”Bileet voivat syntyä mistä vaan: yhdet juhlivat jonkin saavuttamista, toiset jostain vapautumista ja kolmannet unohtaakseen kaiken” – haastattelussa Fear of Domination

Näissä koneellisen metallin bileissä kaikki on mahdollista eikä yhtäkään keinoa kaihdeta – tervetuloa Fear of Dominationin maailmaan.

Kuva: Susanna Raitamaa

Fear of Domination on tehnyt genrerajoja rikki repivällä musiikillaan ja näyttävällä liveshow’llaan määrätietoista nousua kohti suomalaisen metallin kärkeä. 

Nyt tämä kummajaisjoukkio on julkaisemassa viidettä albumiaan, toukokuun alussa ilmestyvää Metanoiaa. Bändissä alusta alkaen laulanut Saku Solin korostaa, ettei matka ole ollut helppo joukolle, joka on aina pitänyt langat tiukasti omissa käsissään. 

– Alun autotallivuosista on kuljettu pitkä matka tähän pisteeseen, jossa Fear of Domination on tehokkaasti koordinoitu ja ammattimaisesti toimiva kokoonpano. Koko bändi näkee paljon vaivaa sen eteen päivittäin. Tärkein tekijä kokonaisuudessa on ollut suuri intohimo tätä kaikkea kohtaan. Ilman sitä homma ei toimisi. Jokaisella meillä on valtavan suuri kunnianhimo viedä bändiä eteenpäin. 

Viime vuonna joukkoon liittynyt laulaja Sara Strömmer kertoo olleensa vaikuttunut bändin historiasta. 

– Nostan hattua bändille, joka on tehnyt yli kymmenen vuoden jäätävän uurastuksen kaiken sen eteen, mikä mahdollistaa nämä keikat ja näiden levyjen tekemisen tänäkin päivänä. Erityisesti Sakun tarmokkuus löytää ratkaisuja bändiin liittyviin haasteisiin on hämmästyttänyt toden teolla. Myös yhteistyökumppanit, keikkamyyjät, fanit ja levy-yhtiö ovat auttaneet pitämään karavaanin tien päällä. 

Enemmän = enemmän 

Suurin muutos Fear of Dominationin tähänastisessa historiassa koettiin edellisen Atlas-albumin (2016) jälkeen: Sara Strömmer saapui vahvistamaan bändiä monipuolisella äänellään, ja Mikael Kunttu alkoi tukevoittaa perkussioillaan rumpali Vesa Ahlrothin takomaa rytmirintamaa. 

– Meillä ei ole sääntöjä. Fear of Domination elää, mutatoituu ja kehittyy. Me olemme tiivis perhe. Sara ja Miikki tuntuivat heti osalta porukkaa. Heidän taitonsa ja näkemyksensä palvelevat bändiä. Ennen kaikkea meillä on hemmetin hauskaa keskenämme, Saku sanoo. 

– Mitä tahansa haasteita bändin nykyinen koko aiheuttaakin, olen enemmän kuin mieluusti ratkomassa niitä, kunhan saan pitää näin hyvän porukan kasassa. Tähän asti en ole löytänyt tästä muuta kuin mahdollisuuksia. En yhtään uhkia. 

Saku ja Sara kuvailevat kahden laulajan välistä yhteistyötä ”syvästi musiikkiin eläytyväksi matkaksi”, jonka aikana tilanne saattaa elää paljonkin. Lopputulos on kaukana metallin totutusta kaunotar ja hirviö -asetelmasta. 

Saku: – Tämä oli kieltämättä uudenlainen tilanne. Sara on näkemyksiltään voimakas, enkä minä ole varmasti sen helpompi. Onneksi meillä oli aikaa kokeilla demoilla erilaisia juttuja ja testata, mikä toimii ja mikä ei. 

Sara: – Meillä on Sakun kanssa vahvoja visioita laulujen sovituksista ja pääsemme usein todella vahvaan flow-tilaan, minkä avulla pystymme elämään eri kappaleiden tarinaa ja tunnetiloja. 

Saku: – Halusimme kumpikin revitellä äänillämme, ja päätimme alusta asti, ettei levylle tule tätä perinteistä asetelmaa. Se olisi ollut minusta silkkaa tyhmyyttä ja meidän kahden taitojen hyödyntämättä jättämistä. 

Sara: – Tarinan väritys studiossa onnistuu myös erittäin hyvin. Voi kikkailla erilaisten stemmojen, harmonioiden ja ääniefektien kanssa. Niitä ujutetaan sinne tänne häikäilemättä. 

Muutokset eivät pistäneet Fear of Dominationin pakkaa täysin uusiksi, mutta ne saivat jo suunnitteilla olleet kappaleet muuttamaan muotoaan. 

– Ensikosketus uuteen Fear of Domination -materiaaliin tapahtui pari vuotta sitten, kun Saku pyysi minut Klaukkalan D-studiolle äänittämään ja tuottamaan hänen osuuksiaan uutta levyä varten, Sara kertoo. 

