”Viimeinen levymme on omistettu kaikille niille, jotka seuraavat omaa kutsumustaan ilman piiloutumista rasismin, kapeakatseisuuden tai kiihkoilun taakse” – haastattelussa Necros Christos

Saksalainen Necros Christos on julkaissut kolmannen ja viimeisen pitkäsoittonsa. Kaikki on mennyt juuri kuten yhtyeen johtohahmo, laulaja-kitaristi Mors Al Ra suunnitteli.

11.08.2018

Necros Christosin tarina ei ole se tavanomaisin. Vuonna 2001 Berliinissä perustettu bändi on kulkenut alusta alkaen niitä polkuja, jotka Mors Al Ra on visioinut. Kolme kokopitkää levyä, joista kullakin on yhdeksän metallibiisiä: näin muodostuu mystinen 999. Numerologia ja erilaiset salatut merkityksen ovat NC:n tapauksessa enemmän sääntö kuin poikkeus. Niiden täydellinen ymmärtäminen vaatii vihkiytymistä ja omistautumista.

Vaikka Necros Christos soittaa päällisin puolin rennonkuuloisesti kulkevaa kuoloa, kokonaisuus on jotain paljon enemmän. 

Ennen kolminaisuuden ensimmäistä osaa bändi julkaisi useamman demon, splitin ja ep:n. Kiitelty Triune Impurity Rites nousi katakombeista vuonna 2007. Sitä seurasi käsikirjoituksen mukaisesti kakkosalbumi Doom of the Occult vuonna 2011. Tästä seitsemän vuotta eteenpäin, ja ollaan trilogian viimeisen osan äärellä. Massiivinen triplalevy Domedon Doxomedon päättää yhtyeen levytysuran komeasti.

Omaan korvaani uusi levy kuulostaa kenties parhaalta Necros Christosilta ikinä. Albumi on jättimäisestä koostaan huolimatta helposti kuunneltava, monikerroksinen, hypnoottinen ja silti koukuttava. Sillä on jokaiselle Necros-levylle ominaisesti pieniä välisoittoja, jotka kulkevat usein pelkän akustisen kitaran sävelin. Kiekossa on ainutlaatuisuutta ja iskevyyttä.

– Kiitos ystävällisistä sanoistasi, erittäin mukava kuulla tuollaista, Necros-johtaja Mors Al Ra, joka tunnettiin aiemmin nimellä Mors Dalos Ra, aloittaa.

Mitäpä itse pidät levystä, kun se on vihdoin valmis?

– Siitä tuli juuri sellainen kuin halusimme, ja se jopa ylitti odotukseni. Yhdessä vaiheessa nauhoituksia olin jo heittämässä pyyhettä kehään, kun tuntui, ettei loppua ole näkyvissä. Nyt voin kuitenkin sanoa, että saavutimme sen mihin pyrimme ja teimme täydellisen Necros Christos -levyn.

Genesis

Necros Christosin edellisestä kokopitkästä on siis seitsemän vuotta, Nine Graves -ep:stäkin neljä. Uuden levyn valmistuminen on kestänyt hyvän tovin.

Mors Al Ra, kuinka NC-kappaleet saavat muotonsa?

– Yleensä se menee niin, että minulla on koko biisin riffit valmiina ennen kuin näytän ne bändikavereilleni. Nyt nauhoitin kitaroiden rytmiosuudet ensin. Jokaisen piti sitten opetella ne, minkä jälkeen sovitimme kappaleita yhdessä samalla kun treenasimme. Alkuperäisiin ideoihini tulee usein muutoksia, ja pidän todella paljon siitä panoksesta, jonka ”veljeni” antavat musiikilleni. Tämän ansiosta biiseistä tuli niin eeppisiä matkoja helvetin tuolle puolen.

