Sepultura julkaisi syksyllä 1993 albumin, jonka vaikutus kuuluu yhä vahvana halki metallimaailman. Andreas Kisser ja Max Cavalera kertovat, miksi Chaos A.D. onnistui niin täydellisesti. Lue koko Inferno #111:ssä julkaistu juttu kolmine kainaloineen!
Inferno-lehdessä harrastettiin muinoin jonkin aikaa lehden tekijöiden esittelyjä. Numerossa #24 (2/05) oli yllekirjoittaneen vuoro, jota varten piti listata myös kaikkien aikojen kolme kovinta levyä. Tehtävä oli kinkkinen, koska en pidä asioiden listaamisesta paremmuusjärjestykseen.
Päädyin lopulta kolmikkoon Metallican Master of Puppets (1986), Soundgardenin Badmotorfinger (1991) ja Sepulturan Chaos A.D. (1993). Onnistunut lista, jonka voin edelleenkin allekirjoittaa.
Viimeksi mainittu iski teinivuosina tajuntaani niin lujaa, että sen voi sanoa määritelleen sitä, mihin suuntaan musiikkimakuni kehittyi. Hämmästelin tuoreeltaan albumin tasaisen korkeaa tasoa. Levyltä ei löydy huonoa biisiä, ei edes huonoa riffiä.
Ei ole ihme, että levyn vastaanotto oli yleisesti ottaen sangen positiivinen. Näin siitäkin huolimatta, että Chaos A.D. oli radikaali irtiotto tavaramerkinomaisesta äärinopeasta thrashistä, jonka bändi oli vienyt Beneath the Remainsillä (1989) ja Arisella (1991) huippuunsa. Tempot laskivat, riffit olivat yksinkertaisempia ja brasilialaiset elementit entistä vahvemmin läsnä.
– Aloimme käyttää omia juuriamme hyväksi. Teimme Kaiowas-biisin ja käytimme paljon perkussioita, kitaristi Andreas Kisser kertaa.
Sepultura oli kiertänyt Arisen jälkeen kaksi vuotta ja käynyt ensimmäistä kertaa muun muassa Australiassa ja Japanissa. Yhdysvalloissa bändi soitti Ozzy Osbournen kanssa. Kisserin mukaan se, että yhtye näki maailmaa ja tapasi uusia ihmisiä, avasi silmiä uusille ideoille.
Niin vahvoja kuin aiemmatkin levyt olivat, Chaos A.D:llä Sepultura julistautui ensi kertaa ainutlaatuiseksi yhtyeeksi. Se oli virstanpylväs, jonka kovuus ei ole vähentynyt tippaakaan tähän päivään mennessä.
– Levy oli omaleimainen. Hidastimme tempoja ja keskityimme grooveen. Levyn jokaisella biisillä on oma luonteensa ja teemansa. We Who Are Not as Others on erilaisuuden puolustus, Territory kertoo Palestiinan ja Israelin konfliktista… ja Refuse/Resist on yksinkertaisesti mellakka- ja mielenosoitusbiisi, laulaja-kitaristi Max Cavalera miettii.
Poliittiset aihevalinnat ovat aina riskaabeleja, koska ne liittyvät niin vahvasti omaan aikaansa. On häkellyttävää, miten taitavasti Sepultura osasi valita Chaos A.D:lle tänäkin päivänä ajankohtaisia teemoja, kuten bioteknologia ja Israelin tilanne.
Chaos A.D:tä seuranneella Rootsillakin on kiistattomat ansionsa, mutta totta puhuen Sepultura ei ole enää pystynyt yhtä ryhdikkääseen ja jämerään kokonaisuuteen kuin tämä 20-vuotias klassikko.
Tuottajavalinta nappiin
Loppuvuonna 1992 Sepultura oli hurjassa vireessä ja täynnä näyttämisenhalua. Max Cavalera, Andreas Kisser, basisti Paulo Junior ja rumpali Igor Cavalera tiesivät, että bändi pystyy mihin vain. Kun levyä äänitettiin 1992–93, kukaan yhtyeestä ei ollut vielä täyttänyt 25 vuotta.