– Siellä oli käsittelyssä muun muassa kappale Face of Pain. Enpä silloin tiennyt, että saisimme miettiä vokaaliosuudet pitkälti uusiksi, kun pojat päättivät liittää minut bändiin. Siinä vaiheessa Johannes ja Lasse olivat jo säveltäneet hyvän kasan biisejä, ja loput tulivat sitten mukavan paineen alla, kun levylle lyötiin deadline. Sen myötä tehtiin laulusovitukset uusiksi Sakun kanssa studiolla demoja äänitellen. 

Määritelmä = määrittämätön 

Hyppy kahden hengen rytmiryhmän ja kahden suuren kontrastin omaavan laulajan kokoonpanoksi johti siihen, että sävellyksistä vastaavien synisti Lasse Raelahden ja kitaristi Jonne Niemen rajoina olivat vain taivas ja helvetti. 

Jonne: – Edellisen levyn jäljiltä oli jäänyt muutama riffi ja raakile, joita mietin alun perin tälle levylle. Saran liittyessä remmiin sain kuitenkin joltain demoniselta taholta buustia, ja pian teinkin viikossa useita biisejä! 

Lasse: – Nämä biisit lähtivät usein liikkeelle yhdestä pienestä ideasta tai jonkin soundin inspiroimana ja alkoivat sitten rönsyillä omille teilleen. Tämänkaltaisessa metodissa kaikki on yleensä tietynlaista tajunnanvirtaa, jonka seurauksena syntyy jokin osa tai kokonaisuus. 

Jonne: – Jossain vaiheessa työstöprosessia mietin kyllä, kumman laulajan äänialaan biisi istuu paremmin, tai onko se helpompi jommallekummalle. Lopulta tätä ei tarvinnut miettiä liikaa, kun tajusi, miten vahva kokoonpano meillä onkaan. 

Lasse: – Oikeastaan ainoa jollain tavalla tietoinen uusi kokeilu, joka tuli uudistuneen kokoonpanon kautta, oli erilaiset perkussiosoundeilla tehdyt jutut. Ne tuovat samankaltaista rytmikkyyttä kuin syna- ja konesäksätykset, mutta fiiliksellinen lopputulos on orgaanisempi. 

Säveltäjien mukaan matka varhaisimmista vuosista ja ensimmäisistä levytyksistä tähän päivään on ollut pitkä, mutta nyt on palkitsevaa huomata, miten paljon Fear of Domination on kulkenut eteenpäin. 

– Esimerkiksi ensimmäistä levyä Call of Schizophreniaa [2009] tehdessä bändi oli parhaassa teini-iässä, allekirjoittanut mukaan lukien. Sen ajan kuuntelutottumukset olivat varsin suppeaa massavirtaa Children of Bodomin ja Nightwishin tavoin, mikä ohjasi sen ajan soundipolitiikkaa, Jonne sanoo. 

– Vuosien varrella bändin sisäinen ja sen muusikoiden oma identiteetti on muodostunut selkeämmäksi. Tämä on myös laajentanut musiikkimakua ja monipuolistanut sitä kautta sävellystyötä. En puhuisi varsinaisesti mistään tietystä reseptistä. Sitä on vuosien myötä yksinkertaisesti oppinut kuuntelemaan itseään paremmin. 

Karttunut kokemus, rikotut rajat ja yhä laajempi kokoonpano takaavat sen, että Fear of Dominationin musiikin ainoa sääntö on aidosti se, ettei sääntöjä ole. 

– Sehän tässä onkin jännittävää, etten osaa enää kuvailla musiikkiamme muille, koska mikään tapa selittää ei vain tunnu oikealta, Lasse toteaa. – Se myös vaikeutuu koko ajan, koska musiikin tyyli kehittyy jatkuvasti, eikä vaikutteellisuutta kuule enää samalla tavalla. 

– Se fiilis vetää vahvasti puoleensa, ettei oikein koskaan voi tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu, Sara komppaa. – Nyt pääsen toteuttamaan itseäni laulajana kaikilla mahdollisilla tavoilla, ja se on äärimmäisen vapauttavaa. Fear of Dominationissa on hämmentävää tarttumapintaa moneen suuntaan. 

Monipuolisuus = hallinnassa 

Rajattomista lähtökohdista voisi syntyä helposti sekasotkua, kun musiikin luonne liikkuu kaikkialla koneellisen kieroilun ja suoran metallin välillä. Sekä Fear of Dominationin sävellys- että laulurintama myöntää, että toisinaan liikutaan veitsenterällä. 

– Sekamelska on täysin mahdollista ja sitä myös syntyy usein. Tämän vuoksi meillä on nykyään tapana tehdä hyvälaatuisia demoja kaikkine elementteineen, jotta räikeimmät ja selkeimmät hirvitykset saadaan blokattua pois välittömästi, Lasse kertoo. 

– Sen tässä vuosien aikana on oppinut, millä tavoin varsinkin synamaailmaa kannattaa lähteä sovittamaan. Metallissa rummut, basso ja kitarat ovat komppisektioiden osalta tietynkaltaisia, jolloin samoille taajuuksille on turha lähteä änkeämään, ellei tyylillisesti halua ”paksuntaa” tai korostaa esimerkiksi kitarariffiä. 

