Rakastava yleisö söi suoraan In Flamesin kädestä – täydellisyyttä hipova heavy metal -ilta Helsingissä

In Flames, At The Gates, Orbit Culture, Imminence – Jäähalli, Helsinki, 14.12.2022

16.12.2022

Teksti: Toni Keränen, kuvat: Sami Lommi

In Flames on monella tapaa heavy metalin klassikkobändi. Se oli synnyttämässä Göteborgin melodisen death metalin genreä ja myöhempien vuosien rytmikkäälle, toisella tapaa melodisemmalle ja jopa nu metal -sävyjen kanssa flirttailevalle tuotannollekin on omat fanimassansa – allekirjoittanut mukaan lukien.

Bändiltä on tullut silti nähtyä varsin puolivillaisiakin esiintymisiä. Aina eivät olosuhteetkaan ole parhaita mahdollisia, ja esimerkiksi festivaaleilla yhtye ei ole joka kerta saanut yleisöä puolelleen. Kuulijoiden ponneton vastaanotto on puolestaan näkynyt joskus tarpeettomankin selvästi varsinkin laulaja Anders Fridénin olemuksessa.

Tämänkertainen Helsingin-keikka oli kuitenkin toista maata. Helsingin jäähalliin oli kokoontunut kansaa, joka ilmiselvästi koki suurta intohimoa In Flamesia kohtaan ja bändi totisesti käytti tilaisuuden hyväkseen.

Jo ennen keikkaa etenkin permannolla oli havaittavissa suuren musiikkijuhlan tuntua, ja yleisö viritteli ”In Flames, In Flames” -kuoroja kuin raskaan rockin vanhoina hyvinä aikoina. Bändin tultua lopulta lavalle mosh pit alkoi pyöriä lähes välittömästi, ja intensiteetti pysyi korkeana läpi keikan.

Hyväntuulista toimitusta maustoivat Fridénin humoristiset välispiikit, jotka nekin upposivat yleisöön. Rakastava yleisö söi suoraan Fridénin kädestä ja tämä tarjoili bänditovereineen parasta mahdollista herkkua.

Tämä ilmeni myös settilistassa, joka oli tuunattu kuin tosifania silmällä pitäen. Only For The Weakin kaltaisten ilmeisten valintojen ja edellislevyn (I, the Mask, 2019) avaussinkun I Am Aboven vastapainoksi tuli The Hiven (Whoracle, 1997) tapaisia vanhoja helmiä ja brutaalia uusinta uutta State Of Slow Decayn muodossa. Viimeksi mainittu, jo aiemmin tänä vuonna sinkkuna julkaistu biisi, saa todella odottamaan helmikuussa ilmestyvää Foregone-levyä, jota Fridénkin totta kai ylisti puheenvuoroissaan vuolaasti.

Kun vielä sekä göteborgilainen toveribändi, legendaarinen At the Gates että nimettömämmät Orbit Culture ja Imminence hoitivat lämmittelijän tehtävänsä mallikkaasti, niin iltamista voi antaa vilpittömästi täyttä kymppiä  lähentelevän arvosanan.

Lisää luettavaa