Oululainen Qwälen, jonka jäsenistöltä löytyy pitkäaikaista punk-taustaa sekä historiaa muun muassa Kürøishista, Nistikosta, Dumathoinista ja Akmasta, julkaisee perjantaina 10. maaliskuuta toisen täyspitkänsä Syvä hiljaisuus.
Inferno tarjoaa levyn nyt ennakkoon kuunneltavaksi kitaristi Samuli Similän sekä laulaja Eetu Viidan kommenttien kera. Levyn ja sen saloja avaavat kommentit löydät alapuolelta.
Sairaus (Intro)
Samuli: – Intron kirjoitus tapahtui levyn prosessin oltua jo pitkällä ja levyn musiikillisen teeman selkiinnyttyä. En ole kovin suuri introjen ystävä kuuntelijana, mutta silti bändillä kyti idea tälle levylle intro saada. Dumathoinista lähtöisin olen halunnut tehdä äänimaisemaa samoihin suuntiin, mutta huomattavasti karumpana ja sekavampana, joten ajoin Yamaha DX7- ja Behringer Model D-syntikat useamman särön sekä modulaatioefektin läpi ja näin intron selkäranka oli tehty.
– Ambienssia hain HG fortunen uskomattomista ambienssi-plugareista, joiden toiminnasta en edes tajua mitään. Niistä saa ääniä. Suurin osa intron tekoa oli sekoilla laitteilla kunnes sain aikaan jotain koherenttia ja Eetun vokaaliraidat nostivat intron todella seuraavalle tasolle.
Eetu: – Jossain vaiheessa pyysin Samppaa tekemään johonkin biisiin pidemmän intron, mutta päädyttiin lopulta kokonaan erilliseen introbiisiin. Biisin teksti on kirjoitettu joskus 2014-2016 välillä. Näin unta, jossa olin rannalla ja Anneli Auer ui joessa. Katselin uintia ja hiljaa pintaan alkoi nousemaan ruumiita. Aamulla heräsin ja jonkin uutissivuston ensimmäinen uutinen oli Ulvilan surmien tapahtumapaikkojen talon myynti-ilmoitus.
– Samuli teki helvetin hyvää työtä intron taustojen kanssa ja vokaalit äänitti Otto Joki (mm. Mustasuo, Nistikko), joka myös lainasi omaa tulkintaansa mukaan. Otto löysi vokaaleihin sopivat efektit ja viimeisteli intron.
Kutsu minua Saatanaksi
Eetu: – Tätä soitettiin jo vuoden 2022 keikoilla. C-osan laahaavat voksut oli muistaakseni Oton idea, jonka kanssa äänitettiin vokaalidemot ja hiottiin sovituksia. Varsinaiset vokaalit äänitettiin treenikämpällä yhtenä iltana, kaikki mahdollisimman vähillä otoilla talteen eikä jälkikäteen mitään uusiksi. Otto Joki on äänittänyt lähes kaikkiin projekteihini vokaaliraitani ja oli jälleen korvaamaton apu tämänkin levyn kanssa.
Kuolleiden kukkien keolla
Samuli: – Kappale syntyi levyn kirjoituksen loppupuolella ja tästä kappaleesta lähtien tuntui että nyt on jotain mielenkiintoista käsissä. Ensimmäisellä levyllä kirjoitin vain kappaleita tai riffejä, mutta alusta asti toisen levyn kappaleissa oli ajatuksena kirjoittaa nimenomaan Qwäleniä. Kuolleiden kukkien keolla mielestäni selkeytti itselleni aiemman levyn arvioissa bändille annetun termin Finnish Black Metal Punks.
Eetu: – Mulla kirjottaminen lähtee useasti jostain kuvasta, jonka saan päähäni. Tätä tekstiä varten kuva oli hyvin selkeä: sumuinen peltomaisema täynnä kuolleita kukkia. Tuosta kuvasta päädyttiin tekstiin, joka ilmaisee turhautumista maailmaa kohtaan. Sumu peittäköön tämän kirotun maan, vieköön täältä kaiken paskan mukanaan.
Syvä hiljaisuus
Samuli: – Alunperin biisin alkuriffi oli menossa toiselle bändiprojektille, mutta sävellyksen edetessä kappale gravitoitui kohti Qwäleniä. Biisi eli ja eli ihan viime hetkille ennen studiota. Nauhoittaessa rakenteet kääntyivät uuteen uskoon. Levyn kokonaisuudesta poikkeava biisi jonka Eetun loistava lyriikka herätti eloon.
Eetu: – Teksti käsittelee uhrauksia, joita jokainen meistä voi tehdä paremman tulevaisuuden vuoksi. Lyriikassa uhraus on lopullinen teko, mutta pienempiäkin uhrauksia tulisi tehdä, jotta maailma olisi parempi paikka kaikille.
Tähdet tippuvat
Samuli: – Tämä kappale oli ensimmäinen 2. levyn sävelletyistä kappaleista. Levyversiosta tuli reippaasti nopeampi kuin alkuperäinen demo. Korona-ajan alku, siinä ajassa päällä olleet eristäytyneisyyden ja epävarmuuden tunteet olivat käsittelyssä ehkä alitajuisesti tehden kertsistä todella melodisen. Onnistunut kappale.
