Ennakkokuuntelussa Byronin debyyttialbumi – mukana biisi biisiltä -kommenttiraita

Primus motor Johannes Lahti avaa yhtyeen esikoislevyn saloja.

Church of Voidista tutun Johannes Lahden aka Byron V:n yhden miehen studioprojektina alkunsa saanut, sittemmin kokonaiseksi bändiksi kasvanut Byron julkaisee esikoispitkäsoittonsa The Omega Evangelion perjantaina 26. maaliskuuta. Yhtyeen musiikki on monenkirjava yhdistelmä niin heavy- kuin doom metalia sekä occult- ja stoner rockia, ja kokonaisuutta värittävät esoteriasta, salatieteistä ja muista toismaallisista aihepiireistä kumpuavat teemat sanoituksissa ja visuaalisessa ilmeessä.

Inferno tarjoaa debyyttilevyn ennakkoon kuunneltavaksi jo nyt aina julkaisupäivään saakka. Kuuntelun lomassa voit lukea myös Lahden biisikohtaiset kommentit, jotka avaavat kappaleiden taustoja tarkemmin. Kommentit löytyvät heti alla olevan Bandcamp-soittimen perästä.

Epilogue (Intro) & Through the Eye of the Nightingale

– Kuten kuultavissa, intro oli aikaisemmin osa tätä biisiä, joten ei siitä sen enempää.

– Alkuperäiset sanat olivat jotain The Lighthouse -leffan (2019) inspiroimaa tajunnanvirtaa, mutta kirjoitin oikeastaan kertosäkeitä vaille kaikki uusiksi, kun biisi alkoi muotoutua.

Through the Eye of the Nightingale on tarina väkivaltaisesta vallankaappauksesta hyberborealaisessa kaupunkivaltiossa ja levyn teeman mukaisesti siis jonkinlaista siirtymäriittiä ja vanhan kuolemaa käsittelevä teos. Laulu sai nimen kansantarusta kuninkaasta pyydystämässä satakieltä. Kiinnostuneet voivat googlettaa.

– Kitaristi Jaakko Puusaari (Canvas of Silence) sai inspiraation sooloiluun studiossa ylläni olleesta Helloween-hupparistani ja lopulta niin sanotusti räjäytti pankin biisin suhteen.

Amalthea

Amalthea on ensimmäinen biisi jonka tein valmiiksi. Kappale esittelee hieman brutaalimpaa puolta bändistä, mutta uppoaa mielestäni hyvin levyn tunnelmaan myös uhriseremonia-teemaltaan. Yritin tavoitella sanoituksissa vähän samaa tunnelmaa kuin Cult of Lunan Finland-biisissä (pienenä morjestuksena länsinaapuriin myös näin sekä laulaja Christoffer Frylmarkin kansalaisuuden huomioiden). Kappaleen nimi syntyi, kun laulu alkoi tuoda mieleen Calliston tuotantoa. Amaltheahan on myös yksi Jupiterin kuista joten…

– Aloitin lukemaan Stephen Kingin Musta Torni -sarjaa uudelleen studioiden aikaan ja halusin saada lopun sooloihin vähän villin lännen tunnelmaa, joten evästin Jaakkoa asiasanoilla aavikosta, autiomaasta, pöllyävästä hiekkatiestä ja Clint Eastwoodista.

– Korona esti liikenteen Ruotsin ja Suomen välillä joten Christoffer hoiti omat osuutensa levylle Ruotsista käsin.

Corn, Drought and the Lord

– Muun muassa edellä mainitun Stephen Kingin kauhukirjallisuuden ystävänä oli pitkän aikaa kypsynyt ajatus, että olisi hauskaa tehdä jotain musiikillisesti aiheeseen liittyen. Tämä levyn toisena singlenä julkaistu occult-rock rallatus perustuu enemmän tai vähemmän Kingin vuonna 1977 julkaistuun teokseen Maissilapset.

– Jaakko veti kitarasoolot purkkiin sen kummemmin miettimättä sen jälkeen kun oli kuullut biisin ekan kerran studiossa.

Oktober

– Levyn kolmas single ja musavideobiisi. Christofferin vertauskuvallinen kertomus lopullisuudesta ja luontoäidin laskeutumisesta viimeiselle matkalleen.

– Laulu oli pitkään valmis ilman sanoja ja studioiden painaessa päälle heitin pallon Christofferille, joka väänsi sanat ruotsiksi ja englanniksi sekä sovitti omat osuutensa annettuihin demoihin. Sovitin englanninnoksen kertosäkeeksi studiolla Johannan (Eteläkari, Neon Angel) jo laulaessa osuuksiaan muihin lauluihin. Treenasimme viitisen minuuttia kertosäettä luupilla, jonka jälkeen hän veti biisin niin sanotusti kerralla purkkiin.

Oasis of Tranquillity

– Varmaankin levyn vanhin biisi jonka saatoin loppuun. Tätä ehdittiin treenaamaan Church of Voidin kanssa myös ja tästä voi kuuleekin vähän Summerlandin kaikuja.

Fallout-pelisarjan fanina tästä voi saada myös vastaavia fiiliksiä, varsinkin lopun kylmäävästä Kennedyn puheotteesta. Onneksi järki voitti silloin ja puhe loppuukin ajatukseen toivosta.

Night’s Watch / Over the Wall

– Tämä on käytännössä vain yksi laulu, joka on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa Night’s Watch on julkaistu vuonna 2016 Church of Void -biisinä Coalition of the Anathematized -splitillä. Muut bändit levyllä olivat Cardinals Folly ja Christofferin Acolytes Of Moros. Vähän demomaisesta lopputuloksesta johtuen halusin tehdä tämän uudelleen paremmilla soundeilla. Biisi olikin hetken ehdolla Church of Voidin vuonna 2017 julkaistulle toiselle levylle, mutta jäi sitten lopulta pois. Valistuneelle lukijakunnalle lienee turha kertoa mistä laulu kertoo?

– Joka tapauksessa oli aika lailla selvää, että ainoastaan Magus (Markus Pirkkalainen, ex-Church of Void, Fimir) voisi biisin laulaa ja onneksi myös suostui sen tekemään. Muista voidilaisista Jyrin (Vahvanen) olin jo aikaisemmin pyytänyt soittelemaan komppikitaroita ja jakamaan vastuuta, mutta aikatauluongelmien takia työpanos jäi kolmeen biisiin. Tämä kahden biisin revittely oli yksi niistä ja lisäksi Nightingale-promolta löytyvä Where Shadows Align.

– Mainittavana yksityiskohtana biisistä nostaisin esiin Maguksen, joka tuli studiolle ilman mitään muistilappuja tai sanoja vetäen laulut lähes suoraan sisään ulkomuistista. Ihan ok-suoritus siihen nähden, että CoV on ollut telakalla kolme vuotta.

– Loppuosa biisistä eli Over the Wall syntyi, kun aloin maistelemaan Night’s Watchin loppua ja annoin sille mahdollisuuden kehittyä niin pitkälle kuin on menevinään. Yhtäkkiä olikin taas uusi biisi ja täydellinen outro kasassa. Soolon lopussa voi vielä kuulla melodioita kaikista biiseistä niputettuna ennen kuin laulu feidautuu.