Syksy tuli nyt – tarjoamme ennakkokuunneltavaksi koko uuden Throes of Dawn -albumin!

Kotimainen progepitoisesti tunnelmoiva raskasrockin mestarijoukko Throes of Dawn julkaisee uuden Our Voices Shall Remain -albuminsa perjantaina 19. elokuuta – siis samana päivänä kuin ilmestyy uusi Infernon numero, josta löytyy sekä bändin haastattelu että levyn arvio.

Me otamme varaslähdön albumin eteeriseen maailmaan tarjoamalle sen ennakkosoittoon kokonaisuudessaan. Soittimen alta löytyvät yhtyeen solistin ja sanoittajan Henri Koivulan biisiesittelyt.


01. Mesmerized

– Our Voices Shall Remain -albumin tekoprosessi poikkesi totutusta aika paljon. Aiemmin joku toi valmiiksi sävelletyn kappaleen treenikämpälle, mutta tällä kertaa panostimme paljon enemmän biisien säveltämiseen ja sovittamiseen yhdessä. Siihen mahtui paljon improvisointia, fiilistelyä ja erilaisia kokeiluja. Yhdellekään tämän albumin kappaleelle ei ole merkitty varsinaista säveltäjää, vaan ne ovat kaikki “by Throes of Dawn”.

– Levyn avausbiisi on tästä hyvä esimerkki. Käytännössä kaikki lähti biisin alkuosan läpi kulkevasta delay-kitarasta, jonka ympärille aloimme hiljakseen kasvattelemaan rakennetta lisäten mukaan muita elementtejä ja kerroksia. Alusta lähtien oli selvää, että tästä tulee pitkän ja kiireettömästi kasvavan alkunsa takia mainio avausraita.

02. We Used to Speak in Colours

– Edustaa enemmän vanhempaa lähestymistapaa. Kitaristimme Juha Ylikoski teki itsekseen kappaleen rungon, jota sitten muokkasimme yhdessä treenikämpällä. Tässähän oli oikein perinteiset säkeistöt ja kertsikin, mutta biisin loppuosa on kaikessa melankolisuudessaan se hienoin juttu. Siinä on jotain sellaista lohdutonta, kaurismäkeläistä tunnelmaa.

03. Lifelines
– Perustuu Jani Heinolan hienoon kitaramelodiaan, jonka ympärille rakensimme kappaleen. C-osa taisi syntyä synasoittajamme Henri Anderssonin kynästä. Lauluihin tuli hienosti variaatiota, kun säkeistöissä vaihdellaan baritonin ja eteeristen kuorojen välillä, mutta lopussa mennään sitten korkealta ja kovaa. Lopun kitarasoolo nostaa biisin ihan omiin sfääreihinsä.

04. The Understanding

– Lähti kasautumaan muutamasta riffistä, jotka muokattiin Juhan johdolla toimivaksi kokonaisuudeksi. Tässä oli jo alun pitäen sellainen 80-luvun mahtipontinen meininki, Jan Hammerin tuotokset ja Miami Vice -tunnarit olivat vahvasti läsnä. Ihan ensimmäinen ajatus oli tehdä biisi, joka alkaa ihan älyttömällä kitararevityksellä, mutta lopulta se osuus keikahtikin biisin loppupuolelle, ja hyvä niin.

05. Our Voices Shall Remain

– Levyn nimikkobiisi syntyi minun tilauksesta. Takaraivossani pyöri bassovetoinen biisi, jossa olisi enemmän groovea. Basistimme Harri Huhtala loihti mahtavan bassokuvion, jonka ympärille kasasimme tämän junan lailla eteenpäin jyskyttävän biisin. Tarkoitus oli tehdä vähän erilainen veto, ja se onnistuikin hienosti. Tämä on mielestäni yksi parhaiten onnistuneita biisejä levyllä.

06. One of Us is Missing

– Perustuu alkujaan Janin noin kymmenen vuotta vanhaan aihioon. Aika pitkään meillä oli kasassa vain säkeistö ja kertsi, mutta lopulta aloimme kasvattamaan tähän sellaista meille tyypillistä lopetusta. Saksofoni tuli mukaan uutena elementtinä, soitin sen studiossa aika fiilispohjalta. Biisin sanoitukset ovat henkilökohtaiset ja osuvat syvälle joka kuuntelukerralla. Tämä on ehkä henkisesti raskain biisi koko levyllä.

07. The Black Wreath of Mind

– Järkälemäisen päätöksen lähtökohtana oli taas Janin vanha riffi, josta lopulta kehkeytyi varsinainen eepos. Meillä oli muutama selkeä osio, mutta ne olivat hankalasti toisista irrallaan. Niiden yhdistämiseksi piti luoda pieniä sidososia, mutta näistä syntyikin ihan uusia osioita. Biisistä tuli lopulta aika kirjava, kun tunnelmissa mennään välillä vähän psykedelian puolelle, välillä taas jazziin ja bluesiin nojaten. Mittaa tälle kertyi ihan mukavasti, ja heti oli selvää, ettei tätä teosta voi sijoittaa mihinkään muualle kuin albumin päätösraidaksi.