”Ottakaa opiksenne” – ennakkokuuntelussa Black Mass Pervertor

20.06.2016

Black Mass Pervertor julkaisee debyyttipitkäsoittonsa ”tässä lähipäivinä”. Vuonna 1998 perustettu oululaisbändi on työstänyt Phanerosis-levynsä vuosien hiljaisuuden jälkeen, joten eipä se päivän päälle olekaan. Infernolla on kuitenkin kunnia tarjota rietastelu kuunneltavaksi koko mitassaan.

Laita mekkala soimaan ja lue yhtyeen kappalekohtaiset kommentit soittimen alta.

1. The Circle Has Been Drafted

”Albumin käynnistävän kappaleen kiusoitteleva ja pahaenteinen pulputus kerää rauhassa tuulta purjeisiin, vain purkautuakseen mitä voimallisimmalla ja väkivaltaisimmalla tavalla kuuntelijan reseptoreille. Näin jokaisen itseään ja taidettaan kunnioittavan yhtyeen tulisi albuminsa polkaista käyntiin. Ottakaa opiksenne.”

”Kun päästään itse asiaan, armoa ei anneta eikä komppi laahaa!”

”Maagisen ympyrän sisästä heijastellaan niitä näkymiä ja tavoitteita, jotka vasemman käden polulla ovat monesti läsnä etsijöille, jotka pyrkimyksissään joutuvat hylkäämään kaiken, paitsi Totuuden itseisarvona. Vanhat, kaavoihin kangistuneet oppirakennelmat ja pystyynkuolleet rakenteet jotka eivät palvele etsijän tarpeita, tullaan lopulta heittämään yli laidan. Todellinen itseys, Lusiferin valo, voidaan löytää vain hylkäämällä kaikki tekopyhä hurskastelu, totutut sovinnaisuudet ja selkärangaton lällärimeininki.”

2. Dark Communion

”Jotta hommasta ei saisi täysin väärää kuvaa, tässä kappaleessa jatketaan huomattavasti junnaavammassa ilmaisussa. Sanoisin että nykyisellä miehistöllämme olemme tämän tyylisessä rypistyksessä aika vahvoilla. Tunnelma on kylmä ja jännite pitää, piina ei päästä otteestaan. Kappaleesta välittyvä lataus on kaikessa kiusoittelevaisuudessaan suorastaan eroottis-maaginen.”

”Kappaleessa jatketaan muuten aikalailla samassa, hyväksi havaitussa tematiikassa, mistä levyn aloitusraidassakin oli kyse. Tavoiteltaessa voimaa ja viisautta, asioiden suoraa ja väkevää kokemista, lähestytään sisäistä mestaria, Pimeyden Ruhtinasta,  osoittamaan tien suunta, matkalla kohti täydellistymistä.”

”Tässä kyynelten täyttämässä paskamaailmassa, tie voi olla varsin yksinäinen ja kivinen, mutta välttämätön läpikäytäväksi yksilön kokonaiseksi tulemisen kannalta. Matkalla kohti Totuutta ja kruunatuksi tulemistaan etsijä joutuu uhraamaan paljon (tai oikeammin ymmärrettynä tarpeettomaksi jääneet piirteet, ja rasitteeksi muodostuneet esteet haalistuvat pois) saavuttaakseen sen mikä lopulta on merkityksellistä. Tälle polulle on moni hukannut itsensä, mutta näkisin että potentiaalisten vaarojen rinnalla olevat voitot lopulta merkkaavat enemmän. Biisi on minulle henkilökohtaisesti hyvin rakas, sillä arjen sirkusta pyörittäessä tämän rallin esittäminen saa aina pohtimaan mikä elämässä ylipäätään on tärkeää, ja mitä merkitystä millään oikeastaan on.”

3. Arrows Piercing the Clouds

”Ja meno jatkuu kiihkeissä tunnelmissa! Reilussa minuutissa tehdään selvää niin hataralle pohjalle rakentuneesta identiteetistä, kuin luojajumala demiurgin taivaallisesta tyranniastakin. Mitäpä tästä tämän enempää mussuttamaan, kappale toimii loistavana aseena sisäisiä parasiitteja vastaan. Hail Victory!”

4. Via Sinistra

”Eli vapaasti käännettynä Vasemman Käden Polku, on niin ikään reilun minuutin mittainen julistus potentiaalisesti hajoittavien energioiden kesyttämisestä Tahdon, Ymmärryksen ja Rakkauden alaisuuteen, osaksi jatkuvaa olevaiseksi tulemisen prosessia.”

5. Masks of God

”Nyt alkaa kohkaamisen taso olemaan jo sellaisilla leveleillä, ettei tässä oikein tiedä miten päin pitäisi olla. Jumalauta kuinka luupäistä mäiskintää, ottakaa opiksenne!
Lyhyt kuvaus yhteisöjen sekä pragmaattisesta, että opportunistisesta suhtautumisesta heimoaatteen värittämään uskonelämään.”

