TRUE PARENTAL ADVISORY
Olen oleillut viime kuukausina vastakkaisella puolella maapalloa ja tutustunut samalla kotimaamme mannuista poikkeaviin toimiin ja tapoihin. Eräs mielenkiintoinen ilmiö on eteläamerikkalainen tapa koristella tupakka-askien kuoret mitä viehättävimmillä kuvilla niiden sisältämän tuotteen mahdollisista haittavaikutuksista. Galleria ulottuu sauhuttelun seurauksena tuhoutuneista ruumiinosista – esimerkiksi näytille kaivetuista tervakeuhkoista, räjähtäneestä sydämestä tahi kuolioituneesta jalasta – kadulle viskattuun keskenmenneeseen sikiöön.
Vaikka en epäile etteikö tupakka tappaisi, vieläpä varsin monenkirjavin tavoin, en ole aivan varma, saavutetaanko mainitunlaisella kampanjalla haluttuja tuloksia, varsinkaan maassa jossa väkivalta brutaaleine kuvastoineen on muutenkin arkipäivää. Kaikkihan tietävät, että kun oikein kielletään ja varoitellaan, meno sen kuin yltyy, joten tässäpä olisi ideantynkää hevihommiinkin sovellettavaksi.
Nyt kun äänilevyt eivät enää myy paskaakaan, ei muuta kuin tarraa koteloihin, ja johan alkaa teini vinkua setelirahaa (vai luottokorttiako ne nykyään kinuavat?) levykauppaan kannettavaksi. Amerikoissa aikoinaan siinneet Parental Advisory -tarrat on toki testattu ja jopa hienoiseksi myynninedistämiskikaksi todettu, mutta jos cd-kansia alettaisiin tapetoida todenmukaisilla otoksilla metallinkuuntelun seurauksista, menekki voisi olla aivan toista.
Vaan mitäpä noissa kuvissa sitten tulisi olla? Tässä haluaisin apuja teiltä, rakkaat Infernon lukijat. Paitsi epäsuora hätähuuto levynmyynnin puolesta, tämä on myös harppaus kohti modernia lehdentekoa. Mikäpä aviisi sitä nyt ei nykypäivänä käyttäisi lukijoita härskisti hyväkseen.
Julistan täten Infernon suuren lukijakilpailun avatuksi: lähetä minulle (matti.riekki@popmedia.fi) meiliä, jossa kerrot perusteluin, kuinka koristaisit hevilevyn kannen mahdollisimman vetävästi edellä mainituissa raameissa. Sana ja tapa on vapaa; jos sinussa on vaikkapa graafikon vikaa, kukaan ei estä pistämästä ehdolle kuvallista materiaalia.
Kilpailuvastauksia otetaan vastaan 10. syyskuuta asti, ja parhaat ehdotukset pääsevät esille seuraavassa Infernon numerossa, joka on muuten peräti sadas laatuaan. Ties vaikka tippuisi pikku tuotepalkintoakin maineen ja kunnianbonukseksi. Jos taas koko hommasta ei kuulu tämän jälkeen yhtään mitään, tiedätte
miten on käynyt. Ja se ei ole kenenkään muun kuin oma vikanne.
Matti Riekki
päätoimittaja
Teksti on julkaistu Inferno #99:n (7/2012) Päänavauksena.