”Olemme individualisteja henkeen ja vereen” – haastattelussa Bölzer

Persoonallista äärimetallia soittava Bölzer pyörittää bänditoimintaa täysin omilla ehdoillaan.

Bölzer.
Kuva: Katafalk

Sveitsiläislähtöisen Bölzerin menestys metallimarkkinoilla on niitä tarinoita, jotka eivät noudata odotetunlaista käsikirjoitusta. Duona toimivan bändin erikoislaatuinen black metal on myrskynnyt aina Roman Acupuncture -ensidemolta (2012) alkaen niin persoonallisella tavalla, että toisinaan on ollut hankalaa määritellä, pitääkö yhtyeestä sen sävellysten vaiko pelkästään uniikin tyylin vuoksi.

Bölzerin kolmas lyhytsoitto, nelibiisinen Lese Majesty, jyystää menemään bändille ominaisissa merkeissä, mutta julkaisu tuo mukaan myös uusia metkuja, kuten avauskappale A Shepherd in Wolven Skinissä kuultavan vihellysmelodian.

– En pidä uutta ep:tä kokeilullisimpana teoksenamme, sillä en näe musiikkiamme itsessään kokeilullisena, kitaristi-laulaja Okoi Jones (alias KzR) pohdiskelee.

– Kappaleiden tekeminen edustaa minulle luovaa ja vapaata prosessia. Saatan tehdä säveltämisen tai sanoittamisen aikana pieniä testejä saadakseni kappaleen tai levyn valmiiksi sujuvammin, ja toki joku voi pitää prosessia tässä mielessä kokeilullisena.

– Kaikenlaiset genremääritelmät tai kuulijoiden odotukset eivät kiinnosta minua, joten viheltäminen ”äärimetallikappaleessa” ei ole mielestäni mitenkään ihmeellinen juttu. Kyseessä on vain eräänlainen työkalu, jonka avulla pyrin asettamaan tietynlaisen tunnelman tukemaan biisin sanoituksia.

– Pidän Lese Majestya luontevana kehitysaskeleena Herosta [yhtyeen ensimmäinen kokopitkä albumi, 2016]. Kirjoitamme rehellistä musiikkia ilman mitään turhaa hevonpaskaa, joten kuulija saa mitä saa – piti hän siitä tai ei, hah hah.

Miellyttävä haaste

Bölzerin musiikki on kokonaisvaltainen elämys, jossa sävellykset elävät symbioosissa verrattain esoteeristen sanoitusten kanssa. Teksteissä vilisee paljon viitteitä historiaan ja erilaisiiin jumaltarustoihin, joko kuvainnollisessa mielessä tai sitten ei.

Jonesin kirjoittamien tekstien ja musiikin yhteiselo on jopa niin voimakasta, että Bölzerin kullakin julkaisulla tuntuu olevan täysin oma identiteettinsä. Mies kertoikin Bardo Methodologyn haastattelussa kolmisen vuotta sitten, että bändin lihaa ja materiaa ylistänyt Aura-ep (2013) on omistettu feminiinisille energioille, kun taas sitä vuotta myöhemmin seurannut Soma-ep oli hengeltään metafyysinen ja heijasteli puhtaasti maskuliinista energiaa. Kahden ep:n jälkeen ilmestynyt Hero oli puolestaan teemallinen sekoitus kahta edeltävää julkaisua.

Myös Lese Majesty tuntuu olevan yhteydessä aiempien tuotosten kanssa, mutta ottaa odotetusti pienen askeleen uuteen suuntaan.

– Tällä kertaa tekstien inspiraationa toimi maapallon nykyinen ilmapiiri, ja ennen kaikkea muinaisten uskonnollisten dogmien uudelleennousu sekä niiden pelottava ajankohtaisuus tämän päivän poliittisessa ilmapiirissä. Näiden teemojen vastapainoksi sanoitukset käsittelevät lukuisia kohtalokkaita skenaarioita, jotka ovat linjassa kiinnostukseeni ikiaikaisia uskomuksia kohtaan.

Perustitte uuden ep:n julkaisua varten oman levy-yhtiön, Lightning & Sonsin. Luulisi, että Bölzerille löytyy halukkaita ottajia enemmän kuin riittämiin, joten kuinka päädyitte tällaiseen ratkaisuun?

– Olemme individualisteja henkeen ja vereen, ja myös kunkin julkaisumme luonne on yksilöllinen, Jones muotoilee.

– Viime aikoina olemme ottaneet enemmän kontrollia sekä musiikkimme että visuaalisuutemme esteettisestä suunnasta, ja tämä on asia, joka on tullut erottamattomaksi osaksi näkemystämme siitä, mitä bändi käsitteenä tarkoittaa. Bändi on muuttunut kohdallamme pikemminkin taiteelliseksi kollektiiviksi, jonka filosofia ja panostus luovuuteen kehittyvät jatkuvasti.

