Kuulijoita haastamassa – ennakkokuuntelussa kokeellinen ja uudistusmielinen Nauticus-albumi

Mukana yhtyeen kommenttiraita, jossa avataan levyn taustoja kappale kappaleelta.

15.10.2018

Suomen Turusta tuleva Nauticus yhdistelee musiikissaan kokeellista metallia, vaihtoehtoista rockia ja tunnelmallisia äänimaailmoja. Yhtyeen pitkään ja hartaasti työstämä kolmas pitkäsoitto Disappear in Blue julkaistaan 19. lokakuuta. Inferno tarjoaa levyn kokonaisuudessaan ennakkoon kuunneltavaksi jo nyt ja mukana on myös yhtyeen kollektiiviset kommentit kappale kappaleelta.

Bändin perustamishetkestä alkaen meillä on ollut vahvana visiona käydä, ajoittain myös varsin toivottomaltakin tuntuvaa, voimallista kamppailua musiikin kertakäyttöistymistä vastaan. Yksittäisillä kappaleilla on toki korostunut merkitys meille ja kuitenkin samalla ne ovat vain pieni osa albuminmittaisia teoksia”, yhtye pohjustaa.

Lähdimme albumintyöstöön siitä haastavasta lähtökohdasta, ettei meillä ollut laulajaa. Erinäisten vaiheiden jälkeen päädyimme ratkaisuun, että albumilla kuullaan useita eri laulajia ja olikin varsin suuri ilo ja kunnia saada levylle osalliseksi näin kovanluokan tekijöitä. Albumilla on kuitenkin määrällisesti selkeästi vähemmän laulua kuin aiemmilla levyillä ja ’vokaalit ovat instrumentti muiden joukossa’ -henkinen ajattelu kuulunee pitkälti vokaalisovituksissa.”

 Magma

”Julkaisuhistoriamme lyhimpiä kappaleita, jossa on muuhun tuotantoomme peilaten myös varsin selkeä rakenne. Kappaleessa on kuitenkin Nauticus-tavaramerkin omaisesti pitkään paikallaan junnaavia teemoja, koko ajan kasvavia pieniä nyansseja, kertaluontoisesti esiintyviä osioita, efektoituja äänimaisemia sekä kappaleen kivijalat tukevasti jossakin kokeellisen rockin ja vaihtoehtoisen metallin rajapinnoilla. Kahden laulajan päällekkäinen käyttö kappaleessa on uusi aluevaltaus, jota kuullaan paikka paikoin muuallakin levyllä.”

Claimed by the Sea

”Naittaa yksiin rujoa metallista ulosantia sekä jonkinlaista usvaisen psykedeelistä toiveikkuutta. Seattlen suolaisen sateen voi miltei maistaa huulillaan vokaalityöskentelystä, joka tuo vielä oman mielenkiintoisen mausteensa äänimaisemaan. Kappaleelle on saatu tallentumaan aika lailla se, mitä olemme bändin perustamisvaiheessa aikanamme karkeasti tavoitelleet eli miten ulosanti vaihtelisi luonnonvoimien tavoin päälle jyräävistä äänivalleista aina hyvinkin riisuttuun minimalismiin.”

Strange Sequences / Lost Frequencies

”Kappaleena oiva esimerkki siitä, miten korostuneesti suomme aikaamme ja ajatustamme sävellys- ja sovitustyölle koko albuminmitta huomioiden. Yksittäisenä nostona kappale haastanee kuulijaa isosti, kiitos lähes puolet kappaleen mitasta kestävän väliosansa. Kuitenkin levyn ensimmäisistä hetkistä tähän kohtaan yhtäjaksoisesti kuunneltuna kyseinen, lähes puolet kappaleen mitasta kestävä väliosa, perustelee olemassaolonsa albumin yleistunnelman rauhoittajana.”

Singularity

Singularity on tietyiltä osiltaan sävelletty jo todella kauan sitten, mutta se ei koskaan löytänyt muotoaan siten, että se olisi tullut julkaistuksi edellisillä levyillämme. Sävellyksenä Singularity tekee hyvin näkyväksi sen, miten moni kappaleemme kehittyy varsin erilaisiin tunnelmiin, kuin mistä se ensitahdeillaan lähtee liikkeelle. Helpommin lähestyttävällä eteerisellä kauneudella on ollut aina paikkansa osana sävellyksiä, joka osaltaan tuo lisää syvyyttä ja monipuolisuutta ulosantiimme.”

Arrival

”Lienee nousevan katalogistamme jonakin hieman uutena ja erikoisena esiin, joskaan ensimmäistä kertaa emme ole nopeatempoisuuden äärellä. Heti alusta alkaen käyntiin räjähtävä kappale ei nojaa niinkään asteittaisen kasvun tai omintakeisen yleistunnelman varaan, vaan rakentuu korostuneen monenlaisten osioiden sekä sfäärien kautta loppukliimaksiinsa. Uudistusmielisyyden hengessä kappaleessa on kuultavissa ajoittain myös soitinkohtaista virtuositeettia, joka ei ole välttämättä kovin ominaista ollut sävellyksissämme aiemmin.”

Hieronymus

”Miltei 15-minuuttisessa kappalejärkäleessä on jotakin ominaista 1970-luvun progressiivisen ja kokeellisen musiikin koko lp-levyn puoliskon täyttäville kappaleille. Vaikka kokonaissaundimme on luonnonmukaisen moderni, niin olemme aina inspiroituneet musiikista vuosikymmenten takaa. Inspiraatio ei kuulune välttämättä niinkään kappaleen sävellyksestä tai sovituksesta, vaan enemmänkin olemme pyrkineet pääsemään jonkin sellaisen ennakkoluulottomuuden alkulähteille, kuin mistä tuon ajan yhtyeet ovat omintakeista ulosantiaan ammentaneet.”

Glass Pyramids

”Kappaleen ei alun perin pitänyt tulla lainkaan kolmoslevyllemme, mutta päädyimme sen nauhoitussessioissa nauhoittamaan myöhempää käyttöä varten. Hieronymus-kappaleen ajattelimme alkujaan toimivan varsin messevänä lopetuksena albumillemme, mutta onneksemme teimme päätöksen Glass Pyramidsin mukaan ottamisesta levylle asti. Kappale kerää ja vetää yksiin koko lyriikoissa käsitellyt teemat sekä loppuviimein rauhoittaa kaiken edellä kuullun viimeiseen merelliseen haudan lepoonsa.”

”Pulputustrio” Jesus of Lübeck / Desolation / Whale Bones

”Erilaiset albumin yleistunnelmaa rauhoittavat lyhyehköt siirtymäsävellykset ovat näytelleet oleellista osaa kaikilla Nauticus-levyillä, eikä Disappear in Blue tee tässä poikkeusta. Kun kappaleet ovat varsin intensiivisiä itsessään, on perusteltua aika-ajoin rauhoittua, asettua ja antaa mielelle tilaa käsitellä kuulemaansa. Näille siirtymäsävellyksille löytyy pääsääntöisesti aina jokin kaveri tai kaverit itse kappaleista. Välillä se toimii johdatuksena uuteen, joskus häntänä edelliseen tai liimana albumin lopun ja alun välillä. Monesta vertaisbändistä poiketen emme ole erilaisten äänimateriaalipankkien antimia käyttäneet osana levyjämme, vaan olemme tuottaneet kaikki äänimaisemat täysin orgaanisesti ja itse.”

Lisää luettavaa