Viimein saamme selvitystä yhteen metallin mysteeriin: mitä tapahtui …And Justice for Allin bassoille?

24.03.2015

Kuten useimpiin vääryyksiin tässä maailmassa, Lars Ulrich on syypää myös …And Justice for All -albumin kummallisen vaimeiksi miksattuihin bassoraitoihin. Tämä ilmenee viime viikolla julkaistusta Ultimate Guitarin haastattelusta.

Ultimate Guitar haastatteli Steve Thompsonia, joka on ollut mukana jokusella kohtuullisen kuuluisalla rocklevyllä: Appetite for Destruction, Follow the Leader, Justice, mitä näitä nyt on. Kun häntä pyydettiin muistelemaan Metallica-sessioita, puheesta paistaa edelleen harmistus.

”Minä ja Lars halusimme sillä levyllä eri asioista. Se oli minusta hieman häiritsevää”, Thompson kertoo.

Teknikon mukaan Ulrichilla oli hyvin tarkat vaatimukset siitä, millaiset rumpusoundit hän halusi levylle. Thompsonin mielestä soundi kuitenkin oli hirveä, joten hän ajoi kaikki muut huoneesta ja työsti soundit mieleisikseen. Thompson mainitsee erikseen, että Jason Newstedin bassolinjat olivat mainiot: ”Täydellinen liitto Hetfieldin kitaroiden kanssa.”

Hetfield näytti lopputulokselle vihreää valoa, mutta Ulrich halusi Thompsonin palaavan hänen suunnitelmaansa, nostamaan rummut pinnalle ja hiljentämään basson.

Thompson hermostui tilanteeseen niin paljon, että halusi jo jättää projektin sikseen.

”Minä halusin mennä Master of Puppetsin suuntaan ja puhaltaa sen levyn pois pöydältä. Lars kuitenkin halusi rupisemman, autotallimaisen soundin”, Thompson muistelee.

”Muistan vielä, kun Metallica pääsi Rock and Roll Hall of Fameen. Istuin katsomossa Larsin lähellä ja hän kysyi: ’Hei, mitä oikein tapahtui Justicen bassoraidoille’. Hän oikeasti kysyi sitä!”

Seuraavaksi Thompson sanoi haastattelussa, että ”I wanted to cold cock him right there”, mutta tälle lauseelle toimittaja ei löydä tähän hätään nasevaa vastinetta. Kuvitelkaa itse.

Lisää luettavaa