– Valmistauduimme tekemään kovinta Sepultura-levyä ikinä. Meillä oli hyvä levy-yhtiö ja management. Se oli hauskaa ja jännittävää aikaa, kitaristi kuvaa.
Tuottajaksi tuli Andy Wallace. Sama mies oli miksannut aiemmin Arisen sekä sellaisen marginaalilevyn kuin Nirvanan Nevermind. Nyt hän pääsi työskentelemään Sepulturan kanssa alusta asti. Hän kävi Phoenixissa kuuntelemassa yhtyeen treenejä ja teki ehdotuksia.
– Muistan miten Andy teki koko ajan muistiinpanoja. Hän esimerkiksi keksi, että Territory alkaisi pelkällä rumpukompilla. Samaten Manifestin radioääni oli hänen ajatuksensa. Siinähän minä kerron brasilialaisesta vankilamellakasta, joka tunnetaan Carandirun joukkomurhana. Yli sata ihmistä kuoli, Cavalera kertoo.
Sepultura halusi keskittyä levyntekoon täysillä muusta maailmasta eristäytyneenä. Wallacen idea oli lähteä Walesiin Rockfield-studiolle. Aiemmin bändi oli äänittänyt vain Brasiliassa ja Yhdysvalloissa.
Rockfield ei ole mikä tahansa paikka. Studiolla ovat vierailleet muun muassa Black Sabbath, The Queen, Motörhead ja Iggy Pop. Täytyy muistaa, että vuonna 1993 levyteollisuudella oli vielä rahaa, ja Sepultura oli vastikään solminut ison diilin Jenkkeihin Sony Musicin kanssa.
– Istuimme Walesissa samoissa pubeissa, joissa Robert Plant ja Tony Iommi olivat istuneet. Se tuntui suuren unelman toteutumiselta, Kisser muistaa.
Akustinen Kaiowas-biisi äänitettiin Chepstow’n keskiaikaisessa linnassa. Kappale oli Kisserin ja Cavaleran idea, joka oli syntynyt kokeiluista akustisilla kitaroilla. Kun Cavalera kuuli Kaiowas-intiaaniheimon massaitsemurhasta, hän halusi omistaa biisin heimolle.
– Se teki minuun valtavan vaikutuksen. Tuntui tärkeältä tehdä musiikillinen kunnianosoitus heille.
Mutta miksi mennä äänittämään biisi walesilaiseen linnaan?
– Tapasimme käydä viikonloppuisin eräässä pubissa kaljalla studion lähellä. Pubin vieressä oli valtava Chepstow’n linna. Minun päässäni syttyi lamppu, että äänitetään siellä! Brasilialainen bändi äänittämässä biisiä intiaaneista walesilaisessa linnassa… Se tuntui niin hullulta, että se oli pakko toteuttaa!
Andy Wallace mietti kuulemma hetken, että aika hankala juttu. Linnassa ei tietenkään ollut sähköä, joten yhtä biisiä varten piti vuokrata hirveä määrä johtoja sekä käytännössä kokonainen liikuteltava studio.
– Siinä juuri oli Andyn hienous. Kun hän oli pohtinut asiaa viisi minuuttia, hän sanoi, että okei, keskittykää te soittamiseen, minä hoidan kyllä loput.
Lopputulos on sataprosenttisen autenttinen liveäänite lokkeineen kaikkineen. Biisi soitettiin neljä kertaa, ja paras otto on levyllä sellaisenaan.
Manageri ja vaimo
Chaos A.D:llä Sepultura turvautui ensimmäistä kertaa bändin ulkopuoliseen apuun biisinteossa. Dead Kennedys -legenda Jello Biafra sanoitti Biotech Is Godzillan, joka edustaa levyn ainoana kappaleena Sepulturan nopeata laitaa. Biohazardin Evan Seinfeld auttoi Slave New Worldin raskaan juntan kanssa.
– Kuuntelimme paljon Biohazardia ja hardcorea sekä vanhaa punkkia. Tuntui luontevalta pyytää ystäviä mukaan, Cavalera sanoo.
