostoliiton miehitykselle. Tamara Bunke puolestaan tarinoi itäsaksalaisesta kommunistista, joka osallistui Latinalaisen Amerikan vallankumousliikkeisiin ja kuoli yhdessä Che Guevaran kanssa Bolivian sissioperaatiossa. Ja niin edelleen.

Laulullista vaihtelua kuullaan hienossa Dunkle Stundessa, jonka laulaa entisen Länsi-Saksan rockikoni Katrin Linder. Pakkaa sekoitetaan myös goottilaisella uustulkinnalla yhtyeen omasta Das Abendland -kappaleesta sekä hämmentävän hienolla Neil Young -lainalla Cortez the Killerillä, joka kuullaan saksaksi.

Monisyistä ja mielikuvitusta ruokkivaa musiikkia. Sitä Orplid osaa tehdä.

Lisää luettavaa