”Jumalaan/Luojaan liitetyt attribuutit ovat erottamattomalla tavalla sidotut siihen, miten ympäristö ja ilmasto kohtelee ja palvelee ihmisen jokapäiväisiä tarpeita. Olosuhteista riippuen jumalaa yhteisöelämän määrittelijänä ja moraalin ja omatunnon mittarina lähestytään joko suurena antajana, tai vihaisena ja kostonhaluisena rankaisijana. Tätä korkeampaa entiteettiä ei kumarreta tai palvella sen itsensä vuoksi, vaan välietappina konkreettisemman tarpeen tyydyttämiseen. Ihminen luo jumalan omaksi kuvakseen ja vice versa.”

6. Beauty of Life

”Ja taas suoraan asiaan! Levyn kappaleista tämä on ainoa jonka sovituksiin tai sanoituksiin ei ole kajottu millään tapaa, sen jälkeen kun se ensimmäistä kertaa julkaistiin vuoden 2004 demollamme. Kappaleessa saatetaan Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkuminen ja status pyhänä neitsyenä täysin kyseenalaiseen valoon. Sensaationhakuisille journalistin perseille sekä eksegetiikan tutkijoille tässä olisi melkoinen pähkinä purtavaksi, hah hah!”

7. Confronted by Mean Spirits

”Tässä Hellhammeria löyhkäävässä rallissa käsitellään painajaisia, jotka ovat niin toistuvia ja todentuntuisia, ettei enää pystytä erottamaan mikä on totta ja mikä ei. Tajunnan ja psyykeen kerrostumat ovat mielenkiintoinen tutkimuskohde, varsinkin jos ne sekoittavat pakan niin totaalisesti, että alkavat uhkaamaan henkeäsi for real.”

8. War You Can’t Win

”Eli taas lyhyestä virsi kaunis; ’Ei elämästä selviä hengissä’ tiesi jo suuri näkijä, sana- ja säveltaiteilija Juice Leskinen. Eli ihminen, muista kuolevasi. Huolimatta kuinka vaikuttavat meriitit oletkaan saanut haalittua tyhjän ja päämääröttömän elämäsi taisteluissa, niin kuolema vie lopulta kaiken. Sivilisaatiot nousevat, elävät hetken kukoistuksen ja lopulta luhistuvat. Köyhä-rikas, kuningas-alamainen, portto-pyhimys, mitä väliä lopulta? Voittajia ei ole, on vain kärsijöitä ja kärsimys.”

9. Ultimate Metamorphosis

”Nyt on taas kovat piipussa, jumalauta soikoon että on kurko biisi! Huolimatta voimaannuttavista kuningasriffeistä ja kaiken kaikkiaan väkevän-verisestä meiningistä, kappale lähtee liikkeelle oivalluksesta elämän traagisesta luonteesta, ja oma itse joudutaan kohtaamaan kuilun reunalla. Edessä häämöttää loputon musta tyhjyys. Jokainen henkäys, sydämenlyönti, jokainen ajatus, sana ja teko valmistelee sinua kohti vääjäämätöntä. Jokaisen toiveen takana piilee pelko jostain. Elämää ylläpitävä liekki roihahtaa viimeisen kerran, joka syöksee itsensä käärmeen lailla läpi ylempien porttien, kohti hienojakoisempaa todellisuutta, jättäen jälkeensä vain maassa makaavan ruumiin.”

”Elämä nähdään matkana, jonka tehtävänä on täydellistää ihminen, tehdä hänestä itsensä näköinen, suvereeni toimija. Kuolema ei itsessään ole todellista, vaan muutosta, energiaa, tietoista, aina läsnäolevaa, ja prosessina jotain sellaista joka ihmisen voi täydellistää.”

10. Chalice of Blood

”Kappale demottiin ensimmäistä kertaa jo vuonna 2004, ja tämä ralli on myös päätynyt monille treeninauhoillemme. Biisi on mukavasti kestänyt ajan hammasta, sitä on aina ollut ja on edelleenkin mukava soittaa. Biisin vahvuus on sen yksinkertaisessa, mukaansa tempaavassa poljennossa, sekä riffien loputtomissa variaatiomahdollisuuksissa.
Biisi kertoo panteistisesta pyhyyden kokemuksesta, liekehtivän kosmoksen ja sen lukemattomien ilmennysten edessä. Luomisen, säilyttämisen ja tuhoutumisen syklit tulevat tutuiksi, kun tietoisuus kohdistetaan todellisuuden kaoottiseen ja tyhjään perusolemukseen.”

”Kaaoksen kesyttämättömistä meristä hyökyvät vesimassat voivat olla joko ahdistavia ja tuhoavia, tai puhdistavia ja kohottavia, riippuen siitä miten mieli adaptoituu kaikkeauden eri ilmennysten kokemiseen. Tässä tapauksessa painotus on rakentava ja eheyttävä, joskin eheytyminen tapahtuu tuhon ja itseuhrauksen kautta.”