– Rakastamme hullutella ideoilla, mutta joskus pitää muistaa painaa vähän jarruakin, Saku toteaa. 

Näin monipuolisen keitoksen kohdalla tuotanto ja erityisesti tasapainoisten soundien luominen on helpommin sanottu kuin tehty. Tässä kohtaa valtaosan touhuistaan itse tuottava Fear of Domination kääntyi ulkopuolisen avun puoleen. 

– Päätimme luottaa ulkopuolisten korvien ja tekijöiden visioon ja käytimme Fascination Street -studion miksauspalveluja ja Tuomas Kokon tuottajan näkemyksiä, Lasse kertoo.

– Biisejä on palloteltu ja pohdittu demoista lähtien yhdessä. Miksausvaiheessa hiottiin soundeja kohdilleen ja kokeiltiin erilaisia toteutustapoja. Kyllähän siinä on aina haasteensa, kun tyylilajiin kuuluu samanaikaisesti vahva biitti, koneet, isot kitarat, voimakkaat synasoundit, alapääjytke ja aggressiiviset, paikoittain todella isot vokaalit. 

Lasse jatkaa, että bändi etenee biisin ja joskus jopa sen tietyn osan ehdoilla. 

– Jos tehdään diskoa, niin sitten sitä jytinää ja jumputusta pitää olla enemmän, jolloin kitarat saavat usein tehdä vähän tilaa. Jos taas biisissä korostuu enempi sellainen riffimetallimentaliteetti, sitten tehdään siitä lähtökohdasta. 

Teema = arvoitus 

Albumin kansi, otsikko ja kappaleiden nimet saavat mielikuvituksen laukkaamaan sen sanoitusten suhteen. Syytä onkin, Fear of Dominationin teemat kun eivät ole niitä kaikkein suoraviivaisimpia. 

– Muistan tivanneeni Sakulta bändiin liittymiseni jälkeen selityksiä monenkin biisin ja tekstin tausta-ajatuksista, mutta harvemmin niitä herui. Sisäistin nopeasti, että monet biisit toimivat paremmin, kun ei oikeastaan edes tiedä sitä alkuperää vaan muodostaa sisällöstä oman vision, Jonne sanoo. 

– Siksi jokainen saa koostaa oman tulkintansa teksteistä ja teemoista. Bileet voivat siis syntyä mistä vaan. Yhdet juhlivat jonkin saavuttamista, toiset jostain vapautumista ja kolmannet unohtaakseen kaiken. 

– Sen olen huomannut, että lyriikoissa romantisoidaan kipeitä ja synkkiä asioita. Se on kuin synkkä muusa, jolta on vain pakko ammentaa ideoita, Sara toteaa. 

– Se on vahva lähde ja osa sitä energiaa, joka sitoo koko bändiä yhteen ja ajaa eteenpäin musiikinteossa. Sitten on se bilepuoli, kun on pakko saada ne primitiiviset vaistot hereille ja laittaa tuulemaan olan takaa. 

Viimeisen silauksen kokonaisuudelle antaa Fear of Dominationin ilme, joka on taannut jo pitkään, että bändi erottuu lavalla. 

– Visuaalinen puoli sai alun perin alkunsa siitä, että halusimme tarjota musiikkia täydentäväksi elementiksi mieleenpainuvaa silmänruokaa. Toki maskit ja poikkeavat keikkavaatteet tuovat jokaiselle myös tietynlaisen mahdollisuuden omaksua oma rooli lavalla, poiketa siitä mitä olemme arjessa, Saku sanoo. 

– Vuosien varrella visuaalinen puolemme on kasvanut yhä isommaksi osaksi show’ta ja siitä halutaan pitää kiinni. Vaikutteita ja ideoita on toki otettu alan muilta tekijöiltä, mutta haluamme tehdä asiat omalla tavallamme. 

Fear of Domination on valmis lähtemään tien päälle tarjoamaan kaikelle kansalle tajunnanräjäyttävää live-energiaa. Tähtäin on korkealla, mutta näin kovilla panoksilla sen on syytäkin olla. 

– Uuden albumin myötä haluamme korostaa bändimme yhtenäisyyttä, Sara sanoo. – Meitä on kahdeksan ihanaa kauhukakaraa, jotka elävät musiikista ja esiintymisestä. Jokainen show on erilainen, eikä koskaan voi tietää mitä tapahtuu. Haluamme pitää kiinni spontaaneista elämyksistä ja tarjota niitä myös yleisölle. 

– Totta kai haluamme kiertämään ulkomaille, ja entistä isompana, Saku heittää. – Tahdomme tehdä tätä show’ta. Isosti. Yksi unelma olisi suunnitella ja toteuttaa kunnon Fear of Domination -sirkus ilman että tarvitsisi miettiä, onko siihen varaa. Meillä on kyllä takataskussa paljon ideoita, millä tavalla saada ihmiset hämilleen!

Julkaistu Infernossa 4/2018.