Katatonian uusi levy syntyi menneisyyden ja tulevaisuuden välisessä limbossa – ota City Burials haltuun!

Nokkamies Jonas Renkse avasi viimeisimmässä Inferno-lehdessä, miten albumi syntyi.

Kuva: Ester Segarra

Tukholmassa vuonna 1991 perustettu Katatonia on tänään (24.4.) julkaissut uuden pitkäsoittonsa City Burials. Laulaja-kitaristi Jonas Renkse kertoi toimittaja Aki Nuopposelle Infernon numerossa 4/2020 uuden levyn teemojen ja musiikin siemenen löytyneen, kun tämä huomasi pohtivansa, miksi mennyt ja tuleva kiehtovat ihmisiä enemmän kuin nykyhetki.

”En kokenut olevani nostalginen tyyppi, luulin olevani aina läsnä hetkessä, mutta nyt huomasin hakeutuvani menneisyyden turvalliseen syliin ja etsiväni vastauksia sieltä”, Renkse sanoo.

”Palasin kotiseudulleni. En vieraile siellä kovin usein, mutta tienhaarat elämässäni johdattavat minut aina sinne. Kun kuljin niitä hämärästi tuttuja teitä ja katselin muistojeni ränsistyneitä taloja, huomasin eläneeni menneessä. Se sai minut pohtimaan suhdettamme menneisyyteen, muistoihin, tähän hetkeen ja tulevaisuuteen. Minusta tuntui, että maailman muutokset ovat saaneet meidät haikailemaan yhä enemmän menneisyyteen ja huolehtimaan tulevaisuudesta, ja teemme sitä usein tämän hetken kustannuksella.”

”Saatamme tatuoida ihoomme ’Carpe diem’ ja postailla sosiaaliseen mediaan päivämme kohokohtia, muttemme aina muista oikeasti pysähtyä hengittämään syvään ja huokaisemaan, ihan vain nauttimaan siitä hetkestä. Meillä on aina kiire johonkin muualle, ja ajan kultaamat muistot saavat meidät kaipaamaan menetettyjä hetkiä. Se jos mikä on inhimillistä, ja siitä muodostui City Burialsin runko. Se ei ole konseptialbumi, mutta käsittelen levyllä paljon juuri noita tunteita, kun velloin jonkinlaisessa menneisyyden ja tulevaisuuden välisessä limbossa.”

Tartu siis hetkeen, ota mukava asento ja laita uusi Katatonia soimaan tuosta alapuolelta.