Tony Iommi nimeää itselleen merkityksellisimmät Black Sabbath -riffit

Kaikkein suurin merkitys on tietysti nimikkokappaleen tritonuksella.

03.06.2024

Heavy metalin kantaisinä pidetyn Black Sabbathin Tony Iommia pyydettiin hiljattain Loudwire Nightsin haastattelussa nimeämään riffin, jolla on kitaristille itselleen kaikkein suurin merkitys ja mistä tämä tiesi heti riffin keksittyään, että nyt on käsillä jotain ainutlaatuista.

”Sen kummemmin henkseleitä paukuttamatta pystyn nimeämään usemmankin, haha! Totta kai kun soitimme ensimmäisen kerran Black Sabbathin riffin… Sen tunnelma ja fiilis erosi niin täysin kaikesta, mitä siihen aikaan tehtiin. Enkä vieläkään tiedä, miten se oikein syntyi. Se vain tuli jostain. Ja siitä tuli [debyyttilevyn] merkkipaalu. Kun saimme Wicked Worldin ja Black Sabbathin tehtyä, muut kappaleet syntyivät vanavedessä”, Iommi tuumaa.

”Sama Sabbath Bloody Sabbathin kanssa. Ja myös Into the Voidin, jonka riffistä pidin kovasti ja joka oli muuten Eddie Van Halenin suosikki. Hän aina halusi kuulla minun soittavan sitä. Niin ja sitten toki Iron Man merkitsi ainakin itselleni paljon. Tai siis kaikkihan ne merkitsevät jotain, mutta nämä nyt ainakin erottuvat muista.”

Kun Iommin haastattelija huomauttaa, että kaikki siis juontuu yhtyeen ensimmäisen levyn ensimmäisen kappaleen ensimmäisiin nuotteihin, jotka muodostavat tritonuksen eli musiikillisen intervallin, jota keskiajalla nimitettiin ”paholaisen musiikiksi” sen pahaenteisen ja ”paholaismaisen” luonteensa vuoksi, Iommi yhtyy ja toteaa noiden kolmen nuotin niin sanotusti ”avanneen matopurkin”.

”Saimme jo varhaisessa vaiheessa todella paljon huomiota kirkolta ja satanisteilta ja luoja tietää miltä kaikilta”, Iommi toteaa.

”Mutta se taas kiinnitti kaikkien muiden huomion, mikä oli hyvä. Me teimme jotain, mikä oli hyvin erilaista. Minä en ajatellut sitä soittaessa mitään muuta, kuin että se vetosi minuun ja pidimme siitä. Sitten Ozzy (Osbourne) keksi siihen melodian ja Geezer (Butler) sanat. Kaikki napsahti paikoilleen ja kuulosti oikealta. Se oli lähtölaukauksemme. Siihen aikaan ei ollut MTV:tä tai internetiä tai mitään sellaista. Suosio levisi suusta suuhun ja meidän piti oikeasti soittaa joka paikassa ja rakentaa mainettamme – oli se sitten hyvä tai huono – mutta se piti tehdä fyysisesti. Kuka tietää, mitä olisi tapahtunut, jos internet tai MTV olisivat olleet olemassa silloin.”

Lisää luettavaa