– Sykäys Lightning & Sonsin perustamiselle oli siis sekä looginen osa prosessia että miellyttävä haaste, joka syntyi ehdottomasti tarpeesta.

Mieluummin lavalla

Olette kertoneet haastatteluissa, että Bölzer on pohjimmiltaan keikkabändi, minkä kuulee myös julkaisujenne aidosta ja juuri oikealla tavalla livetilanteeseen vivahtavasta soundista.

Onko teillä hankaluuksia virittäytyä oikeaan tunnelmaan studio-olosuhteissa?

– Emme ole koskaan nauttineet musiikkimme taltioimisesta studiossa. Näemme sen pikemminkin vain yhtenä epämiellyttävänä välttämättömyytenä, joka täytyy käydä läpi saadaksemme nautittavan lopputuloksen. On toki hienoa kuulla oman ahkeroinnin saavan sille asetetun muodon – tai mikä parempaa, jopa ylittävän sille asetetut odotukset –, mutta tiedän, että me molemmat nautimme enemmän musiikkimme esittämisestä lavalla.

Bölzerin musiikilla on erikoinen tapa olla samaan aikaa sekä vahvasti iholle käyvää että jossain kaukana käsityskyvyn tuolla puolen liikkuvaa. Sen musiikki on kuin lihan ja hengen juhla, joka vie kuulijan hetkeksi pois arkisten askareiden tiimellyksestä.

Koetko musiikkinne jonkinlaisena eskapismina?

– Käytän paljon ajastani luovaan työhön, mikä voi näyttäytyä eräänlaisena eskapismina. Se toimii ehdottomasti puhdistavana prosessina, joten näen musiikin säveltämisen samalla myös terapiana, joka käsittelee olevaisuuden kaikkia osa-alueita, kuten kunnon kutsumustyön kuuluukin.

– Elämänfilosofiani ja -tapani kumpuaa tältä polulta, ja se on tietynlaista irtautumista arkielämästä, joten voisihan tuon määritellä eskapismiksi.

Kaksin aina kaunihimpi

Sveitsiläisduo on kasvattanut mainettaan hyvällä tahdilla, vaikka bändin jalat ovat yhä syvällä rujon metallin undergroundissa, eikä sen musiikki ole ollut missään mielessä kaikkein helpointa sisäistää.

Yhtyeen tuotantoa julkaisseet levy-yhtiöt kuten Invictus ja Iron Bonehead eivät ole varsinaisesti metallibisneksen suurimpia tekijöitä, joten Bölzerin suksee on pitkälti kovien keikkojen ja puskaradion ansiota.

Jones näkeekin yhtyeen menestyksen pitkälti kovan työn tuloksena.

– Olen maineemme suhteen edelleen todella nöyrä. Kaksikkomme on tullut pitkän matkan uramme alkuaikojen treenikämppäpäivistä tähän pisteeseen, mutta siinä ei ole mielestäni mitään epätavallista, kun ottaa huomioon kaiken sen ajan ja vaivan, mitä olemme bänditoimintaamme pistäneet.

– Olemme liikkuneet viime vuosina sulavasti syvimmän undergroundin ja kaupallisuuden välillä. Kummallakin niistä on oma aikansa ja paikkansa, ja ainoastaan toisen puolen nostamisella esiin ei ole minulle mitään merkitystä.

Jones ja rumpali Frabian Wyrsch (tunnetaan myös nimellä HzR) ovat pyörittäneet Bölzeriä aina sen vuonna 2008 startanneen uran alusta asti.

Mustan metallin parissa on vaikuttanut useita muitakin hyvän kemian löytäneitä kaksikoita, joista mainittakoon Alcest, Darkthrone, uransa jo lopettanut Enochian Crescent, Inquisition, Limbonic Art ja Satyricon.

Bölzerin henkilökemiat tuntuvat toimivan erittäin hyvin sekä levyllä että lavalla, mutta millainen ystävyyssuhde teillä on bänditoiminnan ulkopuolella?

– Ystävyytemme on ollut aina todella vahva ja elänyt täydellisessä symbioosissa Bölzerin toiminnan kanssa. Persoonallisuutemme sopivat yhteen äärimmäisen hyvin, ymmärrämme toistemme vahvuuksia ja heikkouksia, mikä on osoittautunut äärimmäisen miellyttäväksi sekä tunnepuolella että työhommissa.

– On selvää, että mitä enemmän näemme ja koemme yhdessä, sitä vahvemmaksi yhteytemme muodostuu. Pidämme tätä tosiasiaa suuressa arvossa.

Julkaistu Infernossa 9/2019.