Pienten nyanssien ansiosta modernisti soivaa progemetallia italo-power-vaikutteilla – arviossa Athena XIX

Julkaistu Infernossa 9/2024.

29.11.2024
ATHENA XIX
Everflow Part 1: Frames of Humanity
REIGNING PHOENIX

Italialaisen powerin suurnimi ja sikäläisen hevitenorin arkkityyppi Fabio Lione aloitti uransa pienessä Athenassa. Lione erosi bändistä vuonna 1998 Rhapsody-kiireiden vuoksi, ja pisalaisyhtye hajosi yritettyään sätkiä jokusen vuoden eri laulaja keulassaan.

Biisiseppä-kitaristi Simone Pellegrini kasasi alkuperäisen Athena-jengin uudestaan 2019. Kolme vuotta myöhemmin myös Fabio palasi kaltevan tornin kulmille bändiin, jonka nimessä on pieni muutos, musatyylissä ei.

Ajankohtaisia aiheita ruotivan Everflow-dystopian aloitusjakson musa on samaa kuin Athenan progehevifanien keskuudessa kulttimaineeseen nostaneen A New Religion? -miniklassikon (1998). Tarjolla on Dream Theaterin Images and Wordsillä (1993) paaluttamaa melodista progemetallia italo-power-vaikutteilla ja maltillisella annoksella thrashiä.

Sävellyksistä kuuluu, että Pellegrinillä on ollut vuosikaudet aikaa hioa biisejään, ja pienten nyanssien ansiosta Athena soi modernisti. Lauluarrejakin pitää ihastella, sillä Everflow Part 1 on hyvään toviin eka lätty, jolla Fabion ääni ei ärsytä. Levyn superyllätyssektori on I Wish, jolla duetoi upea Roy Khan.