Alun perin hän olisi halunnut Biafran kirjoittavan jonkinlaisen jatko-osan Dead Kennedysin Nazi Punks Fuck Off -biisille, mutta Jello tarjosikin biotekniikka-aiheisen, tyylilleen uskollisesti hivenen vainoharhaisen tekstin.
Levylle tuli myös cover, New Model Armyn The Hunt. Muitakin covereita äänitettiin, mutta rumpali Igor Cavalera halusi albumille juuri tämän.
– Igor kuunteli siihen aikaan hemmetisti New Model Armya. Kukaan ei osannut odottaa meiltä sellaista coveria, joten se sopi levylle hyvin, Max kertoo.
Levy oli pitkään työnimeltään Propaganda. Cavalera nappasi Refuse/Resist-biisin Chaos A.D. -ilmauksen otsikoksi viime hetkellä.
– Siinä oli minusta parempi soundi ja fiilis, hän perustelee.
Vaikka levyarviot olivat hyviä ja menestystä tuli heti, myös poikkipuolisia sanoja kuului. Osa Sepulturan thrash-aikakauden faneista pettyi.
– Muistan kun soitin Refuse/Resistiä eräälle englantilaiselle fanille ennen levyn julkaisua. Hän ei tykännyt siitä ja sanoi, että minä olin mennyt liian pitkälle. Minä ajattelin, että kaveri on typerys, biisihän on ihan hullun kova, Cavalera nauraa.
Pettyneet fanit olivat vähemmistö. Pian Sepultura näytti, että yhtye oli tosiaankin noussut uudelle tasolle.
– Meiltä odotettiin kovasti uutta levyä ja kaikki oli kohdallaan. Meillä oli uusi iso levydiili, taustavoimat toimivat hyvin, pääsimme Israeliin kuvaamaan Territoryn videota ja niin edelleen. Meillä oli mahdollisuus tehdä kaikki mitä halusimme. Kun levy ilmestyi, se sai välittömästi hyvää palautetta, Kisser luettelee.
Taustavoimista puheen ollen, Sepulturaa manageroi tuohon aikaan Gloria Bujnowski, nykyinen Cavalera, siis Maxin vaimo. Vain kolme vuotta myöhemmin Maxin ja muun bändin välit katkesivat. Kipinää iskivät erimielisyydet juuri kyseisen managerin toiminnasta.
– Gloria työskenteli todella kovasti meidän hyväksemme. Sehän johti lopulta minun erooni bändistä, kun tajusin, että Gloria uhrasi niin paljon. Menestykseen tarvitaan aina enemmän kuin neljä tyyppiä bändissä.
Pojan sydän löi tahtia
1990-luvun alussa musiikkivideoilla oli vielä suuri merkitys musiikkibisneksessä. Kai niillä on vieläkin, mutta vähän eri tavalla. Sepulturan Territory-video kuvattiin Israelissa, siis juuri niillä mailla, joista kappaleen teksti kertoi.
– Oli ihan fantastista päästä Israeliin videontekoon. Silloin siellä oli aika rauhallista, joten se onnistui. Tunsimme Israelin ja Palestiinan väliset jännitteet paikan päällä. Se oli todella vaikuttavaa, Kisser kuvailee.
– Kuvasimme aavikolla ja Kuolleella merellä, muun muassa. Meidän piti herätä neljältä aamulla että saimme kuvattua rannalla auringonnousun aikaan. Se onnistui ihan täydellisesti, Cavalera jatkaa.
Video pyöri televisiossa ympäri maailman ja oli monelle ensimmäinen kosketus Sepulturaan. Myös Refuse/Resististä kuvattiin video poliittisesti herkässä ympäristössä, nimittäin brasilialaisessa lähiössä eli favelassa.
– Minua vähän huolestutti se ajatus, koska siellä oli paljon rikollisuutta ja väkivaltaa, mutta meidät otettiinkin yllättävän hyvin vastaan. Videon livepätkät ovat Hollywoodista, missä soitimme Robert Plantin ja Aerosmithin kanssa, Cavalera kertoo.
