”Mitä helvettiä se oli? Kuulostaa hirveältä!” – Paranoidin levylle päätynyt kitarasoolo sai Tony Iommin kauhistumaan

Kitaristi ei pitänyt tuottajan lisäämästä efektistä.

12.10.2020

Black Sabbathin toinen pitkäsoitto, ikoninen Paranoid täytti syyskuussa tasan 50 vuotta. Kitaristi ja bändin pääasiallinen biisintekijä Tony Iommi muisteli albumia ja sen äänitysprosessia Kerrang!-lehden haastattelussa ja kertasi muun muassa sen tunnetun tarinan, miten yhtyeen tunnetuin kappale Paranoid syntyi studiossa viime metreillä, kun tajuttiin, että levy uhkaa jäädä liian lyhyeksi.

”Muu bändi oli jossain muualla, kun [tuottaja Rodger Bain] kysyi, onko meillä yhtään biisejä jäljellä. Sanoin ei, sillä olimme ihan oikeasti käyttäneet kaiken, mitä meillä oli. Minulla oli vain tämä yksi simppeli riffi, jonka esittelin muille kun he tulivat takaisin. Ja kuten kaikki tietävätkin, äänitimme kappaleen nopeasti ja hyvin pitkälti viime tipassa. Se oli pelkkää täytettä ja sen vuoksi myös luultavasti lyhin kappale, jonka olemme koskaan tehneet”, Iommi toteaa.

Levy-yhtiö kuitenkin innostui kappaleesta niin, että se paitsi julkaistiin singlenä, laitettiin myös uuden levyn nimeksi – albumin alkuperäinen nimi oli War Pigs, mikä selittää osaltaan sen kansikuvan, joka ei liity millään lailla vainoharhaisuuteen.

”Siihen aikaan meillä ei juuri ollut sananvaltaa tällaisissa asioissa, mutta se suututti meidät todella”, myöntää Iommi.

Lafkan väliintulo ei ole ainoa asia, joka jäi kismittämään Iommia – hän paljastaa myös vihanneensa levylle päätynyttä Paranoidin kitarasooloa. Tai lähinnä sitä, miltä tuottaja Bain sai sen kuulostamaan lisättyään siihen ring-modulaattori -efektin, jota käytettiin myös Ozzy Osbournen äänessä Iron Man -kappaleen introssa.

”Minä olin, että: ’Mitä helvettiä? Kuulostaa hirveältä!’ Mutta he menivät ja laittoivat soolon sellaisenaan levyllä. Nyt olen jo tottunut siihen”, Iommi kohauttelee olkapäitään.

Kuten tiedetään, Paranoidista on tullut vuosien varrella legendaarinen viisu ja se poiki menestystä jo heti ilmestyttyään. Iommi sanoo nyt arvostavansa sitä, mitä kappale bändille ja sen uralle merkitsee, mutta myöntää, etteivät he osanneet oikein tuoreeltaan varautua ja suhtautua siihen suosioon, mitä kappale toi. Bändi päätyi singlen myötä muun muassa tunnettuun Top of the Pops -ohjelmaan, tosin vastahakoisesti.

”Se ei ollut meidän yleisömme. Olimme albumibändi, valtavirran ulkopuolella. Kun Paranoid menestyi, keikoille alkoi tulla kiljuvia kakaroita eivätkä he vain olleet meidän yleisöämme. Emme halunneet olla mikään Beatles. Musiikkimme oli raskasta ja voimakasta ja halusimme pitää sen sellaisena sen sijaan, että tekisimme pop-faneihin vetoavaa musiikkia. Siksi oli parempi olla julkaisematta singlejä”, Iommi sanoo.

”Mutta pidän [kappaleesta] todella, olen aina pitänyt. Nyt ihmiset tietävät, mitä olemme tehneet ja saavuttaneet, joten hyväksyn sen, mitä kappale edustaa. Takavuosina olin paljon kriittisempi, koska se edusti jotain ihan muuta.”

Lisää luettavaa