”Vaikutteemme tulevat ihan joka puolelta, black metalin lisäksi myös muista musiikkigenreistä” – haastattelussa Aegrus

Kolmannen levynsä julkaiseva Aegrus on kiilannut itsensä kotimaisen black metalin kiistattomaan kärkikastiin.

In Manus Satanas ilmestyy melkeinpä päivälleen kaksi vuotta Thy Numinous Darknessin jälkeen. Minkälaisissa merkeissä uusi levy kirjoitettiin? 

– Uudelle levylle oli sen verran iso liuta kappaleita valmiina jo edellisen julkaisun aikoihin, että itse sävellystyöhön ei tarvinnut käyttää paljon aikaa, perustajajäsenet Darkseer Inculta (laulu) ja Lux Tenebris (kitara ja basso) vastaavat yhteistuumin. 

– Saimme treenata ja sovittaa kappaleet rauhassa lopullisiin muotoihinsa, ja koska hoidamme kaikki nauhoitukset treenikämpällämme itse, meillä on mahdollisuus äänittää koska vain ja käyttää nauhoituksiin aikaa juuri niin paljon kuin tarvitsee. 

– Taakkaa kevensi myös se, että tällä levyllä Serpentifer soitti rummut ja Praestigiator toisen kitaran, joten soitinten osuus jakautui useamman henkilön kesken. 

In Manus Satanasin kappaleet ovat erityisen tarttuvia ja niin sanotusti suoraan ytimeen iskeviä. Kiinnitittekö tällä kertaa erityistä huomiota biisien ytimekkyyteen? 

– Kirjoitusprosessi on pysynyt lähes samanlaisena koko 15-vuotisen historiamme ajan, joten asiaan ei kiinnitetty mitenkään erityisesti huomiota. Iskevyyteen vaikuttaa varmasti hieman aiemmasta kohonnut yleistempo sekä onnistunut soundimaailma, joka on raaka mutta voimakas. 

Minkälaisia asioita uuden albumin sanoitukset käsittelevät? 

– Hieman eri näkökulmista hengellistä ja henkilökohtaista saatanallista polkua, jota kuljemme kohti suurta vapahtajaa eli kuolemaa. Sisäisen mustan liekin paloa, pimeää ja valoa johdattelevina voimina sekä muita satanismiin ja okkultismiin liittyviä aiheita. 

– Myös viha ja halveksunta etenkin kaikkia valtauskontoja kohtaan on hyvin edustettuna, kuten myös misantrooppinen asenne ja inho ihmisen typeryyttä ja sitä, mihin suuntaan se tätä kaikkea teoillansa ajaa, kohtaan. Jo edellisillä levyillä mukana olleista aiheista ei siis juuri poiketa. 

Musiikkinne mainitaan usein olevan tyylipuhdasta suomalaista black metalia. Löytyvätkö suurimmat musiikilliset vaikutteenne kotimaasta? 

– Siltä se saattaa ulkopuolisen korviin vaikuttaa, mutta todellisuudessa vaikutteemme tulevat ihan joka puolelta, black metalin lisäksi myös muista musiikkigenreistä. 

– Suomalainen black metal on tietenkin vahvasti edustettuna levyhyllyissämme sen hyvän laadun takia ja koska se on tavallaan koko ajan naamamme edessä, mutta siitä saatu inspiraatio ei ole mitenkään tietoinen valinta. 

Onko teillä ollut ajatuksia hieman kokeilullisemman materiaalin tekemisestä, vai onko Aegrusin lopullinen musiikillinen muoto jo löytynyt? 

– Olemme tehneet musiikkia sen tunteen mukaan, joka kunakin aikana vallitsee, emmekä ole miettineet vievämme taidettamme tarkoituksella tiettyyn suuntaan. Levylle päätynyt musiikki on tavallaan luonut itseään tietynlaiseksi johtuen luonnollisista olosuhteiden muutoksista, kuten vaikkapa Serpentiferin tulosta rumpujen taakse uusimmalla levyllä. 

– Kappaleiden luomisvaiheessa lähtökohdat ovat olleet kaikilla kolmella täyspitkällä suhteellisen samat, mutta lopputuloksesta on tullut kullekin albumille omanlaisensa. Seisomme sataprosenttisesti jokaisen tekemämme levyn takana.

Julkaistu Infernossa 8/2019.