Metallica rikkoi ensimmäisen kerran miljardin katselukerran rajapyykin Youtubessa

Nothing Else Mattersin musiikkivideosta tuli hevijätin ensimmäinen "miljardikerholainen".

Kuva: Courtesy Everett Collection /All Over Press

Metallican Nothing Else Matters -kappaleen musiikkivideota on katsottu Youtubessa yli miljardi kertaa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun hevijätin video rikkoo kyseisen rajapyykin.

Adam Dubinin ohjaama video julkaistiin 25. helmikuuta 1992 ja se on koottu A Year and Half in the Life of Metallica -dokumenttia varten kuvatuista pätkistä, joissa yhtye on äänittämässä Metallica-menestyslevyään. Metallican Youtube-kanavalle video on ladattu katseltavaksi 27.10.2009.

Youtuben aloittamisvuotta (2005) ennen tehdyistä musiikkivideoista miljardin katselun rajapyykin ovat aiemmin rikkoneet Guns N’ Rosesin November Rain (heinäkuussa 2018) ja Sweet Child O’ Mine (lokakuussa 2019), Linkin Parkin Numb (marraskuussa 2018) ja In the End (heinäkuussa 2020), Queenin Bohemian Rhapsody (heinäkuussa 2019), System of a Downin Chop Suey! (marraskuussa 2020) sekä Bon Jovin It’s My Life (heinäkuussa 2021).

31. heinäkuuta 2021 merkityn tilaston mukaan Youtuben katsotuin musiikkivideo on Pinkfong Kids’ Songs & Storiesin Baby Shark Dance, jolla on yli 9 miljardia katselukertaa. Baby Shark Dancen vanavedessä tulevat Luis Fonsin Despacito (7,47 miljardia katselua), LooLoo Kidsin Johny Johny Yes Papa (5,6 miljardia), Ed Sheeranin Shape of You (5,4 miljardia) ja Wiz Khalifan See You Again (5,2 miljardia).