Kokeilullista doom metalia soittava turkulainen Slowenya julkaisee keskiviikkona 17.4. kolmannen albuminsa The Wild Inevitable. Inferno tarjoaa levyn kuunneltavaksi ennakkoon jo nyt. Lisäksi yhtyeen jäsenet Jan Trygg (laulu, kitara), Tapani Levanto (basso) ja Timo Niskala (rummut) avaavat biisi biisiltä uuden levynsä saloja.
”The Wild Inevitablea tehtiin pitempään kuin mitään aiemmista äänitteistämme. Pohjat äänitettiin tuttuun tapaan yhdessä viikonlopussa livenä purkkiin, mutta varsinkin lauluja, ambient-äänimaisemia ja muita sovituksellisia ratkaisuja pyöriteltiin lähes vuoden päivät. The Wild Inevitablella sekä Janin laulut että Timon samplet ja kokonaiset biisit nousivat aikaisempaa suurempaan rooliin. Silti murskaavat kitaravallit pysyvät tälläkin levyllä Slowenyan ytimenä”, toteaa Levanto kokonaisuudesta.
The Perfect Undesirable
JAN:- Albumille oli vaikeaa valita aloitusbiisi. Tämä Timon biisi päätyi lopulta aloitusraidaksi, sillä se edustaa hyvin bändiämme tällä hetkellä ja yleensäkin soundiamme laajemmalla skaalalla kuin jos oltaisiin potkaistu ovi auki heavy metalilla. Raskas metalli on edelleen mistä eniten ammennetaan, mutta löydetään vahvasti uutta suuntaa koko ajan ilmaisullemme.
TIMO:- Biisi sai alkunsa siitä kun mulle tipahti yksi ilta Janilta viesti, jossa oli pieni audiopätkä ja saateviesti ”tästä vois ammentaa jotain”. Kyseessä oli pätkä Fargo TV-sarjan kohtauksesta. Tästä varmaan kuulee, että elektroninen, synkähkö ja jumittava musiikki on lähellä sydäntäni.
JAN:- Tykkään itse lauluista tosi paljon. Kaveri sanoi niiden tuovan mieleen vanhat Fear Factory -laulumelodiat.
Angel Raised Wolves
JAN:- Toinen rescue-koirani Pönkänen sai yllättäen kaksi viikkoa elinaikaa, saattohoitolääkityksen ja ”sen seuraavan” lääkärikäyntiajan. Sillä ”seuraavalla” lääkärikäynnillä kävi ilmi, että kyseessä olikin täysin väärä diagnoosi. En pystynyt hyväksymään sitä liian raastavaa, kaksi viikkoa läsnä ollutta tiimalasia, sekä sen tuomaa ahdistusta ja tuskaa. Biisi syntyi täysin tämän johdannaisena. Deftones- ja Torche -vaikutteet kuuluvat.
Classic Dramatic Romantic
JAN:- Omasta mielestä klassisen dramaattinen ja romanttinen vaihtoehtometallibiisi. Sanoitukset ovat täynnä toivoa. Thou kuuluu huutolauluissa. Tässä on hieno The Who:n Baba O’Riley -biisin syntetisaattorikuviota muistuttava kelluva ambient-raita.
TAPANI:- Biisin pohjat muuten äänitettiin muista kappaleista poiketen studiolla ilman bassoa, itse kun en ollut kappaletta ikinä ennen kuullutkaan. Sen jälkeen lyötiin basso käteen ja kylmiltään äänittämään Janin viittoessa lennosta ohjeita biisin rakenteesta. Epäilin koko homman mielekkyyttä ja suoritus jäi kaivelemaan, mutta lopulta valmistuessaan biisistä tuli yksi omista suosikeistani.
Terminal Eclipse of the Heart
TAPANI:- Timo esitteli meille tulevan DWAM-sooloprojektinsa matskua ja varastettiin enempiä kyselemättä tämä heti Slowenyalle.
JAN:- Jep, biisi vei mukanaan välittömästi ensikuulemalla. Laulumelodiat tuli tähän kuin itsestään. Olin niin innoissani tästä biisistä, että esitin Tapsalle livenä laulut tähän yksillä jatkoilla kun ei ollut vielä lauludemoa soitettavaksi. Kitaraosuudet tein miettimällä, mitä Chino Moreno soittaisi jos kyseessä olisi Team Sleepin biisi.
TIMO:- Niin kuin levyn avausraidan kohdalla, tätä tehdessä olin aika syvällä muun muassa Massive Attackin ja Nine Inch Nailsin kaltaisten artistien äänimaailmojen pyörteissä. Lopputuotannon myötä tästä muovautuikin tosi hyvä heavypop raita.
Horizontal Loops
JAN:- Stephen Carpenter meets Godflesh meets Entombed. Jostain syystä tästä biisistä tulee itselle vahva mielikuva, jossa Godflesh soittaisi 90-luvun alussa täydellä Turun Säätämöllä (ex-Turun Klubi) todella kirkkaissa valkoisissa valoissa ja valot tuovat pölyhiukkaset korostetusti esiin venuen mustia seiniä vasten. Biisin alussa ja lopussa toistuva kaiutettu saksofoni-sample on saatu kaverimme bändin nauhoitussessioista legendaariselta Abbey Road -studiolta Lontoosta.
Adjacent
JAN:- Albumin ensimmäinen valmis biisi. Tässä kuuluu selkeästi meidän aiempi albumi Meadow ja paljon itsellä kuuntelussa ollut Nothing. Keskiosassa on vahvat Morbid Evils -vaikutteet jossa Timon kanssa taannoin soitettiin. 4:03 lähtevä kohta on omasta mielestäni levyn paras hetki. Biisissä välittyy myös Slowenyan tapa nauhoittaa sudiossa: aina livenä kaikki pohjat samaan aikaan, soittajat samassa tilassa ja soitossa saa olla eloa. Sanoitukset käsittelevät sitä, miten tiedemiehet pari vuotta sitten onnistuivat herättämään kuolleen ihmisen silmät eloon… weird shit.
TAPANI:- Tämän biisin valmistuessa tajusin että nyt puskee kyllä meidän grunge-juuret pinnalle ja vahvasti. Hetken kaikki levyn biisit kuulostivat korvaani tämän jälkeen silkalta grungelta. Eipä grungessa toisaalta mitään pahaa ole, päin vastoin.
The Heat Burns the Grief
JAN:- Sanoitusten inspiraationa on Juice Leskisen kirjoittama fraasi ”Kuule istuta vielä se omenapuu, vaikka tuli jo tukkaasi nuolee”. Viimeiset terveiset krematorioon, että toivo on vieläkin läsnä. Jesu- ja Type O Negative -vaikutteet vahvana. Väliosassa kuuluu kuulemma Tom Petty & The Heartbreakers. 100% ylistyslaulu syksylle.