”Ilman säveltämistä elämäni ei ole kokonaista” – haastattelussa Sirenian Morten Veland

Massiivista orkestroitua metallia tekevä Sirenia on saanut uralleen uuden alun, kun bänditoimintaa merkittävästi hankaloittanut laulaja vaihtui uuteen. Tuloksena on hämmästyttävän väkevä uutuuslevy.

Sirenian leiristä kuului muutama kuukausi sitten outoja uutisia, kun vuodesta 2008 mukana ollut naislaulaja Pilar Giménez ”Ailyn” Garcia siirtyi sivuun mystisesti kesken uuden Dim Days of Dolor -albumin äänitysten. Tilalle astui norjalaisbändin mukana jo kauan kulkenut Emmanuelle Zoldan.

Mitä tapahtui?

– Ailyn ei kyennyt enää tarpeeksi hyvään panokseen bändin eteen, joten meidän oli pakko lopettaa yhteistyö. Toinen vaihtoehto oli Sirenian lopettaminen, mutta sen aika ei ollut vielä. Viimeiset kolme vuotta olivat täynnä ongelmia, ja me kaikki tajusimme niiden johtuvan Ailynistä. Odotimme hänen eroavan itse, koska se olisi ollut järkevä ja kunniakas tapa toimia, multi-instrumentalisti, laulaja ja biisinkirjoittaja Morten Veland paljastaa.

– Hänellä on terveydellisiä hankaluuksia, joista en viitsi avautua sen enempää, mutta niiden ansiosta erityisesti kiertäminen muodostui viime vuosien aikana suureksi ongelmaksi. Olen todella pettynyt, että hän on julkisesti syyttänyt meitä muita koko hommasta eikä ole suostunut paljastamaan todellista syytä erottamiselleen. Mutta vaikka asiat ovat menneet näin, toivotamme hänelle kaikkea hyvää ja olemme kiitollisia yhteisistä vuosistamme.

– Kun etsimme uutta laulajaa, valintamme osui heti Emmanuelleen, koska hän on niin monipuolinen laulaja. Olemme tehneet yhteistyötä yli vuosikymmenen, mutta hän on ollut yleensä osa kuoroamme. Olen pitänyt aina hänen äänestään, ja kun saimme kappaleet nauhoitettua, lopputulos oli fantastinen! Projekti itsessään opetti meille molemmille paljon.

Sävellyksesi ovat äärimmäisen massiivisia ja voimakkaita. Oletko koskaan ajatellut kirjoittaa hieman yksinkertaisempaa materiaalia?

– Olen kirjoittanut vuosien varrella muutaman minimalistisen biisin. Se on mukavaa aina silloin tällöin, mutta on tuskin suuri salaisuus, että haluan säveltää mieluummin suuria ja mahtipontisia kappaleita.

– Rakastan rakentaa harmonioita ja lisäillä kappaleisiin erilaisia yksityiskohtia. Voisin jatkaa sitä oikeasti loputtomiin, mutta kappaleissa täytyy säilyä balanssi ja pyrin siihen parhaani mukaan.

Lehdistötiedote kertoo, että uuden levyn peruslähtökohtana toimi puhdas melankolia. Jos näin todellakin on, mistä se kaikki kumpuaa?

– No, nuohan eivät olleet minun sanojani, heh. On tuossa kuitenkin perääkin, koska musiikkini on aina ollut jollain tavoin melankolista. Sireniassa on silti kyse paljon muustakin.

– Pääasiallinen tavoitteeni on musiikin vaihtelevuus, koska tykkään sekoittaa keskenään erilaisia juttuja ja muokata lopulta kaiken suureksi konseptiksi. Tämä oli lähtökohta myös tällä kertaa.

Edeltävän The Seventh Life Pathin julkaisusta on vain puolitoista vuotta. Koetko että Sirenia elää tällä hetkellä uransa tuottoisinta aikaa?

– Se on jaksoittaista, ja juuri nyt musiikkia syntyy todellakin aika paljon. Minulla on ollut aina inspiraatio kirjoittaa, mutta luovat vaiheet tulevat ryppäinä ja olen tuotteliaimmillani erityisesti talvella. Se on jotenkin inspiroivaa aikaa. Minulla on paljon uusia ideoita, mutta olen juuri lähdössä kiertueelle, joten katselen ideoita sitten kun pääsen kotiin.

– Juuri nyt haluan lähteä rundille, ja rundin lopussa kaipaan varmasti studiota. En pysty olemaan kauaa ilman säveltämistä, se on yksi tärkeimmistä asioistani. Ilman sitä elämäni ei ole kokonaista.

Juttu on julkaistu Infernon numerossa 10/2016.