Nikolai Wurkin äänittämä, miksaama ja masteroima Domedon Doxomedon ei juuri poikkea soundeiltaan aiemmista NC-äänitteistä, vaan silläkin soi selkeä ja kirkas, silti maanläheinen ja jopa pehmeä death metal. Tämä ei tarkoita, ettei musiikissa olisi synkkyyttä tai brutaaliutta.

Mors Al Ra myhäilee tyytyväisyyttään, eli äänityshommat menivät niin sanotusti putkistoon.

– Ne olivat mahtavat sessiot! Meillä oli studiossa erittäin hyvää ja luovaa aikaa, ja puskimme itsemme äärirajoille. Käytimme joitain tekniikoita, joita emme olleet hyödyntäneet koskaan aiemmin, ja tulokset ovat uskomattomia, Mors Al Ra hehkuttaa.

Olet tehnyt musiikkia Necros Christosille lähes 20 vuotta. Kuinka olet kehittynyt muusikkona ja biisintekijänä?

– Sitä on oikeastaan aika vaikea sanoa. Joku ulkopuolinen osaisi varmaan kertoa paremmin. Näkemykseni on totta kai terävöitynyt, erityisesti nyt uuden levyn sisällön ja musiikin suhteen. Toivon, että minusta on tullut parempi muusikko. 

Nelikymppinen Necros-pomo näkee myös iän tuomat edut.

– Osaan nykyään olla ajattelevaisempi ja pystyn pohtimaan tekemisiäni syvällisemmin.

Mistä musiikillinen inspiraatiosi kumpuaa?

– Hyvin monenlaisista eri tyyleistä. Yleisesti 1980-luvun metallista, mutta lisäksi myös klassisesta persialaisesta ja intialaisesta musiikista. Kuuntelen myös paljon progenimiä kuten Rush, Yes, Eloy tai King Crimson.

– Niin, eikä passaa unohtaa myöskään Bachia, bluesia ja paholaista.

Necros

Necros Christos on yhtye, jonka sanoma ja sanoitukset nousevat vähintään samalle tasolle sen musiikin kanssa. Mors Al Ra kirjoittaa esoteriaa, mystiikkaa ja okkultismia tihkuvia sanoja, jotka ovat selkeästi kotikutoista keittiömystikkoa syvällisemmällä tietämyksellä varustetun ihmisen tekosia.

Itse asiassa edes jonkinasteiseen sanoitusten ymmärtämiseen vaaditaan vähintäänkin perustiedot kristinuskosta ja juutalaisuudesta. Salatieteiden tietämyksestä on toki lisähyötyä. Domedon Doxomedonin kappalelistassa vilahtelevat esimerkiksi Raamatun kohdat Kuninkaiden, Danielin tai vaikkapa Samuelin kirjasta. Siinä törmää sellaisiin nimiin kuin Magdalan Maria ja Jeesus Kristus.

Mitä tahdot viestittää tällä kaikella

– En tahdo opettaa tai käännyttää, en halua myöskään näyttää mitään tiettyä polkua kellekään. Sanoitukset heijastavat omaa monikerroksista uskoani. I am a man of faith, indeed, Mors alleviivaa.

– Toisaalta, jos sanani inspiroivat joitain ihmisiä lukemaan ja tutkimaan, se merkitsee minulle tietysti paljon.

Ei ole suuri yllätys, että death metal -yhtyeen sanoituksissa viitataan kuolemaan kaikilla mahdollisilla tavoilla paitsi kintaalla. Kuolemalla näyttää itse asiassa olevan Necros Christos -sanoituksissa aivan erityinen ja erityisen suuri rooli. Mitä kuolema merkitsee sinulle?

– Kuolema on lihallisten, maallisten ruumiidemme vääjäämätön loppu. Samalla se on sielujemme paluu alkuperäiseen lähteeseensä. Ei ole merkitystä, mistä kulttuurista olemme, meidän kaikkien täytyy käydä läpi sama. Se on aika upea ja vapauttava ajatus, jos minulta kysytään.

