Lähes 30 vuotta toiminut metallilehti Close-Up lopettaa – ”Tämä on todellinen menetys”

Keikkatoimintaa jatketaan kuitenkin edelleen.

24.09.2019

Ruotsin vanhin raskaaseen musiikkiin erikoistunut lehti, Robban Becirovicin vuonna 1991 perustama Close-Up lopettaa toimintansa. Becirovic tiedotti asiasta lehden sosiaalisen median kanavissa.

”Minulle, joka olen elänyt ja hengittänyt Close-Upia lähes kolmen vuosikymmenen ajan ja asettanut sen etusijalle suhteiden, perheen ja ystävien ohi – en ole ollut kahdelle lapsellenikaan kovin hyvä isä – tämä on todellinen menetys. Kuvittelin pystyväni jatkamaan tätä vielä vähintäänkin toiset 28 vuotta, mutta musiikkiteollisuus ja laajemmin ottaen koko yhteiskunta ovat muuttuneet niin valtaisasti niistä ajoista, kun pistin Close-Upin pystyyn metsän siimeksessä Borensbergin nurkilla. Tänä Spotifyn aikakautena printtilehdet ovat joissain piireissä samaa osastoa kuin höyryveturit, ilmalaivat tai faksit, minkä vuoksi mainosten saaminen on ollut aina vain vaikeampaa. Tai siis, saada mainoksista rahaa edes sen verran, että se kattaisi meidän suht pienet kulut”, Becirovic kirjoittaa.

Täysin toimettomaksi Becirovic ei kuitenkaan aio jäädä vaan jatkaa edelleen jo lehden pyörittämisen ohessa järjestämiensä keikkojen ja musaristeilyjen parissa. Seuraavat tapahtumat ovat Tukholman ja Turun välillä seilattavat lokakuinen Close-Up Båten 26, jolla esiintyvät muun muassa Eyehategod, Tribulation, Monolord ja Gaahls Wyrd, sekä maaliskuussa 2020 järjestettävä punkristeily, jollaa esiintyvät muun muassa Asta Kask, Mimikry, No Fun at All sekä De Lyckliga Compisarna.

”Katkeroituminen ei hyödytä mitään ja olen kiitollinen, että olen saanut olla osa tätä matkaa. Lehden tekeminen on ollut hauskin asia elämässäni. On maailman paras tunne luoda jotain uutta täysin tyhjästä joka kuukausi ja katsoa, miten se ottaa muotonsa valmiiksi lehdeksi. Se on parempaa kuin seksi! Rakastan kaikkea, mitä yhden numeron tuottamiseen liittyy: uuden musiikin kuuntelemista, kirjoittamista, oikolukua, postin tsekkaamista, tilausten pakkaamista, kirjoittajille vastaamista, puheluita levy-yhtiöiden kanssa, bändien kanssa jutustelemista, postilaatikon tyhjentämistä – kyllä, jopa mainospaikkojen myynti on hauskaa. Tai aamuinen pyörämatka toimistolle, jossa odottaa uusi jännittävä työpäivä. Tiedän, että se kuulostaa hassulta, mutta oli oikeasti todella hauskaa tehdä Close-Upia”, Becirovic toteaa haikeana.

”28 vuoteen ei mahtunu ainuttakaan tylsää työpäivää. Sunnuntaiahdistus? Olen kuullut siitä, mutten koskaan ymmärtänyt, mitä sillä tarkoitetaan.”

Lisää luettavaa