”On hurjaa kuultavaa, kun joku kertoo, että elämä olisi voinut jo päättyä, ellei meidän musiikista olisi löytynyt voimaa jatkaa” – haastattelussa Turmion Kätilöt

Tämä on globaali varoitus: Turmion Kätilöt on kiinnittynyt kansainvälisesti toimivaan levy-yhtiöön ja pyrkii leviämään maailmalle pandemian lailla. Raadollista ajankuvaa maalaavat MC Raaka-P, Shag-U ja kumppanit uskovat tuotteistetun taiteensa puskevan kielimuurit nurin.

Turmion Kätilöt.
Kuva: Markus Laakso

Me emme kättele. Me tervehdimme kyynärpäillä. Päivänä, jona tapaan Turmion Kätilöiden laulajat MC Raaka-P:n ja Shag-U:n, Helsingissä on hiljaista. Hallitus on juuri ottanut käyttöön poikkeuslain hidastaakseen koronaviruksen vääjäämätöntä voittokulkua. Ilmassa häilyy levottomuus. Osa harvoista ulkona liikkuvista vaikuttaa huvittuneen epäuskoiselta, osa on paniikin partaalla. Kaikki elävät päivän kerrallaan.

Toisinaan asiat tuntuvat tapahtuvan salaperäisesti synkassa. Kiinasta alkanut virusepidemia oli juuri paisumassa pandemiaksi, kun Turmion Kätilöt julkisti uuden albuminsa nimen: Global Warning. Ilmaston lämpenemisellä (global warming) leikkivä nimi sai aivan uuden kontekstin, kun koronatilanteen kehittymisestä annettiin globaali varoitus.

– Siihen tuli vahingossa enemmän merkityksiä kuin oli tarkoitus, Shag-U eli Saku Solin naurahtaa.

– Perhana, kun kerkesivät antaa globaalin varoituksen ennen meitä, MC Raaka-P, viranomaisille Petja Turunen, manaa. – Me oltaisiin haluttu antaa se!

Eihän tämä koko virushomma vain ole osa uuden levynne promokampanjaa? Ette kai te sentään näin pitkälle menisi?

– Eeeei se oikeastaan ole, MC Raaka-P epäröi. – Mutta se on näille asioille yhteistä, että koronavirus ja Turmion Kätilöt panevat miettimään ihmisenä olemista. Uusi levymme kertoo ihmisyydestä. Siitä, että niin makaa kuin petaa. 

Global Warningin musiikillisena lähtökohtana on ajatus bändistä, joka säestää maailmanlopun tuloa.

– Ajatuksena ei kuitenkaan ole tuomita ketään tai mitään, Shag-U täsmentää. – Me ei määritellä oikeaa ja väärää, vaan pelkästään todetaan tilanne.

Global Warningilla ei siis olla huolissaan mistään tai arvostella asioita, eli Turmion Kätilöt suhtautuu maailmanmenoon neutraalisti. MC Raaka-P:n mukaan tämä johtuu siitä, että ”ei kiinnosta vittuakaan”.

– Me voidaan antaa viihteen kautta ihmisille ajatuksia, mutta aatteita me ei tarjoilla, hän linjaa. – Olen enemmän muusikko kuin sanoittaja tai laulaja, ja siksi oman mielipiteen tyrkyttäminen muille on aina tuntunut vieraalta.

Turmion Kätilöille elämä ja maailma ovat siis vain sokkielementtien ammennuspaikkoja.

– Tekijänä voin kertoa, etten ole hakenut tälle levylle sokeeraavuutta lainkaan, Raaka-P väittää. – Ajatus musiikin takana on syvempi. Mutta jätän ne asiat mieluummin ihmisten löydettäviksi ja koettaviksi, jos muut nyt sieltä mitään löytävät.

Mutta kyllähän Turmion Kätilöiden imago ja esiintyminen perustuvat nimenomaan tiettyjen asioiden sokkiarvoon.

– Sokkiarvosta puhuminen on yliampuvaa ja tyhmää, Shag-U huokaa. – Eihän meidän tarvitse kuin sanoa asiat niin kuin ne ovat, niin se jo sokeeraa. Mehän vain kerrotaan normaaleista tunteista ja hetkistä niin suoraan kuin mahdollista.