Refuse/Resististä puheen olleen, biisin ja näin ollen koko Chaos A.D. -levyn aloittaa omituinen rytmikäs ääni, josta en ollut ottanut ennen tämän jutun tekoa selvää. Kyseessä ovat Maxin ensimmäisen pojan Zyonin sydämenlyönnit. Levynteon aikaan Zyon tosin majaili vielä äitinsä kohdussa.
– Olin innoissani siitä, että olin tulossa ensi kertaa isäksi. Se oli jotakin, mitä olin halunnut pitkään. Olen perhemies. Äänitimme sydänääniä Glorian ollessa sairaalassa ja se kuulosti minusta heti hyvältä! Vähän kuin rumpubiitiltä. Tykkään erikoisista ja odottamattomista ratkaisuista, Cavalera kertoo.
Samainen Zyon soittaa muuten nykyään Soulflyssa rumpuja (ks. kainalo).
Toisiin suuntiin
Kisser ja Cavalera puhuvat kumpikin Chaos A.D. -ajoista hyvin lämpimään sävyyn. Kummankin mielestä levy kuuluu heidän diskografiansa kolmen kärkeen. Livenä levyn kappaleet otettiin tuoreeltaan erinomaisesti vastaan.
– Saimme livesettiin vaihtelua! Oli siistiä soittaa kolme supernopeaa biisiä ja sitten joku Territory. Olkoonkin, että Igor soitti Territoryn aina livenä ihan sairaan nopeasti, heh heh. Keikoille tuli uudenlaista dynamiikkaa, Cavalera sanoo.
Keikoilla bändille konkretisoitui, että Sepultura oli nyt suositumpi kuin koskaan.
– Kyllä me tajusimme nopeasti levyn ilmestymisen jälkeen, että nyt tapahtuu jotain. Samalla me kasvoimme pojista miehiksi ja halusimme näyttää koko maailmalle, mistä Sepulturassa on kyse, Kisser kertoo.
20 vuoden jälkeen Sepultura on yhä hengissä, ilman kumpaakaan Cavaleraa. Max lähti tunnetusti jo vuonna 1996 ja perusti Soulflyn 1997. Velipoika Igor jätti bändin 2007, kun paluu klassiseen kokoonpanoon oli ollut vain hetkeä aiemmin lähempänä kuin koskaan.
Tässä kuussa ilmestyy levy kummaltakin leiriltä. Sepulturan Mediator Between Head and Hands Must Be the Heart on jo bändin kahdeksas albumi ilman Max Cavaleraa, Savages puolestaan yhdeksäs Soulfly-teos. Maxin ja Igorin keskinäinen paluu yhteen, Cavalera Conspiracy on julkaissut kaksi levyä.
Maxin ja Igorin välirikko on siis historiaa, mutta kumpikaan Cavaleran veljeksistä ei taida olla puheväleissä Andreas Kisserin kanssa. Sääli. Jos rohkeus vain riittäisi istua saman pöydän ääreen, kaunat voitaisiin varmasti haudata.
On hupaisaa, että Chaos A.D:n kappaleet muodostavat yhä keskeisen osan sekä Soulflyn että Sepulturan liveseteistä.
– Livenä levyn biisejä odotetaan aina, ja kaikki räjähtää, kun joku Refuse/Resist lähtee, Kisser naurahtaa.
– Minulle Soulflyn ensimmäinen levy on kaikkien aikojen suosikkilevyni. Nailbomb (Point Blank, 1994) on heti toisena, se oli niin siisti juttu ja irtiotto kaikesta. Kolmanneksi on pakko laittaa Chaos A.D. Niissä biiseissä on ajatonta voimaa, Cavalera sanoo.
Näin on. Pistäkää soimaan, jos ette usko.
Lue myös kainalojutut, joita on peräti kolme kappaletta:
– Sepultura 2000-luvulla – Robotisaatiota vastaan
– Soulfly – taas hidastamassa
– Ratos de Porãon kellarirotta muistelee