Suomalaisten yrittäjien tulisi ottaa mallia Metallicasta, kertoo tuore tutkimus

Metallicaa Kill ’Em Allista (1983) lähtien fanittanut Erno Salmela saa leipänsä kehittämällä suomalaisten organisaatioiden kulttuuria kohti yritteliäämpää ja innovatiivisempaa toimintaa. Vapaa-ajallaan hän yhdisti nämä kaksi asiaa ja teki tutkimuksen jossa pyrittiin selvittämään miksi juuri Metallica nousi metallimaailman huipulle.

Tutkimushypoteesiksi Salmela asetti sen, että Metallica toimi huomattavasti yrittäjämäisemmin kuin keskimääräiset bändit. Tutkimuksen seurauksena syntyi johtopäätös, että suomalaisten yritysten tulisi oppia Metallican meiningistä noustakseen suosta.

– Jos henkilöstö toimisi lähimainkaan yhtä yrittäjämäisesti ja intohimoisesti kuin Metallican porukka, niin firmat tekisivät varmasti kauppaa enemmän eivätkä työttömyysluvut huitelisi sillä tasolla missä ne nykyään ovat. Intohimo on kaiken ydin, eivätkä suomalaiset johtajat osaa kaivaa sitä työntekijöistään kunnolla ulos, Salmela kommentoi.

Salmelan tutkimus julkaistaan lähitulevaisuudessa ainakin Tekesin uutisissa.