– Jostain syystä musiikki tuntuu nostavan asioiden sokkiarvoa, Raaka-P miettii. – Rankoiksi leimatuissa sanoituksissa tai raflaavissa musiikkivideoissa ei yleensä ole mitään, mitä televisiosta ei tulisi päivittäin parhaaseen katseluaikaan.

Onko tosiaan niin? No, kieltämättä on vaikeaa löytää esimerkiksi jännityssarjaa, jossa ei murhattaisi ketään.

– Kun sellaisiin aiheisiin yhdistää tietynlaisen musiikin, se muuttaa ihmisten tuntemukset ihan toisenlaisiksi. Turmion Kätilöt pyrkii musiikillaan nimenomaan ravistelemaan. Me maalataan raadollista ajankuvaa.

Ravisteleminen, sokeeraaminen… rakkaalla lapsella voi olla monta nimeä, mutta Kätilöä tarvitaan aina.

Taiteilijat ja tuotteistajat

Global Warningin nimi ei ole tuulesta temmattu. Se on Turmion Kätilöiden ensimmäinen levy, joka julkaistaan maailmanlaajuisesti. Ei albumi ihan taudin tehokkuudella leviä, mutta tiedotteen mukaan se julkaistaan yhtä aikaa 36 eri maassa. Siitä vastaa bändin uusi levy-yhtiö, saksalainen Nuclear Blast.

Tämä tekee vaikutuksen, koska tässä vaiheessa tarinaa Turmion Kätilöiden jotenkin oletti jäävän kiertämään Suomea maakunnista metropoliin. Vuonna 2003 perustetulla yhtyeellä on koko maassa vankasti fanikuntaa. Sen edelliset albumit ovat syöksyneet suoraan listakärkeen tai sen tuntumaan, ja tähän mennessä yhdeksästä levystä viisi on myynyt kultaa.

Lisäksi Turmion Kätilöt on toiminut pitkään hyvin omavaraisesti. Alkuaikoina se levytti Ranka Recordingsille ja Spinefarmille, mutta vuoden 2011 Perstechniquesta lähtien levy-yhtiönä on ollut MC Raaka-P:n perustama Osasto-A Records.

Mutta ei ole enää. Kun MC Raaka-P perustelee bändinsä yllättävää siirtoa, levy-yhtiötä johtava Petja Turunen pyrkii pintaan.

– Me tehtiin tätä pitkään levy-yhtiöitä vältellen, koska oli mukavaa revitellä omillaan. Näkisin niin, että Turmion Kätilöt oli tuotteistanut itsensä valmiiksi, ja tuli aika miettiä, voisiko joku muu myydä sitä tuotetta. Oli hassua tasapainoilla teoksen tekevän taiteilijan ja tuotteistavan tahon rooleissa. Bändi ei välttämättä ole se paras mahdollinen taho myymään itseään.

– Nyt ollaan tilanteessa, jossa joku muu tuotteistaa meidän musiikin. Se on meille paljon helpompaa näin. Tasolla, jolla Turmion Kätilöt nyt toimii, levy-yhtiöasioiden hoitaminen vie paljon aikaa. Vaihtoehdoiksi jäi uusien työntekijöiden rekrytoiminen tai ulkopuolisen avun hakeminen. Levydiilin hankkiminen oli meille paras keino päästä tavoitteisiimme.

Turmion Kätilöitä ei tultu hakemaan kotoa maailmalle, vaan bändi teki aloitteen itse. Se oli ”kylmää bisnestä”, kuten Turunen toteaa. MC Raaka-P hänessä haluaa korostaa, että kaikki tapahtui bändin ehdoilla.

– Me oltiin yhteydessä moneen paikkaan ja käytiin neuvotteluja. Me kerrottiin levy-yhtiöille, mitä aiomme tehdä, ja kysyttiin, haluavatko ne olla siinä mukana.