Mors Al Ra pyörittää sanoitustensa teemoja usein juutalaisuuden mystisen suuntauksen, kabbalan, tulkinnoilla. Tämä vanha ja vaikea salaisen tiedon muoto on saanut julkisuutta esimerkiksi Madonnan kautta. Mors AL Ran tapauksessa puhuttaneen kuitenkin hieman toisenlaisesta ja kenties omistautuneemmasta kabbalismista.

Miten alun alkaen kiinnostuit kabbalasta?

– Olen aina ollut viehättynyt Tooran [Raamatun Mooseksen kirjat] sanoista ja sen erilaisista ymmärryksen porteista. Enimmäkseen kabbala esittäytyi ja paljastui minulle Gershom Scholemin suurista teoksista. Sitten aloin tutkia itsekseni sellaisia tekstejä kuin Sefer ha-Zohar, Sefer Bahir tai Sefer Yetsirah.

Scholem oli juutalaisen mystiikan professori ja 1900-luvun merkittävimpiä kabbalan tutkijoita. Seferit, eli kirjat, ovat puolestaan itsessään kabbalistisia kirjoituksia. Näistä vanhimpana pidetään muun muassa keskiajan alkemistien tutkimaa Sefer Yetsirah -tekstikokoelmaa. Mors Al Ra näyttää siis siirtyneen aiheen esittelystä itse aiheeseen.

Koetko, että uskonnollinen tai hengellinen ajattelusi olisi muuttunut sitten yhtyeen alkuaikojen?

– Sanoisin että paljonkin. Toisaalta vähän, jos ajatellaan jumalallisten kirjoitusten tutkimuksen valtaisaa kenttää.

Voisi tulkita, että tutkittavaa ja intoa tutkimukseen riittää yhä, mutta matkan varrella mukaan on tarttunut myös paljon tietoa.

Christos

Koska Mors Al Ran sanoitukset ovat yleisestä kuolometallikontekstista poikkeavia, niitä on lähes pakko kaivella vielä hieman. Ja vaikkei olisikaan, kaivellaan silti.

Kuten kuolemalla, myös Kristuksella näyttää olevan oma asemansa Necros Christosin – yhtyeen nimi on muuten kreikaksi ”Kuollut Kristus” – lyriikoissa. Kyse ei ole mistään ”Christ is a crucified whore” -asetelmasta, vaan jostain muusta. Domedon Doxomedonilta löytyvät esimerkiksi kappaleet nimeltä I am Christ ja In Meditation on the Death of Christ.

Mors Al Ra on siis syvällä juutalaisessa mystiikassa, eikä Jeesus ole juutalaisille messias kuten kristityille. Mors käyttää Jeesuksesta heprealaista muotoa Yeshua, eli Joosua, ja avaa tulkintojaan.

– Omassa monimutkaisessa uskonverkossani Yeshua kuuluu tärkeimpiin profeettoihin, joita on koskaan kävellyt maan päällä. On sanomattakin selvää, että historiallinen käsitys Kristuksesta kapinallisena juutalaisena vallankumouksellisena on hyvin erilainen verrattuna kristillisen kirkon näkemykseen. Olen aina ollut enemmän viehättynyt ensin mainitusta.

Yksi silmiinpistävä seikka Domedon Doxomedonin ja yhtyeen visuaalisen ilmeen yhteydessä on ortodoksisten ristien käyttö. Onko kyse silkasta jumalanpilkasta vai kätkeytyykö tähänkin jotain syvällisempää, kenties salattua sanomaa?

– Alkuaikoina rienaus oli oma henkilökohtainen avaimeni jumalallisuuden löytämiseen. Tämän sanottuani voin todeta, että olen aina pitänyt ristiä kaulassani ja olen erittäin omistautunut tälle symbolille hengellisessä mutta en kristillisessä mielessä. Eli ortodoksiristit eivät tosiaankaan ole siellä rienauksen vuoksi. Risti on yksi kaikkien aikojen vahvimmista symboleista, ja sillä on minulle todellakin paljon syvällisempi merkitys kuin useimmat voivat edes kuvitella.

