Metallican Kirk Hammett totesi hiljattain Total Guitarin haastattelussa, että kitarasoolot eivät kiinnosta niin sanotusti tavallisia kuuntelijoita vaan ne jäävät ainoastaan sellaisten kuuntelijoiden mieleen, jotka ovat itsekin muusikoita.
”Ikävä sanoa näin kaikille lukijoille, mutta ne kuuntelijat, jotka eivät ole muusikoita – ja heitä on kuitenkin valtaosa – eivät tule muistamaan kitarasooloja. He muistavat hienon melodian ja mahtavan biisin, varsinkin sellaisen, joka vie heidät johonkin toiseen paikkaan ja tilaan”, Hammett sanoi.
Hammettin lausunto on herättänyt keskustelua niin puolesta kuin vastaan. Hammettin puheita on voimakkaasti kritisoinut muun muassa soolouraltaan sekä yhteistyöstään muun muassa Carnifexin ja Scale the Summitin kanssa tunnettu kitaravirtuoosi Angel Vivaldi, joka kävi ensin kommentoimassa asiaa Metal Injectionin uutisen Facebook-jaon kommenttiosioon ja teki aiheesta myöhemmin ihan oman, pidemmän julkaisun.
”[Kirkin lausunto] ei voisi olla kauempana totuudesta. Jos soolon on kirjoittanut biisintekijä eikä laiska, pelkkään lihasmuistiin nojaava kitaristi, se jää ihmisten mieliin ikuisesti”, Vivaldi kommentoi ensin lyhyesti ja jatkoi myöhemmin:
”Ilman Kirkiä en olisi tässä, joten kaikki kunnia hänelle. Mutta heti, kun joku antautuu tällaiselle ’tänä päivänä ei tehdä enää hyvää tai muistettavaa musiikkia’ -ajattelulle, se oikein huutaa maailmalle sitä, miten ahdasmielinen olet etkä kuuntele tarpeeksi uutta musiikkia. Et voi sanoa, ellet kuuntele kaikkia uusia biisejä, joita Spotifyhin päivittäin ladataan. Harva tuon ikäinen oikeasti hakee ja kuuntelee sitä uutta musiikkia, jota he kritisoivat.”
”Spotifyhin ladataan päivittäin noin 23 000 uutta biisiä. Sanotaan vaikka että siitä 30% on rokkia ja siitä määrästä 5% pitää sisällään sooloja. Kukaan ei kuuntele päivässä 345 biisiä tehdäkseen tuollaisia väitteitä. Musiikkia on yksinkertaisesti liikaa. Paras olisi sanoa, että ’En ole kuullut ikonisia kitarasooloja’ sen sijaan, että väittää kitarasoolojen oleva kuoleva taiteenlaji.”
”Mitä taas tulee väitteeseen, että soolot kiinnostavat vain toisia muusikoita: hyvät ja inspiroivat soolot saavat ihmiset alkamaan muusikoiksi. Kirk itse on vastuussa siitä, että niin monesta ei-muusikosta on tullut tiluttaja. Minä olen yksi heistä. Hän itse on syy siihen, miksi soolot ovat kuolemassa. Hänellä olisi vaikutusvaltaa inspiroida yhä useampia, mutta koska hän on valinnut ’improvisoivan ja raa’an lähestymiskulman’ (johon hänen rahkeensa eivät mielestäni riitä), hänen soihtunsa tuli palaa nyt todella himmeänä, jos ollenkaan.”
”Muistatteko, miten Lars (Ulrich, Metallica-rumpali) sanoi Year and a Half -dokumentissa, miten Kirkiltä vei kuusi kuukautta kirjoittaa The Unforgivenin soolo? Minä muistan. 72 Seasonsille (Metallican tuorein album) hän omien sanojensa mukaan tempaisi 20-30 sooloa, heitti ne rumpalille ja tuottajalle ja sanoi, että ’kasatkaa siitä’. Tuollainen tapa toimii vain, jos olet maailmanluokan biisintekijä kuten David Gilmour. Eikä siinä tavassa ole mitään väärää ja hän saa tehdä niin. Mutta hänellä ei ole oikeutta sanoa mitä sanoi. Siitä tulee ongelma, kun hän sanoo ’soolot ovat kuolleet’ ja viittaa kintaalla kokonaisille sukupolville, jotka kantavat sitä soihtua, jonka hän päätti pudottaa.”