Nuclear Blast on merkittävänä metallimerkkinä looginen valinta Turmion Kätilöille. Mutta kun bändi jättää oman levy-yhtiönsä pitkän ja menestyksekkään aikakauden jälkeen, sen on syytä tehdä taustatyöt kunnolla. Kätilöiden onneksi Nuclear Blastille levyttää koko joukko muitakin suomalaisia bändejä, tunnetuimpana Nightwish.

– Nightwishin manageri Ewo Pohjola sainasi Kätilöt aikoinaan Spinefarmille. Tietenkin me kysyttiin häneltä, millainen levy-yhtiö Nuclear Blast on. Olisi ollut tyhmää jättää kysymättä. 

Uhrauksia bändin ei laulajien mukaan tarvinnut tehdä. MC Raaka-P ja Shag-U vakuuttavat, että levy-yhtiö osti tuotteen sellaisenaan.

– Diilimme on sellainen, että me annetaan heille valmis tuote grafiikoineen päivineen. Jos ilmenee vaikka jotain sellaista, että joitain symboleja ei sovi käyttää joissain maissa, niin niitä asioita voidaan sitten fiksailla. Mutta eipä bändikään juuri puutu esimerkiksi kansien tekemiseen. Herra Spellgoth eli entinen laulajamme Tuomas Rytkönen toteuttaa ne omalla taiteellisella näkemyksellään. Hän tietää, millaista Turmion Kätilöiden kansitaide on, MC Raaka-P sanoo.

– Musiikin suhteen me ei koettu tarvitsevamme tuotannollista apua, eikä meille sitä tarjottukaan, Shag-U sanoo. – Nuclear Blast sanoi, että tehkää niin kuin parhaaksi näette. Valmiin levyn kuultuaan tyypit taputtivat selkään, että ei muuta kuin pitäkää tämä suunta.

Rohkeasti vaiston varassa

Turmion Kätilöt on kulkenut viimeisen parin vuoden aikana pitkän matkan. Universal Satan -levynsä (2018) tiedotteessa bändi kertoi hajonneensa ennen albumin tekemistä. Nyt se tähyilee ulkomaille määrätietoisemmin kuin koskaan.

Tämä kehityskulku on tavallaan hyvin hämmentävä. Mitä oikein tapahtui ja mikä muuttui?

MC Raaka-P sanoo, että kun hajoamista suunniteltiin, bändi oli urallaan jonkinlaisessa välitilassa.

– Tyyppien piti miettiä, mitä he haluavat tehdä. Mullehan Kätilöt on henki ja elämä, mutta muiden piti selvittää itselleen, mitä tällä tavoitellaan. Perimmäinen kysymys oli: ”Haluatko sinä tätä? Onko tämä sinusta siistiä?” Lopulta kaikki vastasivat, että totta vitussa on ja kyllä haluan. 

Shag-U lisää, että ajatusten selkeytyminen kuuluu parilla uusimmalla levyllä määrätietoisuutena.

– Huomaa selvästi, että bändi on jatkanut matkaa entistä isommin ja rohkeammin askelin. Jos me oltaisiin jatkettu epävarmoina siitä, mitä oikeasti halutaan tehdä, niin eihän sellainen eteneminen olisi onnistunut.

MC Raaka-P on samaa mieltä. Bändin pitää olla itsevarma.

– Eihän me esimerkiksi olisi voitu mennä puhumaan Nuclear Blastille, että ehkä me voitais koittaa sitä ja tätä. Kun levy-yhtiöitä lähestyttiin, paketin piti olla kasassa. Jokaisen piti tietää, haluaako keikkailla vain Suomessa. Kun ihmisillä on perhettä ja työpaikkoja, totta kai syntyy tuollaisia kysymyksiä.

Turmion Kätilöiden kokoonpanon ei voi sanoa muuttuneen vuosien varrella paljon, mutta joskus muusikkoja on jouduttu korvaamaan uusilla. Uusin tulokas on Shag-U, joka liittyi remmiin Dance Panique -levyn ilmestyttyä.

MC Raaka-P sanoo, ettei muutos ole koskaan näyttäytynyt hänelle tai bändille katastrofina vaan luonnollisen kehityksen osana.

