Deiciden Glen Benton pitää tekoälyn käyttöä kritisoivia tekopyhinä – ”Miksette puolustaneet, kun minun taidettani varastettiin?”

Deiciden uuden levy kansi on saanut osansa kritiikistä.

15.04.2024

Death metal -veteraani Deicide julkaisee huhtikuun 26. päivä uuden Banished By Sin -pitkäsoiton. Kun yhtye julkisti levynsä kansitaiteen, herätti se kritiikkiä paitsi geneerisyydestään, myös siksi, että se on luotu tekoälyn avustuksella. Tuoreessa The Brutally Delicious -podcastin haastattelussa laulaja-basisti Glen Benton viittaa kritisoijille kintaalla ja pitää tekoälyn kritisoimista muoti-ilmiönä.

”Tiedän, että koko keinoälyhomma suututtaa monia, mutta [kannen] oli tarkoituskin hämmentää soppaa. Ihmisten ensireaktio on, että ’Voi, hän yrittää tehdä meidät taiteilijat työttömiksi ja joudumme piirtelemään peniksiä miesten vessojen seiniin koko loppuelämämme’ ja kaikki ovat karvat pystyssä kuvitellen, että tämä on maailmanloppu. Se on naurettavaa. Se on vain yksi taidemuoto. Mielestäni ihmisten pitäisi lopettaa tuollainen pelleily ja hyväksyä asiat sellaisena, miten ne ovat. Se on vain ajan henki”, Benton toteaa.

”Minulle kansitaide on osa kokonaisuutta enkä todellakaan ajattele, mitä muut ajattelevat. En minä mieti, että mitähän joku sinihiuksen kakara Nebraskassa tästä kannesta ajattelee. Teen sitä mistä pidän eikä minua kiinnosta paskaakaan, mitä muut siitä pitävät. Joitain sellainen vituttaa.”

Bentonin mielestä monien tekoälyn käyttämistä kritisoivien pitäisi myös vilkaista peiliin.

”Homman tekopyhyys on siinä, että minun taidettani varastettiin [lataamalla laittomasti netistä] ja sen yli käveltiin koko 1990-luvun. Metallica tiesi, mitä tulee tapahtumaan ja he yrittivät estää sen. Ja nämä samat taiteilijoiden wannabe-vapaustaistelijat ja muut idiootit ovat niitä samoja, jotka varastivat minun taidettani silloin. Miksette puolustaneet, kun minun taidettani varastettiin ja käytettiin hyväksi? Missä te silloin olitte?” Benton jyrähtää.

Lisää luettavaa