11. Eternal Return

”Taas paahdetaan menemään ranteet kipinöitä iskien! Biisit voi vetää löysästi tai täysiä, me vedetään täysiä. Hirveä kaahaus päällä jo ensi metreiltä lähtien, vähemmästäkin pistää huippaamaan. Kappaleessa jokseenkin sama rakenne kuin muissakin noin minuutin roiskaisuissamme. Näin tämä vain tuntuu meillä menevän: ei toimivan biisin kirjoittaminen tarvi olla niin hankalaa itsekidutusta, pääasia on että tunnelma ja intensiteetti välittyy.”

”Huolimatta siitä kuinka pakotetusti yritämme sekä luoda että etsiä toivoa, tai kuinka yritämme kääntää katseemme pois sisällä kytevästä tyhjyydestämme, emme koskaan pääse karkuun itseämme. Kollektiivinen, sukupolvet ylittävä karmallinen painolasti, pitää ihmiset deterministisessä kahleessaan, ja niin pitkään kuin olemme kahlittuja, toivoa ei ole. Atavistinen varjomme, tai mikseipä vaikka perseessä tuntuva aavistus siitä, että olemme ehkä eri ajassa olleet jotain suurempaa kuin vain joukko viettejämme palvovia orjia, luo sisäisen paineen muistaa itsemme ja jouduttaa lajimme henkistä evoluutiota.”

12. Transcending Four Dimensions

”Tämän kappaleen myötä bändi alkoi siirtymään pois loputtomista power chord -sahauksista, vaikka levylle valikoituneet rallit suurimmaksi osaksi niitä ovatkin. Kappale demottiin ensimmäisen kerran vuonna 2007, ja on yksi ainoista tuon aikakauden ralleista jotka ovat säilyttäneet paikkansa settilistassamme. Tämä on aika Motörheadia; voimakasta ja paskasti soitettua.”

”Biisi syvästä tyytymättömyydestä kaikkea luotua kohtaa. Latenttina oleva potentiaali olla jotain suurempaa ja kauniimpaa, ei pääse missään vaiheessa toden teolla puhkeamaan kukkaansa, johtuen pakkomielteisestä tarpeesta käsitteellistää asiat ja ilmiöt, tasapäistää, asettaa karsinaansa ja aina suhteessa johonkin muuhun. Tämä biisi on oodi rohkeudelle nousta massojen yläpuolelle, rohkeudelle hallita omaa subjektiivista maailmaansa, rohkeudelle luoda standardinsa, moraalinsa, turmionsa, sekä sille voimalle, joka herättää ihmisessä tarpeen nousta kapinaan.”

13. Absorbing the Apocalypse

”Taiteilijan, visionäärin ja matkailijan kompromissiton sielunmaisema ja työmoraali avautuu yhden riffin voimalla. Edelleenkin, asiat voi tehdä hampaat irvessä, tai meidän tavalla.”

14. Bestial Unconscious Will

”Eins, zwei, drei, vier-UGH! Jos levottomuus ja holtittomuus ovat oikeita adjektiiveja kuvaamaan kappaleidemme luonnetta, niin voin sanoa että tässä rallissa se vain korostuu entisestään. Kaoottista, rokkaavaa ja tautisen tarttuvaa meininkiä. Biisin taustalla oleva idea on yhdistää ihmisen eläimellinen, kesyttämätön puoli, osaksi korkeampaa ideaalia ja ponnistusta. Tekopyhyys, oman luontonsa vastaan toimiminen, itsensä pakottaminen sellaisten rakenteiden palvelukseen, jotka eivät ole tehty kestämään, saavat kovaa kritiikkiä. Minulla on ongelma toiseuden kanssa.”

15. Ouroboros

”Viimeistän tässä vaiheessa levyä on hyvä osata vetää hätäjarrusta, ja hidastaa poljentoa. Kyllähän tämä jalan alle edelleenkin menee, mutta sen sijaan että juostaisiin laput silmillä raskaan liikenteen seassa, kävely on rauhallista ja askel varma.”

”Elämän mielekkyys ja laajemmassa kontekstissa olemassaolo itsessään asetetaan kyseenalaiseen valoon. Toivoa ei ole, osalleen ei toivota mitään, harteilla on raskas risti kannettavana, mutta se kannetaan halveksuntaa huokuen, suu virneessä, sydän täynnä Pyhää Vihaa. Ketään ei voida pelastaa, sillä kukaan ei ole syytön. Kärsimys on yhteinen, kosminen piina ikuista, historian alkuhämäristä mukana kannettu tahra ei puhdistu.”

16. Outro 

”Kuuntelin äänimiehemme kanssa Dark Communion -biisiä kitarat vaimennettuna levyn miksausvaiheessa, ja kappaleen taustalla olevien jumattavien syntetisaattorien pulputuksessa huomasimme molemmat, että kappaleen samanistinen rytmi tarpeeksi pitkään toistettuna, on vain niin yksinkertaisen hypnoottinen ettei tätä olisi voinut jättää toteuttamatta.”

”Tässä vaiheessa kuuntelijalle annetaan viimein mahdollisuus vetää henkeä. Sekoilu seestyy.”

Lisää luettavaa