– Turmion Kätilöt muuttuu sen verran kerrallaan kuin levyltä kuulee. Musiikkia tehdessä me mietitään röyhkeästi omakohtaisuutta eli sitä, mitä kulloinenkin bändi haluaa. Tämä bändi on aina ollut jäsentensä näköinen, ja yleisön mielihalujen miettiminen on unohtunut oikeastaan kokonaan. Mutta hyvä niin, koska parhaiten tuntuvat uppoavan biisit, joita on pureskeltu valmiiksi kaikkein vähiten.

– Mulle homman suola on tämä ryhmä. En ole koskaan halunnut tehdä asioita itsekseni. Mieluummin lähettelen juttuja tyypeille ja pyydän palautetta. Ja mitä enemmän muut saavat tehdä, sitä omakohtaisempaa musiikki on ja sen parempaa jälkeä tulee. Sen voimalla me ollaan päästy tähän pisteeseen.

Seitsemääntoista vuoteen mahtuu monenlaisia muutoksia. Kuinka hyvin nykyinen Turmion Kätilöt edustaa sitä ideaa, joka MC Raaka-P:llä oli bändiä perustaessa?

– Kun ei tässä ole ollut ikinä mitään sääntöjä. Tämä voi olla vammainen ja nihilistinen ajatus, mutta tätä bändiä ei pysty satuttamaan mikään. Me on aina menty eteenpäin pelkällä tunteella ja vaiston varassa. Ei me suunnitella oikeastaan koskaan mitään, vaan kaikki tapahtuu lennosta. Uudelta levyltäkin varmaan kuulee, että sille ei ole haettu esimerkiksi muodikkaita soundeja.

– Eipä sitä silloinkaan hirveästi valmistauduttu, kun minä liityin bändiin, Shag-U havainnollistaa. – Otettiin hetkestä ja tunteesta kiinni, ja sitten mentiin. 

Linjasto on kunnossa

Vaikka Turmion Kätilöt on halunnut uudistaa kuvioitaan, se on myös tahtonut pitää monet asiat ennallaan. Tärkeimpiä pysyviä asioita ovat musiikin tekemisen puitteet ja tahti. Ne ovat muotoutuneet riippumattoman toiminnan myötä täysin omanlaisikseen.

– Meillä on mahdollisuus käyttää kolmea omaa studiota, eli ei tarvitse maksaa studioajasta ulkopuolisille, MC Raaka-P kertoo. – Me voidaan äänittää ihan levymatskua vaikka treeneissä. Se on mahdollistanut sen, että tuotanto on käynnissä periaatteessa koko ajan. Me ei tehdä perinteisiä demoja, vaan kehitellään musiikkia jatkuvasti eteenpäin vapaalla kädellä. Jossain vaiheessa me sitten päätetään alkaa nivoa biisejä yhteen albumiksi.

Shag-U sanoo, että jos Turmion Kätilöt olisi tehdas, sen linjastoa voisi kehua todella toimivaksi.

– Tässä bändissä voi toteuttaa itseään ilman älyttömiä ennakkovalmisteluja. On hienoa mennä studiolle fiilistelemään, maistelemaan ja katsomaan, mikä tuntuu hyvältä. Ei pauku deadline päälle, eikä ahdista studiolasku.

Uutta materiaalia riittää. Siinä missä MC Raaka-P kirjoitti alkuaikoina suurimman osan Kätilöiden kappaleista, nykyisin bändissä on useita biisintekijöitä.

– Me ei kuitenkaan merkitä levyjen kansiin, kuka on mitäkin säveltänyt ja sanoittanut. Sen korostaminen ei ole tärkeää. Me ollaan mieluummin nöyrästi musiikin palveluksessa. Sama koskee biisien sisältöä. Pyrin laittamaan jokaiseen biisiin jotakin henkilökohtaista, joka selittää, mitä biisi mulle tarkoittaa, mutta niitä juttuja ei koskaan avata kenellekään. Sanoituksissa on paljon tulkinnanvaraa, ja kukin saa ymmärtää ne miten haluaa, MC Raaka-P lupaa.

– Kun teen biisin, mulla on siihen ihan varmasti syy ja tarina olemassa, mutta turha sitä on kuulijoille valmiiksi pureskella, Shag-U sanoo. – Mieluummin pidän sen kuin maalaustaiteena, eli jokainen saa kokea biisin omalla tavallaan.