Olenko jäljillä jos väitän, että yrität ennemmin etsiä ja ymmärtää kuin tuomita ja pilkata?

– Kyllä, olet todellakin oikeassa, ystäväni.

Jatkan olettamuksiani ja tulkintojani, kun nyt vauhtiin päästiin.

Olenko oikeassa jos sanon, että tulkitset Vanhaa testamenttia kabbalistin silmin ja Uutta testamenttia gnostikon silmin?

– Jälleen kyllä, se on juuri näin. Vilpitön tunnustukseni huomiollesi, Mors heittäytyy kohteliaaksi.

Olet ilmeisen syvällä omissa uskonnollisissa kokemuksissasi ja tulkinnoissasi. Millaisia neuvoja antaisit henkilölle, joka on vasta aloittelemassa omaa henkistä polkuaan?

– En minkäänlaisia. Jokaisen on löydettävä kaikki itse.

Exodus

Kuten todettua, Necros Christosilla on ollut selkeä suunnitelma julkaista vain kolme pitkäsoittoa. Vuosia on kuitenkin vierinyt melkoinen määrä ja matkan varrella on varmasti tapahtunut kaikenlaista.

Onko ollut haastavaa pysyä kolmen kiekon suunnitelmassa?

– Ei ole ollut millään muotoa vaikeaa seurata näkymätöntä suurta suunnitelmaa, enkä ole kyseenalaistanut sitä missään vaiheessa, Mors Al Ra vakuuttaa.

– Kun olimme tekemässä ensimmäistä levyämme, sinetöimme valan, että teemme vain kolme levyä, joista jokaisella on yhdeksän metallikappaletta ja välisoitot päälle.

Useat ihmiset ovat maininneet Necros Christosin yhtenä nykypäivän parhaista tai merkittävimmistä death metal -yhtyeistä. Muistelisin esimerkiksi Incantationin John McEnteen ja Hooded Menacen Lasse Pyykön nostaneen bändin nimen esiin. Necros Christosilla vaikuttaisi olevan myös erittäin vahva fanipohja. Mitä tällainen merkitsee sinulle?

– Mikäli nuo herrasmiehet ovat todella maininneet yhtyeemme, se on suuri kunnianosoitus. Herra McEntee on legenda jo itsessään, ja ihailen herra Pyykön yhtyettä suuresti. 

– Kaikki NC-veljet ja -siskot merkitsevät minulle todella paljon. Emme missään nimessä olisi tässä pisteessä ilman sitä mahtavaa tukea, mitä olemme vuosien aikana saaneet. Domedon Doxomedon on omistettu kaikille niille, jotka seuraavat omaa kutsumustaan ilman piiloutumista huonojen tapojen kuten rasismin, kapeakatseisuuden tai kiihkoilun taakse.

Domedon Doxomedon on siis viimeinen Necros Christos -pitkäsoitto. Sammuuko koko yhtye levyn myötä vai onko jatkoa luvassa jossain olomuodossa?

– Ei albumi ole loppu laisinkaan, Mors lataa. 

– Aiomme soittaa livenä niin kauan kuin tunnemme siihen tarvetta. En ole vielä lyönyt mitään lukkoon jatkon suhteen. Tällä hetkellä ajattelen vain uutta levyä ja tulevia keikkoja. Aion nauttia siitä, että saamme soittaa faneillemme uusia biisejä.

Paljon kiitoksia haastattelusta, Mors Al Ra. Olisiko vielä jotain, mitä haluaisit sanoa suomalaisille Necros-faneille?

– Vilpittömät kiitokseni kaikille hulluille suomalaisille! Olemme aina tunteneet itsemme tervetulleiksi Suomessa, se on kuin kotiin tulisi. 

Julkaistu Infernossa 4/2018.

Lisää luettavaa