Parasta antia ovat semiakustiset tunnelmapalat – arviossa Kane Roberts

Julkaistu Infernossa 4/2019.

Kane Roberts
The New Normal
Frontiers

Maailman lihaksikkain kitaristi on täällä taas! 1980-luvun puolivälin Alice Cooperista ja sen jälkeen lähinnä soolohommista tuttu Kane Roberts julistaa kuudennella kiekollaan nykymuotoisen heavy metalin ilosanomaa.

The New Normal raikaa 2000-luvun jenkkimetallin viitekehyksessä murskaavasti, konehöysteisesti ja hieman progressiivisestikin. Kymppirainen on kaikkinensa hyvin maanis-depressiivinen tapaus. Pääosin levyllä räimitään keskitempoista raskasriffitykitystä runsailla melodioilla ja huutolauluilla, mutta jotensakin höyrypäisesti, ilman selkeää linjaa. Kuuntelukokemusta häiritsee hiukan myös miksauksellinen epäsuhta eri instrumenttien välillä.

Parasta antia ovat semiakustiset tunnelmapalat kuten Who We Are, jonka näppäilyintro ja perkussiosoundi luovat kappaleeseen ihanan väkevän tunnelman. Sävellyksenä vieläkin parempi on edellistä seuraava Forever Out of Place, jonka seesteinen harmonia suorastaan hukuttaa.

Täytyy hieman ihmetellä, miksi Frontiers julkaisee näinkin omasta päälinjastaan, AOR:stä ja puhtaasta hard rockista, tyylillisesti poikkeavan levyn, mutta kyse lienee enemmän artistin historiasta kuin musiikista.