Se on ollut toimiva lähestymistapa sikäli, että kuulijat ovat selvästikin ottaneet kappaleita omikseen.

– En tiedä, paljonko muita bändejä lähestytään, mutta meitä lähestytään paljon ja vieläpä tosi vaikeissa asioissa, MC Raaka-P sanoo. – Jotkut fanit ovat kertoneet päässeensä elämänsä tragedioista yli musiikkimme avulla. Jostain kumman syystä porukka uskaltaa kertoa meille, ventovieraille, rankkojakin juttuja.

Kun kuuntelee paljon jotakin artistia tai bändiä, se alkaa tuntua läheiseltä.

– Ehkä ihmiset kokevat, että me lauletaan juuri heille, että jokin yhteys on olemassa, Shag-U miettii. – Joka tapauksessa on hurjaa kuultavaa, kun joku kertoo, että elämä olisi voinut jo päättyä, ellei meistä olisi löytynyt voimaa jatkaa. Sellainen vetää hiljaiseksi.

Entäpä jatkossa, jos Kätilöt operoivat enenevässä määrin ulkomailla? Suhde ulkomaalaisiin faneihin tuskin muodostuu yhtä läheiseksi, kun välissä on kielimuuri.

– Kyllä ulkomaalaisiltakin on tullut sellaista palautetta, että biisit koskettavat, vaikuttavat ja tuntuvat. Olettaisin, että se on enemmän musiikin kuin sanojen vaikutusta, Shag-U sanoo.

Turmion Kätilöillä on myös englanninkielisiä kappaleita. Mitäpä jos bändi luopuisi suomen kielestä kokonaan?

Niin ei tule tapahtumaan, laulajat sanovat.

– Englanniksi kirjoittaessa sitä miettii, mitä sellainen meille oikein antaa, ja että saisiko joku ulkomaalainen siitä kipinän tutustua meidän suomenkieliseen tuotantoon. Suomi kuulostaa laulettuna parhaalta, kun ärrä on ärrä eikä mikään muu. Ulkomaalaiset fanitkin tuntuvat olevan sitä mieltä, että meidän suomenkieliset biisit kuulostavat parhailta, MC Raaka-P sanoo.

Shag-U lisää, että myös levy-yhtiö pitää suomenkielisyyttä bändin voimavarana.

– Olisi silti hienoa, jos joku hyvä kääntäjä osaisi tulkita meidän suomenkielistä lyriikkaa englannin kielelle. Ne voisi julkaista kirjana, ikään kuin sävellyksistä irrotettuina runoina. Ja totta kai kuvitustakin pitäisi olla. Sanoisi vain Spellgothille, että alapas piirtämään.

Aloita, älä lopeta

Turmion Kätilöt tavoittelee kansainvälisellä levytyssopimuksella asiaa, jonka koronapandemia teki mahdottomaksi passelisti Global Warningin ilmestymisen alla: se haluaa keikkailla ulkomailla.

Bändi on tehnyt sitä ennenkin, mutta uransa mittaan nähden melko vähän.

– Ekan kerran käytiin Black Light Disciplen kanssa pistokeikoilla Berliinin musiikkiviikoilla joskus kauan sitten. Vuosia myöhemmin kierrettiin Painin lämppärinä, ja voe että meillä oli Peter Tägtgrenin kanssa mukavata. Vieläkin tulee kylmät väreet, kun sitä ajattelee, MC Raaka-P hekumoi. – Kun tai jos aamulla herättiin, pantiin Pandora soimaan täysillä ja paineltiin boomboxin kanssa Painin bussiin: ”Ylös!” Sen jälkeen me ei ulkomailla käytykään ennen kuin Beast in Blackin kanssa 2019, paitsi mitä vähän soitettiin Liettuassa ja Venäjällä. 

Shag-U huomauttaa, että vähäisetkin ulkomaanreissut näyttävät kantaneen satoa.