Eetu: – Ehdottomasti oma lempikappale tältä levyltä. Kokoajan tapahtuu jotain mielenkiintoista ja voksuissa saa todella tykittää. Lyriikoissa David Lynch paiskaa kättä pohjoisen luonnon kanssa. Lynchin merkkiteokset jäävät seuraavienkin sukupolvien ihasteltavaksi, mutta luonnosta ei valitettavasti voi varmuudella sanoa samaa. Toivon todella, että jossain vaiheessa ihmisten ahneudelle tulee rajansa vastaan eikä kapitalismi ehdi jyrätä jokaista metsää parkkipaikoiksi hypermarketeille. Lopulta kaikesta joutuu luopumaan
Samuli: – Näihin aikoihin olin todella kovasti jenkkilän raw black metal -päissäni. Lamp of Murmuur, Klanen, Night’s Threshold, Obsidian Grave, Crucifixion Bell jne. olivat hurjan kovassa soitossa ja ehkä täältä kumpusi projektinimellä Raaka kulkenut biisi. Rumpukontrastien tekeminen tai niiden tilaisuuksien huomaaminen on itselle aina tuntunut vaikealta, mutta tässä biisissä blästistä vaihto suoraan köröttelyyn kävi luonnollisesti. Studiossa yritin rumpalia maanitella soittamaan vain suoraan ja kulmikkaasti basarilla ja virpalla, muttei tämä käynyt ja toisaalta hyvä niin. Keskitempo luupäämeno toimii.
Eetu: – Tämmöset pitkät keskitempoiset biisit on mulle kaikista vaikeimpia sovittaa johtuen varmasti siitä, että oon ennen Qwäleniä ollu yli kymmenen vuotta grindcore-bändissä. Vielä voksujen äänitysvaiheessa oli hyvin epävarma olo tästä biisistä, mutta sattuma puuttui peliin. Tuomas Alatalo (mm. Revulsion ja Vedet) sattui paikalle ja sain puhuttua hänet mukaan biisiin. Matalat huudot antavat loistavan säväyksen biisiin ja viimeistelevät siitä toimivan kokonaisuuden.
Kaksi hautaa
Samuli: – Biisin alkuriffin rakenne oli ollut jo pitkään taskussa ja joskus mukana kulkee riffejä tai biisipätkiä mistä vaan tietää, että tästä on pakko tehdä joskus jotain. Osa riffeistä unohtuu ajan mukana, mutta osa säilyy ja palautuu mieleen tasaisin ajoin. Meni muutama vuosi ennen kuin sain tälle biisille sopivan kirjoitusmielentilan päälle. Riffejä tuli toisensa perään eikä mikään sinällään kaivannut paluuta takaisin, joten rakenteeltaan biisi vain laskee eteenpäin. Loppupommitus oli studiossa yhtä aikaa sekä hauska että ärsyttävä soittaa ja henkilökohtaisesti odotan kovasti tämän biisin soittamista livenä.
Eetu: – Biisin teksti toimii eräänlaisena synninpäästönä. Meidän on joka tapauksessa elettävä syntiemme kanssa, joten niitä tulisi kunnioittaa. Syntimme ja virheemme tekevät meistä ihmisiä, synnin ääntä ei tule vaimentaa.
Maailma täyttyy kuolleista
Samuli: – Kaksi hautaa -biisin tyylisesti on biisin alkuteema pyörinyt mielessä jo useita vuosia. Qwälenissä on jotenkin aina ollut ideana soittaminen jaksamisen ja osaamisen äärirajoilla varsinkin livenä ja ehkä siksi myös tämä kappale otti aikaa. En ollut ihan varma onko riffi tälle bändille, koska hevidemppaus ja kevyempi dynamiikka ei tuntuneet ominaisimmalta ratkaisulta. Kaikki pitäisi tehdä täysillä!
– Biisin jälkimmäinen osa syntyi yksinäni Oulun reeniksellä. En ollut soittanut kitaraa moneen kuukauteen ja rupesin rämpyttämään sen kummemmin ajattelematta. Tuloksena syntyi kakkososion pääriffi, joka avasi oikeastaan koko kappaleen loppuun. Levylle päätyi loppuosasta ensimmäinen otto. Kokonaisuudessaan taidettiin soittaa vain muutama kerta koko pätkää ensimmäisen ollessa niin onnistunut! Myös tämä biisi saattaa päätyä keikoille ja odotan sitäkin kovasti!
Eetu: – Lyriikoissa halusin jatkaa introbiisin maailmassa ja sitoa levyn kasaan tällä tavoin. Lopulta liitymme kuolleiden joukkoon ja tuska unohtuu. Täydellinen päätöskappale levylle.
– Biisin musiikkivideo kuvattiin Hailuodossa lokakuussa 2022 ja siitä tuli todella hieno kokonaisuus, joka tukee biisin tekstiä. Suuret kiitokset kaikille, jotka osallistuivat videon tekemiseen.