Millainen on keikkakävijän kuluttajansuoja? Lue viime Infernon juttu!

29.01.2014

Mitä tehdä, jos keikasta tai festivaalista jää kertakaikkisen hapan maku tai ennakkomainonta lupaa liikoja?

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Hanne Ronkanen muistuttaa heti alkuun suomalaisen kuluttajansuojalain ulottuvan myös kulttuuritapahtumiin.

– Perusasiat pätevät ilman muuta. On myyjä, joka elinkeinoa harjoittaakseen myy kuluttaja-asiakkaille pääsylipputuotetta tiettyyn tapahtumaan. Ja ihan samalla tavalla kuin muissakin palveluissa, esimerkiksi konsertissa voi olla virhe. Siitä voi vaatia hinnanalennusta, Ronkanen toteaa.

– Kuluttajansuojalaissa virhe tarkoittaa, ettei palvelu vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Se kuitenkin painottuu siihen, miten järjestelyt toimivat tai siihen, tuleeko esimerkiksi artisti lopulta paikalle, ei niinkään taiteelliseen sisältöön. Jos konsertti yllättäen kutistuu vaikka 15-minuuttiseksi, on aika selvää, että se on yllättävä ominaisuus. Mutta mikäli tunnettu artisti ei soita keikalla hittibiisejään, en katsoisi että kyse on virheestä.

Manowar tuo oman Magic Circle Festivalinsa Suomeen ensi vuoden heinäkuussa. Helsingin Magic Circlestä on lupailtu kaksipäiväistä tapahtumaa, ja sen ainoa varmistunut esiintyjä on tietenkin Manowar. Tapahtumajärjestelyistä vastaava RL Concerts lupaili festivaalin tiedotteessa paitsi ”huvituksia ja ajanvietteitä” myös ”monia muita bändejä”. Tapahtuman liput ovat tulleet myyntiin, mutta bändit, huvitukset ja ajanvietteet ovat edelleen kysymysmerkki.

Miten tällaiseen sika säkissä -myyntiin pitäisi suhtautua?

– Totta kai kannattaa suhtautua tietyllä varauksella tilanteeseen, jossa toimija kerää rahoja lipuista ilman, että pystyy sitä tapahtuman sisältöä kovin tarkasti yksilöimään. Onhan se vähän hankala tilanne lähteä lippua ostamaan.

Jos konsertin tai kokonaisen festivaalin peruuntuminen onkin selvää pässinlihaa – näissä tapauksissa kuluttajalla on oikeus saada rahansa takaisin – Ronkanen muistuttaa, ettei virhekynnys välttämättä ylity, vaikka oma suosikkibändi peruuttaisi festivaalikeikkansa.

– Täytyy katsoa, onko kyseessä pääesiintyjä vai jokin vähemmän tunnettu artisti. Lisäksi pitää tarkastella, onko jotain tiettyä bändiä käytetty markkinoinnin kärkenä. Se on hyvin tapauskohtaista.

Kun ensi vuoden huhtikuussa Hartwall Areenalle suunnitellun Metal All Stars -konsertin esiintyjäkaarti julkaistiin, monelta tipahtivat silmät päästä. Tapahtuman tiedotteen mukaan kyseessä tulisi olemaan ”ennennäkemätön show”, jossa ”metallimusiikin ikonit ja todelliset virtuoosien virtuoosit ovat päättäneet yhdistää voimansa muutaman viikon Euroopan-kiertueen ajaksi”. Lavalle olivat nousemassa muiden muassa Judas Priestin Rob Halford, ex-Accept Udo Dirkschneider, Downin Phil Anselmo, Slayerin Tom Araya, Anthraxin Joey Belladonna ja Megadethin Marty Friedman.

Kupla alkoi puhjeta samalla viikolla. Marty Friedman irtisanoutui asiasta Facebook-sivuillaan. Tapahtuman järjestäjät – amerikkalainen lakimies ja tuotantoyhtiö Kendra Helms Media – julkaisivat tiedotteen, jossa kiellettiin yksiselitteisesti Tom Arayan ja Slayerin yhteydet Metal All Starsiin. Rob Halfordin osallisuudesta ei ole sen koommin kuultu. Metal All Stars -liput ovat kuitenkin edelleen myynnissä.

– Kuulostaa erikoiselta, Ronkanen toteaa.

– Sehän tulee ihan suoraan kuluttajansuojalaista, ettei markkinoinnissa saa antaa harhaanjohtavia tai totuudenvastaisia tietoja, jotka ovat omiaan johtamaan ostopäätöksen, jollaista kuluttaja ei olisi muuten olisi tehnyt. Jos virheellistä markkinointia on tapahtunut, markkinoineen tahon pitäisi itse oikaista nämä tiedot.

Mikäli kaikesta huolimatta kokee virhekynnyksen perustellusti ylittyneen, Ronkainen kehottaa reklamoimaan liput myyneelle taholle. Ellei reklamaatioon reagoida tai vastaus ei miellytä, seuraava askel on yhteydenotto kuluttajaoikeusneuvojaan. Heidän tehtävänsä on antaa tietoa sekä tarjota maksutonta sovitteluapua yrityksen ja kuluttajan välisessä riitatilanteessa.

Ronkanen ei tunne yhtään tapausta, jossa lippukiistoja olisi pitänyt ratkoa oikeudessa saakka.

– Jos yritys ei suostuisi palauttamaan rahoja peruuntuneesta konsertista, asiaa voitaisiin edistää viime kädessä kuluttaja-asiamiehen valvontatoimin. Silloin pitäisi olla suuri, tyytymätön joukko. Yksittäiset tapaukset hoidetaan kuluttajaoikeusneuvojan kanssa.

Juttu on julkaistu Infernon numeron 10/2013 (#112) 6. piiri -palstalla.

Lisää luettavaa