– Oli hienoa nähdä, että vaikka Kätilöt ei ollut käynyt aikoihin ulkomailla, keikoilla oli jengiä meidän paidat päällä. Osa oli nähnyt bändin Painin rundilla – siellä oli siis meidänkin yleisöä. Ja vaikka jotkut olivatkin sitä mieltä, että me ja Beast in Black oltiin outo yhdistelmä, niin kyllä meillä molemmilla oli päällä ihan raju biitti. Ja kuka edes haluaa nähdä kahta samanlaista bändiä yhtenä iltana. En minä ainakaan.

Beast in Blackin kanssa tehdyllä kiertueella ei juuri välipäiviä pidetty. Se oli tulevaisuutta ajatellen hyödyllinen koeajo, jollaista Turmion Kätilöt ei olisi pystynyt toteuttamaan Suomessa.

– Kunnon kiertueella näki, missä kunnossa bändi on. Myös sen huomasi, että kahta viikkoa ei pysty vetämään ainakaan viinan voimalla, ellei sitten halua, että hospital tulee ja hoitaa hommat. Mutta viikon voi! Että opettavaista se oli kyllä. Vakavasti puhuen jatkuvaa juhlimista ei enää oikein jaksa. Jos meinaa toimia tällä tasolla, bileet täytyy pitää erikseen, MC Raaka-P sanoo. 

Mutta minkä vuoksi Turmion Kätilöt satsaa ulkomaihin vasta nyt?

– Aiemmin kysyntä Suomessa jyräsi ulkomaansuunnitelmat. Ei tuntunut järkevältä jättää jotain lohkaretta kalenterista myymättä ihan vain siltä varalta, että silloin sattuisi pääsemään ulkomaille.

– Ei muuten tule mieleen kauheasti muita bändejä, jotka voisivat vetää Suomessa keikkaa joka viikonloppu vaikka vuoden ympäri, Shag-U pohtii. – Meillä sekin optio on edelleen olemassa, vaikka me ei edes soiteta mitään mainstream-musaa.

Miten sellaiseen asemaan päästään? MC Raaka-P:n mukaan samalla tavalla kuin alkoholistiksi.

– Täytyy aloittaa eikä koskaan lopettaa. Me mentiin aikoinamme ensimmäiselle keikalle, ja siellä olleet kymmenen ihmistä kertoivat meistä kymmenelle kaverilleen, ja niin se lähti etenemään. Se on mennyt hyvin näin. Ei ole tarvinnut feikata eikä tehdä mitään ihmetemppuja.

– Eiköhän se ole lopulta kiinni rehellisyydestä, Shag-U jatkaa. – Se, mitä ja miten me lauletaan, on kaikkien elämää koskettavaa asiaa. Moni löytää siitä jotakin, mihin samastua. Kun tätä tekee kauan, ympärille kertyy porukkaa, joka saa meistä uskoa ja voimaa.

Mitä sellaista ulkomaat voivat bändille antaa, mitä Suomi ei voi?

– Olisi siistiä päästä näkemään, miten meininki muuttuu, kun ylitetään valtioiden rajoja, vai muuttuuko se, Shag-U sanoo. – Musiikkihan on universaali asia, joka yhdistää jengiä riippumatta siitä, missä päin ihmiset asuvat.

– Meillä ei ole kunnollista Kätilöt-dataa siitä asiasta, koska tähän mennessä me on soitettu ulkomailla aina muiden siivellä, MC Raaka P lisää. – Nyt toivotaan, että päästään headliner-kiertueelle tapaamaan meidän omaa yleisöä, kun jalatkin vielä kantavat.

Jos pandemia suo, Turmion Kätilöiden Global Warning Tour alkaa kesäkuun puolivälissä festivaalikeikoilla Suomessa ja etenee syksyllä Nightwishin kanssa tehtävälle Euroopan-kiertueelle.

Voi olla, ettei Turmion Kätilöillä ole Suomessa enää saavutettavaa. Mitä bändille tapahtuu, ellei vienti ala vetää?

– Kyllä tämä meitä motivoi, vaikka ei ulkomaille mentäisikään, MC Raaka-P vakuuttaa. – Tämähän on unelmien täyttymys. 

Julkaistu Infernossa 4/2020.