”Selvää on, että isommat markkinat löytyvät ulkomailta, ja se näkyy meillekin päin” – haastattelussa Excalion

Melodisen metallin puitteissa toimiva Excalion kuuluu genrensä kesto-onnistujiin. Yhtyeen uusimmalla albumilla homma lepää entistäkin tukevammalla pohjalla.

Emotions on viides levynne. Minkälaista albumia lähditte alkujaan hakemaan, ja oletteko tyytyväisiä lopputulemaan? 

– Musiikillisesti lähdimme jatkamaan Dream Aliven [2017] uudempien biisien viitoittamalla tiellä. Bändin uudet jäsenet alkoivat olla porukkaan hyvin hitsautuneita, ja sitä kautta oli hyvä lähteä kohti uusiakin juttuja, varsinkin sovituksellisesti, kosketinsoittaja Jarmo Myllyvirta aloittaa. 

– Kun biisinkirjoitusvaihe oli saatu silmään, sain idean, että olisi kiva rakentaa levyn tematiikka tunteiden ympärille ja yrittää kuvastaa niitä biisien tasolla. Olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Otettiin musiikillisesti uusia askelia, ja nyt myös tuotanto osui napakymppiin. 

Kappaleet lienevät melkoista tunteiden vuoristorataa? 

– Juuri näin. Jokainen biisi kuvastaa jotain elämän tunnetta, eli mukana on vihaa, rakkautta, iloa ja surua. Niitä on pyritty tuomaan levyn ulosantiin musiikin ja sanoitusten välityksellä, mutta tietenkin bändin oman soundin sisällä. 

Emotions hehkuu sävellyksellisesti bändille uudenlaista dynamiikkaa. Oliko erilaisten ”musiikillisten ääripäiden” etsiminen ihan tarkoituksellinen ratkaisu? 

– Sitä lähdettiin hakemaan ihan tietoisesti levyn teeman kautta. Alussa tietysti vähän mietitytti, että valittu tie asetti tekemiselle aika isot raamit, mutta toisaalta tuntui myös, että se inspiroi ja heitti kivan haasteen. 

– Omaan biisinkirjoitustapaani tällainen tarpeeseen tekeminen sopii hyvin, joten kaikki sujui lopulta oikein mallikkaasti. Samalla koko porukalle oli selvää, mitä kullakin kappaleella halutaan ilmaista. Se asetti antennit oikeaan suuntaan. 

Olette musiikkinne laadun suhteen kotimaisen heavy metalin kärkeä, mutta aika harva suomalainen metallifani tuntuu tietävän Excalionista yhtään mitään. Koetteko, että merkittävin markkina-alueenne ja kohdeyleisönne löytyy ulkomailta? 

– Niin, tätä asiaa ollaan kyllä mietitty. Selvää on, että isommat markkinat löytyvät ulkomailta, ja se näkyy meillekin päin. 

– Olemme aina panostaneet musiikin tekemiseen ja sen laatuun todella paljon, mutta markkinointimielessä olisimme tarvinneet enemmän taustatukea. Moni juttu on ollut kiinni pienistä asioista, mutta ehkä suomalainen vaatimattomuus näkyy tässä, valitettavasti. 

– Kokemusta ja näkemystä on nykyään enemmän, näistäkin asioista, mutta valitettavasti tämäntyylinen musa ei ole enää samassa asemassa kuin ennen. Uskon kuitenkin, että laadukkaalle musiikille on aina tilausta ja omaa paloa hommaan löytyy, joten musiikkia tulee tehtyä joka tapauksessa. 

Excalion viettää ensi vuonna kaksikymppisiään. Minkälaisia aikeita teillä on juhlistaa tätä merkittävää virstanpylvästä? 

– Tällä hetkellä keskitytään Emotionsiin, mutta varmasti pyöreiden vuosien suhteen tulee jotain ideaa. Näin heittona voisin sanoa, että live-dvd olisi aika hauska homma toteuttaa.

Julkaistu Infernossa 8/2019.