”Ensimmäiset Voivod-levyt ovat eräänlaisia harjoitelmia…” – haastattelussa Voivod

Kuva: Timo Isoaho

Voivod julkaisi Dimension Hatröss -albuminsa kesällä 1988. Levy oli edellistä Killing Technology -pitkäsoittoa progressiivisempi, mutta yhtyeen arvostamat hardcore- ja thrash-juuret olivat edelleen selvästi kuultavissa.

– Olin todella kova progefani jo 70-luvulla. Sitten kuulin New Wave of British Heavy Metal -yhtyeitä ja menetin sydämeni Venomille ja muutamille muillekin. Tämän kieltämättä kuulee kahdelta ensimmäiseltä Voivod-levyltä, rumpali Michel ”Away” Langevin kertoo.

– Rrröööaaarrr-pitkäsoiton aikoihin, 80-luvun puolivälissä, oli havaittavissa jonkinlaista kilpailua maailman raskaimman bändin tittelistä. Slayer tuntui täysin voittamattomalta sillä saralla, joten me lähdimme etsimään itseämme progressiivisemmasta ja psykedeelisemmästä suunnasta, unohtamatta kuitenkaan lähtökohtiamme. Noise Records suhtautui meihin mahtavasti: saimme tehdä aivan mitä lystäsimme ja he maksoivat kulut.

– Rakastan kolmea ensimmäistä levyämme, mutta ne ovat silti eräänlaisia harjoitelmia. Emme osanneet silloin juurikaan soittaa, Piggyä [kitaristi Denis D’Amour] lukuun ottamatta. Dimension Hatröss on ensimmäinen Voivod-julkaisu, joka ei pursua soittovirheitä. Lisäksi bändin sisäinen ”Voivod-visio” heräsi henkiin toivotulla tavalla. Metalli ja punk kohtasivat progen sekä Bauhausin ja Killing Joken kaltaiset yhtyeet juuri oikeassa kulmassa.

– Nauhoitimme Dimension Hatrössin Music Lab -studiolla Länsi-Berliinissä tuottaja Harris Johnsin kanssa, ja hän esitteli meille sekvenssereitä ja samplaamista. Tällaiset uudet innovaatiot kiinnostivat ja innostivat meitä kovasti. Yritimme päästä Berliinin muurin itäpuolelle monta kertaa, mutta meitä ei koskaan laskettu rajan yli, sillä olimme ”liian kummallisen näköisiä”. No, Blackyllä [basisti Jean-Yves Thériault] oli puoli päätä kaljuna, joten ainakin hän näytti melko erikoiselta.

– Dimension Hatröss oli eräänlainen Voivodin läpimurto. Music Television pyöritti Tribal Convictions -videota ahkerasti ja suosiomme kasvoi nopealla tahdilla. Sen ansiosta myös monikansallinen MCA sainasi meidät ja julkaisimmekin Nothingface-albumin jo seuraavana vuonna. Nothingface vei progehuumamme kaikkein pisimmälle, ja sitten olikin aika tehdä Angel Ratin kaltainen täyskäännös… Suurin osa faneista vihasi Angel Ratiä sen ilmestyessä, mutta vuosien mittaan yllättävän monen mieli on muuttunut!

Julkaistu Infernossa 10/2015 Deathcrusher-kiertueartikkelin kainalona. Lue pääjuttu tästä klikkaamalla.